دو ماه بی‌خبری از موسوی و رهنورد

نویسنده
حسین محمدی

» نگرانی پیرامون سلامتی رهبران جنبش سبز

چند روز پس از آن‌که کارگروه “بازداشت های خودسرانه سازمان ملل متحد” بازداشت میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی را “خودسرانه” توصیف کرد، فرزندان موسوی و رهنورد، با انتشار نامه‌ای سرگشاده خبر از آن داده‌اند که در دو ماه گذشته هیچ ملاقاتی با والدین خود نداشته‌اند.

دختران موسوی و رهنورد در نامه خود نوشته‌اند که “آخرین اطلاع ما دختران مهندس میرحسین موسوی از وضع و سلامتی پدر و مادر، مربوط به بیش از دو ماه پیش است که آن هم تنها مطابق مشاهدات عینی خود ما بوده” و در این مدت هم “هیچ گونه مدرک پزشکی دربردارنده وضعیت سلامتی” به آن‌ها ارائه نشده است.

این برای چندمین بار در ماه‌های گذشته است که فرزندان موسوی و کروبی، دو رهبر مخالفان دولت، اقدام به نامه‌نگاری و ابراز نگرانی درباره والدین خود می‌کنند.

فرزندان موسوی و رهنورد، همچنین در نامه خود نوشته‌اند که آخرین تماس آن‌ها با میرحسین موسوی و زهرا رهنورد به دو ماه پیش باز می‌گردد و از آن زمان تنها یک مکالمه تلفنی با این دو داشته‌اند. بنا به گفته آن‌ها “دانسته های ما تنها محدود به روایت دو نفر از اقوام است که در هنگام آوردن آنها به خانه مادربزرگ با تعداد و حجم عجیب و بیش از حد ماموران به داخل حیاط و خانه به صورت اتفاقی در آنجا حضور داشته اند و در حضور همان عده زیاد زندانبان زن و مرد که لحظه ای فاصله خود را از والدینمان کم نمی کرده اند و عملا گفت و گوها را محدود و ناممکن می کرده اند، آنها را دیده اند. مادرمان در تماسی تلفنی به مادربزرگ گفته است که زندان بان ها یا سیستم و جریانی که بی دلیل پدر و مادر ما را زندانی کرده است، حتی اجازه نمی دهد که ما سه خواهر با پدر و مادرمان تماس، گفت و گو و ملاقات داشته باشیم”.

آن‌ها همچنین در نامه خود نوشته‌اند: “اگرچه مطلع بودن از وضعیت و ملاقات مستمر و بدون محدودیت و بدون شرط و پیش شرط و تهدید با آنها را حق طبیعی و قانونی خود می دانیم که از آن بازداشته شده ایم، اما خواستمان در آستانه شروع سومین سال حبس بی توضیح و غیر قانونی آنها که بیشتر به آدم ربایی شباهت دارد، آزادی بدون شرط و فوری پدر و مادر و نیز پاسخگویی در مورد این دو سال حبس غیر قانونی از طرف ارگانی که مرتکب چنین عملی شده و سیستمی است که مسئولیت این رفتار غیر قانونی خود را به عهده نگرفته و همچنین شفاف سازی وضعیت سلامت و معیشت این دو در دو سال حبس خارج از هرگونه چارچوب و قاعده داخلی و بین المللی است”.

