صف بستن برای رفتن به زندان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» از حکم اعدام تا بازداشت روزنامه‌نگاران

در روزی که رضا معتمد نیا، از زندانیان بند ۳۵۰ اوین، در نامه ای به دختران میرحسین موسوی اعلام کرد تا رسیدن به “خواسته‌های مشروع” خود به اعتصاب غذایش ادامه می‌دهد، مهسا امرآبادی، روزنامه نگار برای سپری کردن دوران حکم خود راهی زندان اوین شد. مادر این روزنامه نگار از مسئولان قضایی خواسته است اجازه دهند دختر ودامادش دوران محکومیت خود را در یک زندان سپری کنند.

همزمان منابع خبری کردستان اسامی چند نفر را که گفته می‌شود از بازداشت شدگان مراسم روزجهانی کارگر در سنندج هستند منتشر کرده‌اند. روز چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت همچنین گزارش شده که دستگاه قضایی در اقدامی تازه در دادگاه بدوی، یک زندانی سیاسی در شهر سقز را به اعدام محکوم کرده؛ وجه مشترک این احکام قضایی، اتهام تلاش و تبانی علیه امنیت ملی است.

 

آغاز دوران محکومیت یک روزنامه نگار

مهسا امرآبادی روزنامه نگار و همسر مسعود باستانی دیگر روزنامه نگار زندانی روز چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت ماه برای اجرای حکم خود به زندان اوین فراخوانده شد.

این روزنامه‌نگار مدتی پیش در یکی از شعب دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی به اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” به چهارسال حبس تعلیقی و یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

مهسا امرآبادی در خرداد سال ۸۸ هم بازداشت و به یک سال زندان تعزیری محکوم شده بود.

مادر این روزنامه نگار در مورد نحوه مراجعه دخترش به زندان به وبسایت کلمه گفته است: “مهسا پس از تلفنی که روز گذشته از سوی دادستانی داشت، صبح امروز (چهارشنبه) به همراه پدرش به زندان اوین رفت. به او گفته شد به علت تغییر قاضی پرونده او باید برای اجرای حکمش در زندان بماند.”

مریم نقی، از مسئولان خواسته که “نگاه‌شان را تغییر دهند و از حبس و زندانی کردن این جوانان دست بردارند”. او همچنین از مسئولان قضایی کشور خواسته است که دامادش مسعود باستانی را از زندان رجایی شهر به زندان اوین که محل نگهداری همسرش مهسا امرآبادی است منتقل کنند.

مسعود باستانی، روزنامه نگار که به اتهام “تبلیغ علیه نظام و اجماع و تبانی برای ایجاد اغتشاش” به شش سال حبس محکوم شده، از ۱۴ تیر ماه سال ۸۸ در زندان به سر می‌برد. او ابتدا در زندان اوین تهران در بازداشت بود، اما حدود شش ماه پس از دستگیری به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد و از دو سال پیش از مرخصی محروم است.

آغاز محکومیت مهسا امرآبادی تنها چند روز پس از صدور بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز در مورد روزجهانی مطبوعات صورت می‌گیرد که در آن جمهوری اسلامی در صدر جدول دسته بندی دشمان آزادی اطلاع رسانی در دنیا قرار گرفته است.

در این جدول، جمهوری اسلامی پس از اریتره و چین، و پیش از ترکیه و سوریه، قرار گرفته و با آنها باشگاه بزرگ‌ترین زندان‌های جهان برای روزنامه‌نگاران را تشکیل می‌دهند.

سازمان گزارشگران بدون مرز در آخرین گزارش خود در سال ۹۰ اعلام کرده بود که در ایران ۴۸ روزنامه‌نگار و وب‌نگار در زندان بسر می‌برند، و جمهوری اسلامی سومین زندانبان روزنامه‌نگاران در جهان است.

به غیر از مسعود باستانی و مهسا امرآبادی، روزنامه نگاران دیگری مانند نازنین خسروانی، کیوان صمیمی، احمد زید آبادی، عیسی سحرخیز، مهدی محمودیان، محمد صدیق کبودوند، نازنین خسروانی، کیوان مهرگان، امیرهادی انواری، رضا انصاری راد،ریحانه طباطبایی، بهمن احمدی امویی، عدنان حسن‌پور از جمله روزنامه نگارانی هستند که با احکام قضایی روبرو هستند و بیشتر آن‌ها هم اکنون در زندان به سر می‌برند.

 

ادامه اعتصاب غذای معتمدنیا

بازداشت مهسا امرآبادی اما تنها خبر زندانیان سیاسی و مطبوعاتی در روز چهارشنبه نبود. در همین روز سایت کلمه گزارش داد که محمدرضا معتمدنیا، زندانی محبوس در بند ۳۵۰ اوین که این روز‌ها در اعتصاب غذا به سر می‌برد در نامه‌ای به دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با قدردانی از درخواست آن‌ها برای پایان اعتصاب غذا گفته است: ‌”تا بر آورده شدن این خواسته مشروع به اعتصاب خود ادامه می‌دهم.”

