پاسداران و دارایی هایشان

نویسنده


فلیپ شرول

مشاهده فدائیان انقلاب اسلامی ایران، که زندگی محقرانه ای دارند و خانه هایشان به سبک شوروی سابق در جنوب شهر تهران است و ماشین های معمولی وارداتی سوار می شوند، درد آور است.

اما بسیاری از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی نظامی که مسئول رسمی دستور حمله به نیروهای انگلیس و آمریکا در عراق است، زندگی شان آنقدر تجملاتی است که دلشان نمی خواهد کسی از ان با خبر بشود.

پشت ساده زیستی و زهد، آنها در خانه های بزرگ شان در تپه های گران قیمت شمال تهران زندگی می کنند و اتومبیل شان آخرین مدل بی ام و و مرسدس بنز است و کف خانه هایشان را فرش های دستباف ایرانی پوشانده و گنجه لباس شان مملو از لباس های دوخت طراحان معروف و گاو صندوق شان پر است از جواهر و الماس.

این مردان، زمانی که سپاه نقشش را به عنوان برقرار کردن قانون اسلامی در خانه ها و صادر کردن انقلاب اسلامی به بازی کردن نقش بزرگی در اقتصاد ایران تغییر داد، ثروتمند شدند. از صنعت نفت و گاز گرفته تا مرغداری و زنبور داری، سپاه پاسداران از قدرت خود استفاده کرد تا کنترل بزرگترین فضاهای تجاری ایران را در دست بگیرد.

حالا امپراطوری تازه شکوفا شده آنها را کاخ سفید زیر نظر گرفته و 125 هزار فرمانده پرقدرت حامی رژیم را سازمانی تروریستی قلمداد کرده است.

طبق برنامه ای که هفته گذشته فاش شد، دولت بوش قرار است در ماه جاری، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که حملات تروریستی در عراق و افغانستان را اداره می کنند و در ایران هم برنامه های اتمی را انکار می کنند، در لیست سازمان های تروریستی بیاورد.

انتشار چنین لیستی به آمریکا این اجازه را می دهد که سرمایه ها و حساب های بانکی و تجاری که در ارتباط با سپاه صورت گرفته، مسدود کند، و چون آمریکا ایران را از قبل کاملا تحریم کرده است، این فشاری مضاعف است. اما این اقدام زمانی از حالت سمبولیک خارج می شود که آمریکا بتواند کشورها و شرکت های اروپا یی را متقاعد کند که معامله با یران درواقع، معامله کردن با سپاه است.

یحیی رحیم صفوی، رئیس سپاه، روز گذشته پاسخی جسورانه داد، او گفت: “در آینده، آمریکا ضربه محکم تری از سپاه می خورد. ما هرگز در مقابل فشار آمریکا ساکت نمی نشینیم و از قدرت خود در مقابل آنها استفاده خواهیم کرد”.

در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد که خود نیز روزی از فرماندهان سپاه بوده است، این سازمان به عنوان یکی از اهدافی که منجر به در اختیار گذاشته شدن پست های کلیدی قدرت می شد، بشدت امپراطوری تجاری اش را توسعه داد.

شورای ملی مقاومت ایران، گروه مخالف حکومت در خارج از ایران که برنامه های اتمی ایران را در سال 2002، فاش کرد، رد پای سپاه را در اقتصاد ایران می بیند: “اقتصاد و سیاست ایران، امروز در دستان فرماندهان پیش کسوت سپاه و مقامات رسمی امنیتی و اطلاعاتی است”.

مریم رجوی، رهبر شورا، که ایران سازمان آنها را تروریست می داند، می گوید: “این اقدام علیه سپاه، خیلی دیر صورت گرفته است. اتحادیه اروپا و انگلستان هم باید بدون فوت وقت، چنین اقدامی انجام بدهند”.

ایران بدون شک این را بدان حساب می آورد که شورای ملی مقاومت خود در لیست سازمان های تروریستی آمریکا قرار دارد، اما آنها معتقدند که این اقدامی حقیرانه از سوی کلینتون بود که در آن زمان می خواست به ایران نزدیک شود.

یکی از کسانی که سود سرشازی برد، صادق محصولی، 47 ساله، فرمانده سابق سپاه و از افراد مورد اعتماد احمدی نژاد است. او تا قبل از اینکه از اعتبار و روابطش با سپاه استفاده کرده و شرکتی برای تجارت نفت، دایر کند، قسمت اعظم دوران کاری خود را در بخش های نظامی امنیتی گذرانده است.

زمانی که در سال 2005، به عنوان وزیر نفت کاندیدا شد، ثروتش باعث شد که عده ای در مجلس با او مخالفت کنند و یکی از نمایندگان او را “فرمانده میلیاردر” خطاب کند. آقای محصولی اعلام کرد که فرد ثروتمندی است و روزنامه حامیان که یک روزنامه دولتی است، از قول اونوشت: “چیزی که امام (آیت الله خمینی) آن را ممنوع کرده بود سلوک کاخ نشینان بود، نه کاخ نشینی”.

ممکن است خانه اش عینا شبیه قصر نباشد، اما طبق گزارش رسانه های ایرانی، او شش ویلا و زمین دارد که بیش از 10 میلیون پوند می ارزد و کل ثروت او 86 میلیون پوند است.

تجار زیادی که نمی خواستند نامشان فاش بشود، درباره جرئیات چگونگی اعمال زور سپاه و برنده شدن منافصات، می گویند. محسن سازگارا، که یکی از بنیانگذاران سپاه در یال 1979 بود اما بعد بر علیه رژیم شد و قبل از پناهنده شدن به آمریکا در سال 2003، به زندان رفته بود، می گوید: “اگر با اسلحه و دستبند وارد کار اقتصادی بشوی، خیلی راحت تر رقیب را کنار می زنی و مناقصه ای سودمند را برنده می شوی”.

او همچنین می گوید که سازمان سپاه تبدیل به “باجگیر” و “شبهه مافیا” شده است که شدیدا مشغول قاچاق و ایجاد بازار سیاه است. این شامل قاچاق مشروبات الکلی هم می که قاعدتا ممنوع است اما در همه مهمانی های خصوصی ثروتمندان ایرانی، در سطح بالا مصرف می شود. قسمت اعظم این قاچاق از طریق کنترل سپاه در فرودگاه ها صورت می گیرد.

در حالی که ایران دچار رکود اقتصادی است و این رکود از محبوبیت احمدی نژاد کاسته است، کاسبی مغازه های جواهر فروشی و مبلمان فروشی های لوکس، سکه است چون شامل قسمتی از تجارت سپاه می شوند که روی کالاهایشان سرمایه گذاری کرده است.

اما ثروتمندان واقعی سپاه، پول هایشان را به خارج از ایران، بخصوص به دوبی در حاشیه خلیج فارش منتقل می کنند. این سرمایه گزاری برای زمانی که رژیم سقوط کرد هم به کارشان می آید.

منبع: ساندی تلگراف 19 اوت