ماه گذشته نیز فرزندان میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، با انتشار نامه‌ای خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی، خواستار روشن شدن وضعیت والدین خود شده بودند. آن‌ها با بیان اینکه مقامات رسمی حکومت جمهوری اسلامی “شجاعت لازم در پذیرش مسئولیت بازداشت و حبس غیر قانونی” آنان را ندارند، افزوده بودند که این “فقدان شجاعت” باعث رفع مسئولیت از مقامات ارشد نظام در این خصوص نیست. آن‌ها در این نامه خواستار آن شده‌اند که “مقامات عالی کشور باید تکلیف پرونده عزیزان ما را در اسرع وقت مشخص کنند و بعد از نزدیک به دوسال زندان غیر قانونی آنها را فوراً و بدون طرح هر گونه بهانه واهی آزاد کنند”.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی پس راه‌پیمایی ۲۵ بهمن سال ۸۹ توسط مقام‌های جمهوری اسلامی بازداشت و در حصر خانگی قرار گرفتند. چندی پیش، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، فاش کرد که “در یک جلسه ای بعد از فتنه روز عاشورا ما به ایشان [آیت‌الله خامنه‌ای] عرض کردیم که یک تعداد از کسانی که در این فتنه دخیل هستند باید دستگیر شوند. فرمودند بروید ابتدا احراز کنید بعد بیاورید پیش من از من مجوز بگیرید. بعد از احراز یک لیست ۴۰ نفره بردیم فرمودند؛ این چند نفر با من… قطعا در هر جای دنیا چنین اتفاقی می افتاد با عوامل آن برخورد خیلی شدیدتری می کردند”. احمدی‌مقدم گفته بود که نیروی انتظامی قصد بازداشت این افراد را داشت، اما این اتفاق نیفتاد و آن‌ها تنها در حصر رفتند: “اگر مخالفت مقام معظم رهبری نبود برخوردی شدیدتر از حصر خانگی با آنان می‌شد… قرار بود واقعا با این‌ها برخوردهای جدی کنیم ولی آقا اجازه ندادند”.

نامه فرزندان موسوی و کروبی پس از آن منتشر شد که در ماه‌های گذشته اخباری درباره سلامتی موسوی و کروبی، به رسانه ها راه یافت؛ میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، اجازه حضور در مراسم ختم پدر رهنورد را نیافتند.

دو ماه پیش نیز سایت کلمه – نزدیک به میرحسین موسوی – نوشت که ماموران امنیتی که وظیفه مراقبت از میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را به عهده دارند “از تامین مواد غذایی آنها سر باز زده اند و خانواده را مامور تهیه مواد غذایی آنها کرده اند”. این وب‌سایت چنین اقدامی را “نگران کننده” توصیف کرده و نوشته بود: “خانواده موسوی حتی نمی توانند مطمئن شوند که این مواد غذایی با چه وضع و کیفیتی” به دست موسوی و رهنورد می‌رسد. گفته می‌شود پیش از این و هنگامی که برای نخستین بار چنین مساله‌ای مطرح شده بود، موسوی و رهنورد، آن را “به منزله ی تهدید جانی قلمداد کردند و هشدار دادند که مسئولیت سلامت آنها بر عهده زندانبانان است”. این اتفاق در حالی رخ داده که پیش از این ماموران امنیتی از آوردن هرگونه مواد غذایی از سوی فرزندان میرحسین و رهنورد برای پدر و مادر زندانی شان جلوگیری می کردند و مواد غذایی را خود تامین می‌کردند.

در ماه‌های گذشته اخباری درباره وضعیت نه چندان مناسب جسمی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی منتشر شده است. گفته می‌شود که در آخرین ملاقات‌های انجام شده، دست و صورت زهرا رهنورد دچار لرزش شده است. همچنین میرحسین موسوی در یک ماه گذشته به دلیل بیماری قلبی حداقل دو بار به بیمارستان برده شده و موارد معالجه قرار گرفته است.

این نامه در شرایطی منتشر شده است که یک کارگروه سازمان ملل متحد، با “غیرقانونی” توصیف کردن حصر خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، خواستار آن شد که جمهوری اسلامی این سه تن را آزاد کند.

کارگروه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل متحد که متشکل از پنج کارشناس مستقل است، زیر نظر شورای حقوق بشر این سازمان فعالیت می‌کند و موارد مربوط به بازداشت خودسرانه در سراسر جهان را به این شورا گزارش می‌کند.

این نهاد ادامه بازداشت موسوی، کروبی و رهنورد را “باعث نگرانی شدید” توصیف کرده و به جمهوری اسلامی توصیه کرده است که “به آنان حق قابل‌اجرای غرامت اعطا کند”.