ایران خواستار دور دوم مذاکرات شده است

نویسنده

پیتر واکر

سفیر آمریکا در بغداد امروز اعلام کرد که در اولین دیدار رسمی این دو کشور بعد از حدود سه دهه، به ایران در مورد حمایت از شورشیان عراق، هشدار داده است.

رایان کراکر گفت که گفتگوی سه ساعته وی با همتای ایرانی اش، حسن کاظمی قمی، در عراق با وجود صحبت از حمایت ایرانی ها از نیروهای نظامی عراق، گفتگویی شبیه به گفتگو های تجاری بوده و آن را مثبت ارزیابی کرد.

آقای کراکر بعد از پایان گفتگو در دفتر نخست وزیر عراق، نوری المالکی، در منطقه سبز در بغداد، به خبرنگاران گفت: “گفتگو ها به شکلی مثبت پیش رفت. من نگرانی های موجود از رفتار های ایران در عراق و حمایت های آنها از نیروهای نظامی که با نیروهای امنیتی عراق و سربازان نیروهای متحد در این کشور، می جنگند را بر شمردم. موضوع این است که تعداد زیادی از مواد منفجره که توسط این گروه ها استفاده می شود، از ایران وارد می شود. ایرانی ها پاسخ مستقیمی در این باره ندادند وبار دیگرتاکید کردند که سیاست آنها حمایت از دولت عراق است. مقامات ایرانی خواستار دور دوم مذاکرات شده اند و ما وقتی این پیشنهاد را دریافت کردیم، درباره اش تصمیم خواهیم گرفت.”

سفیر آمریکا در عراق گفت که ایران همچنین پیشنهاد داده است که “مکانیزم امنیت سه جانبه” ای بر قرار شود که شامل آمریکا، ایران و عراق می شود که هر گونه تصمیم گیری در این باره منوط به تحقیقات در واشنگتن می شود.

در این گفتگو ها که اولین دیدار عمومی ایران و آمریکا از زمانی که رابطه دیپلماتیک بین دو کشور در سال 1980 قطع شد، است، موضوعات حساسی چون برنامه های اتمی ایران مطرح نشد و تنها راه های ایجاد امنیت در عراق مورد بحث قرار گرفت.

در حالی که گفتگو ها جریان داشت، یک بمب در منطقه تجاری سینک، در مرکز بغداد منفجر شد و به گفته پلیس و کارکنان بیمارستان، 21 نفر کشته و 66 زخمی برجای گذاشت.

آمریکا با وجود نگرانی هایش درمورد ایران، سعی دارد که کاری کند که از ایران برای پایان دادن به خشونت های بین سنی ها و شیعیان که بزودی منجر به یک جنگ داخلی می شود، کمک بگیرد.

گفتگوی مستقیم با ایران، به توصیه گروه مطالعات عراق که سال گذشته از سوی کنگره آمریکا مامور شده بود، انجام گرفت.

درحالی که شب گذشته ایران بطوررسمی از جاسوسی آمریکا و انگلیس در این کشور شکایت کرد، امید پیش رفتن این مذاکرات، قبل از شروع، از بین رفته بود.

یک مقام بالای وزارت امور خارجه ایران، سفیر سوئیس در ایران که حافظ منافع آمریکا در ایران است را فراخواند و اعتراض رسمی ایران را نسبت به آنچه “شبکه جاسوسی” می خواند، ابلاغ کرد.

تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد که این مقام وزارت امور خارجه، احمد سبحانی، خواستار توضیحات درباره گروه هایی که به غرب و مرکز و جنوب غربی کشور رخنه کرده و دست به خرابکاری می زنند، شد.

ایران بارها از آمریکا و انگلیس، به دلیل تلاش برای ایجاد شورش در میان اقلیت های قومی در ایران و ایجاد فشار روی رهبری کشور، شکایت کرده است. آمریکا هم دائما اتهاماتش را مبنی بر اینکه ایران برای گروه های شورشی در عراق، مواد منفجره می فرستد، تکرار می کنند.

وزیر امور خارجه ایران، منوچهر متکی، در تهران اعلام کرد که گفتگو های آینده، فقط در صورتی که آمریکا بپذیرد که سیاست هایش در خاورمیانه غلط بوده است، ادامه خواهد داشت.

وی گفت:« ما امیدواریم که آمریکا با اعتراف به اینکه سیاست هایش در عراق و منطقه شکست خورده است و با نشان دادن عزمش برای تغییر این سیاست، موفقیت این گفتگو ها و گفتگوی احتمالی در آینده را تضمین کند».

با وجود محدود بودن دامنه بحث، بسیاری از منابع دیگر تنش بین دو کشور همچنان باقی است، فشارهای کشورهای دیگر به رهبری آمریکا در مورد برنامه های اتمی ایران، همچنان باقی است و آمریکا و دیگر کشورها معتقدند که ایران خواهان دستیابی به سلاح اتمی است و ایران هم همواره اصرار دارد که برنامه هایش کاملا صلح آمیز و برای تولید انرژی است.

همچنین دولت اعتقاد دارد که دولت بوش در صدد تغییر رژیم در ایران است.

منبع: گاردین 28 می 2007