ایران و آمریکا در مورد عراق به توافق می رسند

نویسنده

iranandamrica480.jpg

استیون هرست


سفیر آمریکا در بغداد اعلام کرد او و همتای ایرانی اش در مذاکرات چهار ساعته خود در بغداد در مورد خط مشی سیاسی عراق در کل به توافق رسیده اند. وی در عین حال تأکید کرده است ایران باید دست از حمایت شبه نظامیان عراق بردارد.


ریان کراکر سفیر آمریکا در بغداد این نشست را کارآمد خوانده و گفته ایران پیشنهاد کرده “مکانیسم امنیتی سه جانبه ای” با حضور ایران، آمریکا و عراق تشکیل شود. کراکر گفته است، این پیشنهاد باید در واشنگتن مورد بررسی قرار گیرد.


کراکر در گرین زون [منطقه سبز] تحت نظارت آمریکایی ها به خبرنگاران گفت: “وقتی این پیشنهاد را دریافت کنیم، آن را بررسی خواهیم کرد. هدف از این نشست برنامه ریزی برای نشست های دیگر نبود.” سفیر آمریکا همچنین به ایرانیان گفته است آنها باید تجهیز و آموزش شبه نظامیان عراقی و اعطای کمک های مالی به آنها را متوقف کنند.


کراکر گفت: “ایرانیان سیاست خود را در قبال عراق مطرح کرده اند. سیاست آنها بسیار شبیه به سیاست خود ما و آن چیزی است که دولت عراق بعنوان اصول راهنمای خود تنظیم کرده.”


کراکر افزود: “این سیاست نه فقط در مورد اصول و قواعد بلکه در مورد اقدامات است و من نگرانی های خاص و آشکار آمریکا را در مورد رفتار ایرانیان در عراق و حمایت آنها از شبه نظامیانی که با نیروهای عراقی و نیروهای ائتلاف در جنگند، مطرح کردم.”


مذاکرات امروز بغداد اولین مذاکره در نوع خود و علامت کوچکی بود که واشنگتن تصور می کند آشتی با ایران پس از گذشت بیش از ربع قرن قطع روابط دیپلماتیک میان دو کشور ممکن می باشد.


نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز که به خاطر سفرش به سوریه از سوی کاخ سفید مورد انتقاد قرار گرفته، اقدام دولت بوش را در خصوص برگزاری مذاکرات روز دوشنبه تحسین کرده است. وی در برلین گفت: “من فکر می کنم برگزاری این مذاکرات خیلی مهم است و در پایان کار ما می خواهیم بدانیم که همه راه حل های دیپلماتیک امتحان شده اند.”


کراکر خاطر نشان کرد، حسن کاظمی قمی سفیر ایران در عراق موضوع هفت ایرانی بازداشت شده توسط نظامیان آمریکا در بغداد را مطرح نکرده است. وی افزود: “هسته اصلی گفتگوهای ما فقط عراق بود و عراقی ها پیشنهاد برگزاری نشست دوم را بررسی می کنند.”


علی الدباغ سخنگوی دولت عراق در مصاحبه ای جداگانه به خبرنگاران گفت: “بین دو کشور حسن نیت، تعهد و توافق وجود دارد.” از سوی دیگر نوری المالکی نخست وزیر عراق که در این نشست حضور نداشت، قبل از ترک اتاق کنفرانس به سفرای دو کشور ایران و آمریکا گفت، عراقی ها خواهان کشوری باثبات، عاری از نیروهای بیگانه و مداخله منطقه ای هستند. وی افزود: “نباید عراق به پایگاهی برای گروههای تروریستی تبدیل شود. نیروهای آمریکایی فقط به منظور کمک کردن به ایجاد ارتش و نیروی پلیس در عراق هستند و از این کشور بعنوان سکوی حمله آمریکا به یک کشور همسایه استفاده نخواهد شد.”


نوری المالکی افزود: “ما مطمئن هستیم تضمین پیشرفت این نشست بی شک پل های اعتماد میان دو کشور را مستحکم می کندو فضای مثبتی به وجود می آورد تا به آنها کمک کند مسائل دیگر را مورد بررسی قرار دهند.”


منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران نیز روز دوشنبه در تهران گفت فقط در صورتی که واشنگتن به ناموفق بودن سیاست خود در خاورمیانه اعتراف کند، این احتمال وجود دارد که مذاکرات بغداد به نشست های آتی منتهی شود.


متکی افزود: “ما امیدواریم واشنگتن با اتخاذ رویکرد واقع گرایانه نسبت به مسائل کنونی عراق و اعتراف به سیاست غلط خود در عراق و منطقه و نشان دادن عزمی راسخ برای تغییر سیاست خود، موفقیت این مذاکرات و مذاکرات احتمالی بعدی را تضمین کند.”


لازم به ذکر است آمریکا در طی هفته های اخیر بازداشت و دستگیری تنی چند از اتباع ایرانی – آمریکایی را ازسوی ایران زیر سئوال برده، اما تام کیسی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده که این موضوع در دستور کار مذاکرات روز دوشنبه آمریکا با ایران نبوده است.