اعتراض ها خاموش نشدنی است

نویسنده

» تحلیل گاردین از ادامه بحران در ایران

صحبت از اینکه آیا ایران با جوانه زدن جنبش مخالفان به نقطه فروپاشی رسیده یا خیر، بی نتیجه است. اما پس از تظاهرات آخر هفته گذشته که در جریان آن دست کم هشت نفر و احتمالاً بیش از این تعداد کشته شدند، این را می دانیم که جنبش به طرز استثنائی هم زنده است و هم در حالی گسترش. آنچه با ائتلاف گروه های اصلاح طلب تحت رهبری نامزدهای شکست خورد در اعتراض به انتخابات تقلبی ریاست جمهوری آغاز شد، اکنون گسترده تر، متمرکز تر و خشمناک تر شده است. روز یکشنبه بسیاری از معترضان در خیابان های تهران، حتی صورت های خود را در ویدئوهای قرار داده شده در یوتیوب نپوشانده بودند، درحالیکه ظرف شش ماه گذشته پس از انتخابات این کار را می کردند. جمعیت شهامت مثال زدنی از خود نشان  داد و در زیر ضربات باتون و شلیک های تهدید آمیز، همچنان به اعتراض ادامه می داد. نکته جالب توجه دیگر در ویدئوهای اینترنتی، به صحنه هائی مربوط می شود که در آن، نیروهای پلیس یا خسته شده اند و یا پا به فرار می گذاشتند. اعتراض در حال ملی شدن است. وب سایت های معترضان از درگیری در قم و چندین شهر دیگر در نواحی مرکزی، شمالی و شرقی کشور خبر می دهند. به نظر نمی رسد هیچکدام از این ناآرامی ها فروکش کند.   

هرچند اعترضات در حال شدت گرفتن است، اما نشانه چندانی از سست شدن موضع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی وفادار به آیت الله علی خامنه ای، دیده نمی شود. آنها دیروز حداقل 10 چهرۀ پیشروی اصلاح طلبان را بازداشت کردند، که سه تن از آنها مشاوران میر حسین موسوی رهبر مخالفان، بودند. این نیروها روز قبل از آن هم خواهرزادۀ موسوی را کشتند. به گزارش یکی از وب سایت های اصلاح طلب، علی حبیبی موسوی در خارج از خانه اش توسط یک ماشین بزرگ زیر گرفته شد و سپس هدف شلیک گولۀ پنج سرنشین این خودرو قرار گرفت. تندروهای طرفدار محمود احمدی نژاد که مشغول گسستن همه ارتباطات و هجوم به مخالفان بوده اند، اکنون تنها یک راه پیش روی خود دارند، و آن هم سرکوب بیشتر است. قدم بعدی دستگیری میرحسین موسوی و مهدی کروبی خواهد بود. وزارت اطلاعات ایران دیروز اعلام کرد اعضای گروه مجاهدین خلق نیز در میان بازداشت شدگان بودند و فهمیدن اینکه این افراد از کجا هدایت می شوند، کار دشواری نیست. حداقل یکی از روحانیون حاکم بر رژیم، درگیری های روز عاشورا را به دولت های خارجی نسبت داد.

مایک همر سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده درحالیکه تلاش می کرد نه به عنوان پشتیبان مخالفان ظاهر شود و نه آنها را ندیده بگیرد، اعلام کرد رژیم ایران در حال مبارزه با شهروندان خودش است، کسانی که خواستار بهره مندی از حقوق بین المللی شان هستند و نه قدرت های خارجی. آمریکا حق دارد که جز صدور بیانیه، دست به هیچ کار دیگری در این مرحله نزند. زیرا رژیم ایران خود در مسیر بی اعتبار شدن نزد مردمش  پیش می رود و نیاز به هیچ کمکی از خارج از مرزها برای رسیدن به چنین هدفی نیست. آیت الله خامنه ای پس از انتخابات تقلبی ریاست جمهوری در ایران، مرتکب یک اشتباه استراتژیک بسیار بزرگ شد و با حمایت از ریاست جمهوری احمدی نژاد و سرکوب خونین پس از آن، نقش خود را از داوری نهائی نظام به یک قداره بند دولتی در خیابان ها تنزل داد.

پس از آن نوبت به تجاوز به زندانیان رسید که اقدامی شنیع برای یک رژیم مدعی ارزش های اسلامی است. اکنون با گذشت شش ماه، استفاده دولت از قدرت مرگبار در روزی که به یاد امام حسین مقدس ترین چهرۀ مذهب شیعه گرامی داشته می شود، دیگر جائی برای ادعای پایبندی به سنت های دینی باقی نگذاشته است. ممکن است اکنون فریاد «یا حسین» تنها متوجه میرحسین موسوی باشد.

رژیم تا کنون توانسته با استفاده از شبه نظامیان بسیج و سپاه پاسداران انقلاب، رویدادهای اخیر را کنترل کند، اما هنوز 15 تعطیلی ملی و مذهبی دیگر در پیش است و هر کدام از آن ها نقطه ای برای شعله ور شدن اعتراضات بیشتر است. اکنون سؤال این است که کدام طرف زودتر از هم می پاشد، زیرا نشانه ای از کوتاه آمدن هیچیک از طرفین به چشم نمی خورد.

منبع: گاردین- 29 دسامبر