بازداشت، تعقیب و شلاق برای روزنامه نگاران

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

در آستانه سالگرد انتخابات 22 خرداد و اعتراضات مردمی به تقلب ها، موج سوم بازداشت فله ای فعالان مطبوعاتی و سیاسی کلید خورده است. همزمان با بازداشت دو روزنامه نگار، اعظم ویسمه و محبوبه خوانساری، ماموران امنیتی برای بازداشت برخی از چهره های جوان  اصلاح طلب و همسر یکی از زندانیان سیاسی اقدام کرده اما موفق به بازداشت آنها نشده اند؛ تا لحظه انتشار این گزارش از صبا واصفی، فعال حقوق بشر نیز که ماموران امنیتی برای بازداشت او نیز اقدام کرده بودند خبری در دست نیست. قطعی شدن محکومیت محمد نوری زاد فیلمساز و روزنامه نگار، به 3 سال و نیم حبس و تحمل 50 ضربه شلاق نیز بازتاب وسیعی در محافل خبری داشت و اعتراض شدید و علنی خانواده اش را برانگیخت.

علیرغم اینکه اعظم ویسمه و محبوبه خوانساری، نیمه شب دوشنبه بازداشت شده اند و تمام پی گیری های روز گذشته خانواده های این دو روزنامه نگار بی پاسخ مانده، سایت رجانیوز، متعلق به نزدیکان محمود احمدی نژاد مدعی شد که این دو خبرنگار  ”ضمن ارتباطات رسانه‌ای بیرونی، اطلاعاتی درباره عناصر خاص” را نیز مطرح می‌کردند.

این سایت دو روزنامه نگار مزبور را متهم کرده که با برخی رسانه‌های غیرقانونی و فیلتر شده همکاری داشته اند.

اعظم ویسمه، خبرنگار پارلمانی سایت پارلمان نیوز ـ متعلق به فراکسیون خط امام مجلس ـ این اواخر به مجلس ممنوع الورود شده بود. محبوبه خوانساری نیز که طی یکسال گذشته فعالیت مطبوعاتی نداشته ، از خبرنگاران فعال در حوزه شهری است که از ۱۰ سال یش در این حوزه و در ارتباط با رسانه های مختلف فعال بوده است. خبرنگاری باشگاه خبرنگاران جوان و نیز گزارشگری برای روزنامه های سرمایه ، کارگزاران، ‌خبرگزاری میراث فرهنگی و هفته نامه ها و ماهنامه های تخصصی در حوزه شهری از جمله  های اوست.

 

بی خبری از صبا واصفی

نیروهای امنیتی با حضور در منزل صبا واصفی، فعال حقوق بشر برای بازداشت وی اقدام کردند اما به دلیل حضور نداشتن او در منزل، موفق به بازداشتش نشدند؛ تا این لحظه هیچ خبری از وضعیت واصفی در دست نیست.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، نیروهای امنیتی دیروزبرای دومین بار، با حضور در منزل صبا واصفی، به تفتیش منزل او پرداختند و بخشی از کتاب‌ها، یادداشت‌ها، فایل‌های تحقیقاتی، عکس‌های شخصی، دفترچه تلفن و دوربین او را ضبط کردند.

صبا واصفی، روز گذشته برای پیگیری پرونده یک متهم محکوم به اعدام به شهریار رفته بود، اما تا این لحظه بازنگشته و هیچ خبری از وی در دست نیست. این امر نگرانی در مورد وضعیت وی و احتمال بازداشت او را افزایش داده است.

پیش از این، در ۳۰ دی‌ماه، واصفی از تدریس محروم و از دانشگاه شهید بهشتی اخراج شده بود. وی پژوهشگر، فعال حقوق بشر و جنبش زنان است که از سال ۸۵ در دانشگاه شهید بهشتی مشغول به تدریس بود.

دو آزادی

همزمان محمد صادق جوادی حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و مدیر مسئول روزنامه توقیف شده توس از زندان آزاد شد. این روزنامه نگار از یازده دی در بازداشت به سر می برد و اکنون با قرار وثیقه آزاد شده است.

زهرا شمس هم که از دانشجویان حقوق دانشگاه فردوسی مشهد است، پس از نزدیک به ۲۴ روز بازداشت غیر قانونی، امروز آزاد شد. زهرا شمس خواهر فاطمه شمس، همسر محمدرضا جلایی پور میباشد که به دلایل نامشخصی در بازداشت بود.

 

تایید زندان و شلاق برای محمد نوری زاد

حکم زندان و شلاق محمد نوری زاد از سوی شعبه 54 دادگاه تجدید نظر تهران تایید شد. پیش از این شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی تهران محمد نوری زاد را به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به 3 سال و نیم حبس و تحمل 50 ضربه شلاق محکوم کرده بود و این رای در شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

همسر این نویسنده و فیلمساز در واکنش به تایید حکم زندان و شلاق رای آقای نوری زاد به سایت کلمه گفته است: “چرا شلاق نزنند. اتفاقا باید نوری زاد را شلاق زد. باید فریاد بزنند که ده ضربه شلاق برای بسیجی بودنت. ده ضربه برای وقف کردن خودت در مناطق محروم. ده ضربه برای راوی فتح بودنت. ده ضربه برای تعهدت و ده ضربه برای اندیشه ی مهار نشدنی ات و خودشان خواهند فهمید که جایی برای توهین و آقای علم الهدی نخواهد ماند. “

 

محسن میردامادی اعتراض خود را پس گرفت

محسن میردامادی که پیش از این به حکم صادره از سوی دادگاه اعتراض کرده بود اعتراض خود را پس گرفت.

