اعتراضات سراسر جامعه را فرا گرفته

نویسنده
شیرین کریمی

» کنفرانس خبری در پاریس

عکس: مریم اشرافی

محسن مخملباف، نوشابه امیری و بابک داد دیروز با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی در پاریس، به سئوالات خبرنگاران فرانسوی در مورد حوادث روزعاشورا در تهران و تاثیرات آن بر روند حرکت جنبش سبز پاسخ دادند. حاضران در این جلسه ضمن تشریح اوضاع کشور، سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز و عزاداری مردم ایران را محکوم کردند.

 در این جلسه مرگ خواهر زاده مهندس موسوی، پیامی به رهبران جنبش سبز تلقی و تاکید شد که این برخوردها نشانه رسیدن حاکمان و معترضان به نقطه تقابل نهایی است. در همین ارتباط نوشابه امیری، روزنامه نگار با اشاره به دستگیری های گسترده جمعی از مشاوران و نزدیکان مهندس میرحسین موسوی، کروبی و خاتمی و همچنین بازداشت دکتر ابراهیم یزدی، رهبر نهضت آزادی ایران، در پاسخ به پرسش خبرنگار تلویزیون فرانسوی RTL از شروع اعتصابات در شهرهای بزرگ خبر داد و ریشه این اعتصابات را نارضایتی عمومی دانست که در ششمین ماه بعد از کودتای انتخاباتی 22 خردادماه سراسر جامعه ایرانی را فرا گرفته است.

وی در توصیف حرکت وابستگان جنبش سبز گفت: مردم ایران با خواست قانونی و ساده بازپس گیری رای خود، این اعتراضات را آغاز کردند اما بی توجهی گردانندگان حکومت اسلامی به خواست ها و اعتراضات مردم باعث شد تا به تدریج نارضایتی های 30 سال گذشته نیز به شعارهای مردمی راه یابد و اعتراضات گستره بیشتری را در بر بگیرد.

این روزنامه نگار مقیم پاریس در ادامه سخنان خود تاکید کرد که به رغم روشهای خشونت آمیز گردانندگان دولت کودتا، مردم روش مبارزه بدون خشونت را  برگزیده و تا به حال از آن عقب نشینی نکرده اند.

بابک داد، دیگر روزنامه نگار ایرانی که به تازگی و بعد از چندماه فعالیت رسانه ای مخفیانه در داخل کشور به پاریس مهاجرت کرده، در ادامه این نشست حاکمان ایران را مسئول مستقیم حفظ جان شهروندان و سران جنبش سبز دانست و تأکید کردترور برنامه ریزی شده خواهرزاده مهندس موسوی که روز عاشورا در مقابل درب منزلش کشته و حتی جنازه او نیز توسط مأموران امنیتی ربوده شد، “تمرین ترور مهندس موسوی” است.

وی ادامه داد: “ما نگران جان سران جنبش سبز هستیم زیرا حکومت ایران سابقه کشتن مخالفان سرشناسی را در کارنامه خود دارد و غالبا آن را به اقدام گروههای خودسر نسبت می دهد. “

در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی و پس از اعلام خبر آغاز اعتصاب های عمومی در کشور، بابک داد اظهار داشت: “اعتصابات در ایران به صورت دامنه دار و رو به افزایش، شروع شده و گسترش خواهد یافت.”

محسن مخملباف فیلمساز ایرانی مقیم پاریس نیز در آغاز سخنان خود در پاسخ به سئوال خبرنگاران در مورد نامه سرگشاده اش به آیت الله خامنه ای و مهلت 40 روزه ای که برای وی تعیین کرده، گفت: “من به خامنه ای وعده داده ام همانطور که انقلاب ایران با گرامیداشت چهلم شهیدان انقلابی به پیروزی رسید، اوهم که در عاشورا دست به قتل مردم زده از نتیجه اعمال خود در چهلم این شهیدان بیگناه در امان نخواهد ماند. “

 مخملباف سپس ضمن ابراز نگرانی از رادیکال شدن فضای عمومی جامعه و با اشاره به اینکه “جنبش سبز بدنبال بمب اتمی یا ماجراجویی های شبیه اقدامات حاکمان فعلی نیست” گفت: “جنبش سبز بنا دارد با روشهای مسالمت آمیز ایران را به سوی دموکراسی و آزادی پیش ببرد.”

او آنگاه جوانان را به عنوان “بهترین نیروهای مؤثر جنبش سبز” معرفی کرد که “اینک علاوه بر فعالیت حق طلبانه خود، نقش رسانه و خبرنگار را هم به خوبی ایفا می کنند و صدای این جنبش مردمی را به دنیا می رسانند.”