بازداشت دو روزنامه نگار دیگر

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

روزنامه نگاران و فعالان سیاسی و دانشجویی، به دلیل سر موضع بودن و نپذیرفتن خواسته های بازجویان برای مصاحبه علیه سران جنبش سبز، یکی بعد از دیگری به زندان باز گردانده می شوند.همزمان در آخرین ساعات دیشب، اعظم ویسه و محبوبه خوانساری خبرنگاران سایت های اصلاح طلب،از جمله پارلمان نیوز و کلمه سبز هم بازداشت شدند. دادستان تهران پیش از این گفته بود: خطاکاران جرایم ‌امنیتی بعد از انتخابات، با ابراز ندامت می‌توانند از رافت اسلامی برخوردار شوند

 

جعفری دولت آبادی گفته است آن دسته از نادمان جرایم امنیتی بعد از انتخابات که درخواست عفو کرده‌اند با بررسی وضعیت‌شان مشمول عفو و رافت اسلامی می‌شوند.

طی روزهای گذشته بازگرداندن فعالان سیاسی و مطبوعاتی به زندان شتاب بیشتری گرفته؛ آخرین نمونه بهمن احمدی امویی بود که روز یکشنبه به زندان بازگشت.

همزمان با بازگشت بهمن احمدی امویی به زندان، دادگاه همسر او، ژیلا بنی یعقوب هم در شعبه 26 دادگاه انقلاب برگزار شد. این روزنامه نگار به تبلیغ علیه نظام متهم شده است؛اتهامی که بر مبنای فعالیت های روزنامه نگاری وی، به ویژه تهیه گزارش از تظاهرات های اعتراضی مردم درنخستین روزهای پس از انتخابات پرمناقشه ۲۲ خردادماه سال گذشته بنا شده است.

براساس گزارش سایت تا آزادی روزنامه نگاران زندانی، فریده غیرت، وکیل مدافع ژیلا بنی یعقوب در این دادگاه اتهام های وارده به موکلش را بی اساس دانسته و گفته است: “آنچه به عنوان مستندات اتهامی موکلم به گزارش کارشناسان وزارت اطلاعات در پرونده وجود دارد، همه و همه مربوط به فعالیت های حرفه ای اش به عنوان یک روزنامه نگار مستقل و بی طرف است.وی پیش از این نیز براساس گزارش های وزارت اطلاعات به همین اتهام زندانی و محاکمه شده بود که در نهایت قاضی های پرونده به دلیل نبود ادله کافی وی را تبرئه کرده اند. به عنوان مثال موکلم چند بار نیز به خاطر تهیه گزارش از تظاهرات زنان بر علیه قوانین تبعیض آمیز بازداشت و محاکمه شده که در آن زمان قاضی های پرونده با استناد به شغل موکلم که روزنامه نگار است گزارش وزارت اطلاعات را که فعالیت موکلم را اقدام علیه امنیت ملی دانسته بودند، وارد ندانستند.”

فریده غیرت با توجه به “اصل وحدت رویه قضایی که باید درمحاکم مورد توجه قرار بگیرد”، افزوده است: “با توجه به اینکه قاضی های همین دادگاه در سالهای گذشته انجام فعالیت حرفه ای روزنامه نگاری و تهیه گزارش را مصداق اقدام علیه امنیت و تبلیغ علیه نظام ندانسته بودند، خواستار صدور حکم تبرئه برای موکلم هستم.”

ژیلا بنی یعقوب نیز در دفاعیات خود خطاب به قاضی گفته است: “گرچه شما مرا در جایگاه متهم می بینید اما من از کارشناسان وزارت اطلاعات شاکی هستم که بارها و بارها فقط به خاطرتهیه گزارش و نوشتن مقاله من را بازداشت و زندانی کرده اند و هزینه های روحی و معنوی زیادی را به خانواده ام وارد کرده اند.بازجوها در مراحل بازجویی با تحت فشار قرار دادن من و دیگر متهم ها ازما می خواهند که به انجام کارهایی ناکرده اعتراف کنیم و امید است شما به عنوان قاضی به این روشهای غیرقانونی توجه کنید.”

ژیلا بنی یعقوب به همراه همسرش، بهمن احمدی امویی در نیمه شب 30 خرداد بازداشت شدند. ژیلا بعد از دو ماه بازداشت و با قرار وثیقه آزاد و بهمن از سوی دادگاه به 5 سال حبس تعزیری محکوم شده است.

 

سحرخیز و سلیمانی در زندان کچوئی

به گزارش تحول سبز، عیسی سحرخیز، روزنامه نگار دربند و داوود سلیمانی، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت از زندان رجایی شهر به زندان کچویی کرج منتقل شدند.عیسی سحر خیز در زندان رجایی شهردچار بیماری قلبی شده بود و پزشکان زندان بر لزوم انجام تست ورزش و معاینه خارج از زندان تاکید کرده بودند.