میردامادی پیشتر توسط شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام باستناد مواد 610 و 500 قانون مجازات اسلامی مجموعا به شش سال حبس تعزیری و به استناد ماده 19 قانون مجازات اسلامی به عنوان تتمیم حکم تعزیری به 10 سال محرومیت از فعالیت در احزاب و مطبوعات محکوم شده بود.

همزمان شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر، محکومیت امید شریفی دانا را به 3 سال حبس تقلیل داد و پرداخت جزای نقدی را تایید کرد. پیشتر شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی وی را به استناد مواد 500 و 610 قانون مجازات اسلامی به 6 سال حبس و پرداخت سه میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرده بود.

 

انتقال بهشتی شیرازی به بند عمومی

علیرضا بهشتی شیرازی روز دوشنبه پس از تحمل چند ماه حبس در بند امنیتی وزارت اطلاعات و بعد از ملاقات با دادستان تهران به اندرزگاه هفت اوین منتقل شد. به گزارش سایت کلمه بهشتی شیرازی هفته گذشته درخواست کرده بود با جعفری دولت آبادی دیدار کند. وی به تداوم بازداشت خود در بند امنیتی پس از چند ماه انفرادی و اتمام بازجویی ها اعتراض داشت. در همین حال دادستان تهران پس از دیدار با بهشتی شیرازی دستور داد تا وی به بند عمومی منتقل شود. بهشتی شیرازی هم اکنون به بند هفت اوین فرستاده شده است. در بند هفت اوین تعدادی دیگر از زندانیان سیاسی حوادث پس از انتخابات ازجمله محمد نوری زاد و محسن میردامادی نگه داری می شوند.

سید علیرضا بهشتی شیرازی، مشاور ارشد میرحسین موسوی و سر دبیر روزنامه کلمه سبز به همراه جمع دیگری از مشاوران موسوی در ۷ دی ماه بازداشت شد و هنوز پس از ماهها بلاتکلیفی و بدون آنکه هیچ گونه دلیلی برای باز داشت به او یا وکیلش اعلام شود در زندان است.

اما تمدید قرار بازداشت علیرضا بهشتی شیرازی پس از آن صورت گرفته که بر اساس گزارشات رسیده به کلمه مشاوران دربند مهندس موسوی به دلیل ملاقات خانواده هایشان با مراجع قم و دادخواهی از آنان برای عزیزان دربندشان از سوی بازجویان و نیروهای امنیتی به شدت تحت فشار قرار گرفته و با برخوردهای تند آنان مواجه شده اند.

بر اساس اخبار رسیده علیرضا بهشتی شیرازی در طول دوران بازداشت به شدت برای اعتراف از سوی بازجویان تحت فشار بوده اما به خواسته های بازجوها تن نداده است.

 

مجید دری خواستار ملاقات با دادستان تهران شد

مجید دری دانشجوی دربند که به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است براساس حکم دادگاه تجدید نظردر تاریخ ۱۸ تیر ماه به زندان ایذه تبعید خواهد شد.

مجید دری روز هجدهم تیرماه سال گذشته بازداشت وهمچنان در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد. وی در دادگاه اولیه به یازده سال حبس تعزیری محکوم شد اما در دادگاه تجدید نظر حکمش به شش سال حبس قطعی کاهش یافت. حکمی که قرار است پنج سال از آن به دلیل اتهام اقدام علیه امنیت ملی در زندان ایذه اجرا شود.

با توجه به اینکه یک سال از مدت زندان این فعال دانشجویی به زودی به پایان می رسد و حکم تبعید اش به زندان ایذه نیز هفته گذشته به وی ابلاغ شده است بیم آن می رود که به زودی این حکم اجرا شود.

خانواده مجید دری حکم پنج سال حبس در تبعید را بسیار سنگین می دانند و به آن معترض اند؛ حکمی که به عقیده آنان به شدت ناعادلانه است. مجید هم نسبت به این حکم و تبعید در زندان ایذه معترض است و به همین خاطر تاکنون چهار بار به صورت کتبی تقاضای ملاقات با دادستان تهران را در زندان اوین داده اما تاکنون دادستان پاسخی به درخواست او نداده است. او در دیدار هفته گذشته خود با نماینده دادستان در زندان اوین هم بار دیگر این در خواست را اعلام کرد.

مجید دری و خانواده اش از دادستان تهران می خواهند که ضمن ملاقات با مجید به حرفهای او گوش دهد و از تبعید وی به زندان ایذه خودداری کند.

مجید دری یکی از اعضای شورای دفاع از حق تحصیل برای دانشجویان بوده است. این دانشجویان محروم از تحصیل به عنوان دانشجوی ستاره دار در جامعه شناخته شده اند آنها در روزهای قبل از انتخابات، اعتراض های گسترد‌ه‌ای علیه محمود احمدی‌نژاد، انجام دادند. احمدی‌نژاد در مناظره‌ها ی انتخاباتی اش ادعا کرده بود هیچ دانشجوی ستاره‌داری در دوره‌ی او وجود نداشته است. شیوا نظر آهاری، مجید دری، و ضیا الدین نبوی، دانشجویان محروم از تحصیلی هستند که همچنان در زندان اوین هستند.