محمدرضا معتمدنیا، مشاور اجرایی ستاد فرماندهی کل قوا و از مسئولان پشتیبانی جنگ ایران و عراق و نماینده ویژه نخست وزیران رجایی، باهنر و میرحسین موسوی در بخش صنعت و معدن بوده و اکنون به فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی متهم شده و در زندان اوین به سر می برد.

او هفته‌هاست در اعتصاب غذا به سر می‌برد و اعلام کرده در اعتراض “به همه ظلم‌ها و نامردی‌ها و اعمال فشار نا‌به جا و نا‌عادلانه و به پاس حرمت خون همه شهدای انقلاب اسلامی و به پاس احترام به تمامی باورهای اعتقادی و ملی‌مان، تا رفع کامل حصر خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی” اعتصاب غذا می‌کند.

به نوشته سایت کلمه “معتمد نیا از ۲۱ فروردین ماه دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است، پس از انتقال به بند عمومی در حالی که بیش از ۳۰ کیلو کاهش وزن داشته و دچار رعشه‌های شدید در بدن خود شده و ضربان نامنظم قلبش نگران کننده بوده است.”

 

اسامی بازداشت شدگان روزکارگر در سنندج

در همین روز، منابع خبری کردستان اسامی چند نفر را اعلام کردند که به گفته آن‌ها در روز جهانی کارگر دستگیر شده‌اند.به گزارش آژانس خبری مکریان که اخبار مناطق کردنشین را پوشش می‌دهد اسامی دستگیر شدگان به این شرح است: حمید تاری مرادی، فرهاد زندی، زاهد بنفشی، فرزاد حسین پناهی، محمد لطفی و شیرکو کردی.

شماری از کارگران کردستان در روز ۱۲ اردیبهشت، مطابق با روز جهانی کارگر در تقویم میلادی در شهر سنندج دست به تجمع اعتراضی زدند؛ تجمعی که بر اساس منابع خبری روز به تشنج کشیده شد و پس از دخالت نیروهای نظامی و امنیتی با بازداشت تعدادی از شرکت کنندگان خاتمه یافت.

علیرغم درخواست‌های مکرر تشکل‌های کارگری، امسال نیز دولت، اجازه برگزاری آزادانه مراسم روز جهانی کارگر را به تشکل‌های کارگری نداد و با سایر تجمع های بدون مجوز به شدت برخورد شد.

 

صدور حکم اعدام برای زندانی کُرد

آژانس خبری مکریان دیروز همچنین از صدور حکم اعدام برای یک زندانی سیاسی کرد از سوی دادگاه انقلاب شهر سقز خبر داد.

 بر اساس این گزارش سمکو خورشیدی روز چهارشنبه به اتهام “محاربه و درگیری مسلحانه و وابستگی به یک گروه غیر قانونی” در دادگاه بدوی به مجازات اعدام محکوم شده است.

 سمکو خورشیدی فروردین ماه سال ۱۳۹۰ در تهران دستگیر و پس از سپری کردن مدتی از ایام بازداشت در زندان سنندج، هم اکنون در زندان مرکزی سقز به سر می‌برد.

در هفته‌های گذشته کمپین بین المللی حقوق بشر از صدور حکم اعدام برای دو زندانی سیاسی دیگر در کردستان خبر داده بود. این کمپین به نقل از منابع محلی اعلام کرده بود دو شهروند کُرد اهل روستای نلاس از توابع شهرستان سردشت از سوی دادگاه انقلاب شهر مهاباد به اتهام محاربه از طریق عضویت در حزب پژاک در تاریخ ۲۲ فروردین به اعدام محکوم شده‌اند.

بر اساس این گزارش ابراهیم عیس‌پور و سیروان نژاوی، روز ۱۴ تیرماه ۱۳۹۰ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات شهر ارومیه منتقل شده‌اند.

کمپین بین المللی حقوق بشر همچنین اعلام کرده است که این افراد به مدت نزدیک به دو ماه و نیم در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر ارومیه در رابطه با اتهامات مطرح شده مورد بازجویی و شکنجه‌ قرار گرفته‌اند.

در سالهای گذشته جمهوری اسلامی تعدادی از زندانیان کرد را به اتهام همکاری با احزاب مخالفت حکومت اعدام کرده است.

بیش از دو سال پیش فرزاد کمانگر، ‌معلم، نویسنده و فعال مدنی کُرد، به همراه چهار زندانی عقیدتی دیگر که سه نفر آن‌ها کُرد بودند در ۱۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ بدون اطلاع و حضور خانواده و وکلا در زندان مرکزی اوین اعدام شدند.

به گفته سازمان‌های جهانی مدافع حقوق بشر در حال حاضر حکم دست کم ۱۶ زندانی سیاسی کرد به تائید مراجع قضایی رسیده و هر لحظه احتمال اجرای آن‌ها وجود دارد.