داوود سلیمانی نیز به دلیل مقاومت در برابر بازجوها نزدیک به یک سال است در زندان به سر می برد و از امکان مرخصی نیز محروم مانده.وی از بیماری عصبی و شرایط جسمی وخیمی که حاصل بازجویی های طولانی مدت و نحوه نگهداری در زندان است، رنج می کشد.

 

زندان برای تسلیت به خانواده موسوی

سارا توسلی به اتهام حضور در حوادث عاشورا و تسلیت به خانواده شهید موسوی به شش سال زندان و 74 ضربه شلاق محکوم شد.بنابر رای شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی عباس پیربابایی، دکتر سارا توسلی به اتهام حضور کوتاه مدت در حوادث عاشورا و حضور در منزل شهید موسوی و تسلیت به خانواده این شهید به شش سال زندان و 74 ضربه شلاق  محکوم شد.

ساراتوسلی در پی حوادث انتخابات در تاریخ 13 دیماه بازداشت شد و مدت 50 روز در بند 209 زندانی بود. او استاد و عضو هیات علمی دانشگاه و فرزند مهندس محمد توسلی، رئیس دفتر سیاسی و عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است.

همسر وی مهندس فرید طاهری نیز درپی حوادث عاشورا بازداشت شده و همچنان در بند 350 زندان در بازداشت بسر می برد.پیشتر دختر 16 ساله سارا توسلی نیز به بازداشت تهدید شده بود.

 

کتک‌زدن پسر جلوی چشمان پدر

یک منبع موثق در مصاحبه با کمپین بین المللی حقوق بشر درایران شرایط دشوار زندانی سیاسی محسن دانش پور رااز ابتدای بازداشت تا کنون تشریح کرده است. وی از ضرب و شتم شدید احمد دانش پور مقدم در مقابل پدرش خبر داده و گفته: “پیش از این آقای دانش پور در جایی بودند که به گفته خودش پسرش را جلوی ایشان به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده بودند به شکلی که تحمل دیدن این صحنه را نداشته است. اما خود او را کتک نزده بودند.”

بر اساس اطلاعات این منبع آگاه تا دو هفته پیش، احمد دانش پور مقدم به مدت ۶۵ روز از پسر و همسرش کاملا بی خبر بوده و تا شب عید با پسر و همسر و یا وکیل تسخیری خود دیداری نداشته است. او به نقل از آقای دانش پور گفت که نه او و نه پسرش احمد، عضو سازمان مجاهدین نیستند: “محسن می گفت اصلا هوادار مجاهدین نیست و قبلا در دهه ۶۰ توبه کرده و۳ سال زندان بوده است. به اعتقاد او به احتمال زیاد انتقام پسرش را از آن ها خواهند گرفت چون یکی از پسرانش در اشرف است. ایشان در دهه ۶۰ در زندان لاجوردی بودند و از خاطرات آن زمان تعریف می کرد که در مدت سه سال کارهای بنایی برای ساخت سلول در اوین انجام می داد و پس از توبه آزاد شده بود.”

این منبع موثق، در ادامه با تاکید بر اینکه اعضای خانواده دانش پور مقدم از دسترسی به وکیل تسخیری محروم بوده و امکان دسترسی به وکیل تعیینی را نیز نداشته اند ادامه داد: “به دلیل آنکه حدس می زدیم برای این خانواده چه خوابی دیده باشند کنجکاو بودیم که بدانیم با آنها که یک پسرشان مجاهد است چه رفتاری خواهند داشت. اطلاع موثق داریم که تا شب عید این خانواده با هیچ وکیلی دیدار نداشته اند. آقای دانش پور که حدود ۷۰ سال سن دارد وکیل نداشت و پول وکیل گرفتن و حتا سواد اولیه حقوقی برای درخواست وکیل هم نداشت. یادم می آید وقتی یک برگه آوردند در سلول که امضا کند بدون خواندن امضا کرد و گفت من نه عینک دارم که بتوانم چیزی را بخوانم و نه سواد زیادی دارم. من متوجه شدم که برگه مربوط به وکیل تسخیری بود و ایشان حتا اسم وکیل تسخیری خود را نمی دانست.”

محسن دانش پور مقدم به همراه همسرش مطهره بهرامی و پسرش احمد دانش پور مقدم از جمله کسانی هستند که پس از اعتراضات روز عاشورا در منزل خود بازداشت شده و حکم اعدام دریافت کرده اند. هواداری و همکاری عامدانه و مصممانه با سازمان مجاهدین خلق، تجمع و تبانی علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به نفع معاندین اتهاماتی است که بر اساس آن برای اعضای این خانواده حکم اعدام صادر شده؛ دادگاه تجدید نظر حکم مطهره بهرامی را به ده سال حبس تعزیری تقلیل داد و حکم اعدام محسن و احمد دانش پور مقدم را تایید کرد.