رهنورد: موسوی در حصر است

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» محدودیت امنیتی به بهانه حفظ جان

هم‌زمان با دیدار زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی، از رهبران چنبش سبز، با علی تاجرنیا، عضو به تازگی آزاد شده حزب مشارکت، رهنورد عدم حضور میرحسین موسوی در این دیدار را ناشی از”حصر” اعلام کرده است.

رهنورد در دیدار با علی تاجرنیا، گفته ماموران امنیتی به بهانه “حفظ جان” موسوی، به او جز در موارد معدودی، احازه خروج از منزل را نمی‌دهند. وی شرایط پیش آمده برای موسوی را “حصر” توصیف کرده است.

سخنان رهنورد در حالی بیان می‌شود که پیش از این فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی دیگر رهبر مخالفان، در گفت‌وگویی با روز، شرایط کروبی را “حصر موقت” توصیف کرده بود.

این البته نخستین بار نیست که طی یک سال و نیم گذشته و پس از اعتراضات رخ‌داده به نتایج انتخابات مناقشه‌برانگیز دهم ریاست‌جمهوری، محدودیت‌های امنیتی پیرامون میرحسین موسوی و مهدی کروبی، افزایش می‌یابد.

پیش از این و در جریان آخرین دیدار موسوی و کروبی، نیروهای امنیتی تلاش کردند مانع ورود کروبی به منزل موسوی شوند. این مساله باعث شد موسوی با شکستن سدامینتی ماموران، سوار بر ماشین شخصی خود شودو مهدی کروبی و فرزند وی را شخصا به داخل مجموعه ببرد.

 

حصر پس از اعتراضات انتخاباتی

پس از اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات و حضور موسوی در میان مردم، چندین بار اخبار مختلفی از حضور افراد مختلف در مقابل منزل موسوی به منظور ممانعت از حضور وی در میان مردم پخش شد.

نخستین بار، دو روز پس از انتخابات ریاست جمهوری ـ روز 24 خرداد ـ شایعه حصر خانگی این دو نامزد انتخابات مطرح و سپس تکذیب شد. پس از آن و به دنبال شرکت میرحسین موسوی در راه‌پیمایی روز 25 خرداد، وی اجازه حضور در دیگر تجمعات اعتراضی را نیافت؛ نزدیکان وی بارها اعلام کرده اند نیروهای لباس شخصی، با تجمع در مقابل منزل یا محل کار وی، مانع خروج او شدند. در یکی ازاین موارد، همزمان با راه‌پیمایی 13 آبان سال گذشته، عده‌ای از نیروهای لباس شخصی، با موتور در مقابل فرهنگستان هنر حضور یافتند و مانع خروج موسوی از آن‌جا شدند. این اتفاق پس از آن چندین بار دیگر نیز به شکل‌های گوناگون رخ داد.

اما این محدودیت‌ها تنها به همین جا منتهی نشد. حتی ملاقات‌کنندگان با موسوی نیز از گزند نیروهای امنیتی در امان نماندند؛ در همان روزهای نخست پس از انتخابات، عده‌ای از اساتید دانشگاه که به دیدار موسوی رفته بودند بازداشت شدند؛ مساله ای که در روزهای بعد نیز، تکرار شد.

حدود دوماه پیش، سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، در گزارشی نوشت محدودیت های امنیتی پیرامون موسوی در هفته های اخیر و همزمان با حمله به ساختمان محل سکونت مهدی کروبی و برخی از روحانیون و مراجع منتقد دولت تشدید شده است.

مدت کوتاهی پس از آن، اخباری از حمله نیروهای امنیتی به دفتر موسوی شنیده شد. این ماموران با حمله به دفتر موسوی، کیس‌های کامپیوتر و برخی مدارک موجود در دفتر را همراه خود بردند. دفتر موسوی از آن پس همچنان در تصرف نیروهای امنیتی است.

موسوی در همان زمان در مصاحبه‌ای با سایت کلمه، با تایید تشدید “محدودیت‌ها و مزاحمت های امنیتی” در اطراف خود، گفته بود سابقه اینگونه محدودیت‌ها به عصر روز 22 خرداد سال گذشته - روز رای‌گیری در انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری - باز می گردد، اما: “جنبش سبز با محدودیت‌های امنیتی و حذف همراهان آن متوقف نمی شود.”

 

محافظ یا مامور؟

در یک سال و نیم گذشته، بسیاری از مشاوران و اطرافیان موسوی بازداشت شده‌اند. علاوه بر مشاوران موسوی، سرتیم محافظان وی، احمد یزدان‌فر، نیز پس از سال‌ها، از تیم حفاظت موسوی برکنار شد. موسوی درباره وی اعلام کرده بود که مجبور است ساعت 6 صبح خود را به یک پایگاه نظامی معرفی کند و تا شب در آ‌ن‌جا به سر می‌برد.

اتفاقات مشابهی هم برای مهدی کروبی افتاده است. کروبی در یک سال و نیم گذشته، بارها در مجامع عمومی، مورد ضرب و شتم نیروهای لباس شخصی قرار گرفته است، اما شدیدترین حملات از این دست، همزمان با شب‌های قدر بود که عده‌ای از نیروهای لباس شخصی، به مدت 5 شب در مقابل منزل کروبی تجمع کردند. این تجمع چند بار به خشونت کشده شد، به گونه ای که حتی سرتیم محافظان کروبی، به علت درگیری با این افراد، به بیمارستان منتقل شد.

همان زمان محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی و مدیرمسوول روزنامه توقیف شده “اعتماد ملی”، اعلام کرده بود که: “دیدار و مراجعه به منزل آقای کروبی با محدودیت روبه‌رو بود. یعنی توسط نهادها و مقامات ذیربط از این بازدیدها ممانعت به‌عمل می‌آمد. یک روز قبل از عید فطر همراه با یکی، دو تن از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی قصد داشتیم دیداری با آقای کروبی داشته باشیم. آن‌جا اعلام کردند، تا اطلاع ثانوی امکان دیدار با آقای کروبی فراهم نیست.”

این در حالی است که همان زمان، سردار احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرده بود که تجمع مقابل منزل کروبی، “از سر دلسوزی” بوده است.

 

تیم حفاظت را حذف کنید

بحث محدودیت برای موسوی و کروبی، در حالی مجددا نگاه‌ها را به سمت خود جلب کرده است که چندی پیش،  حمید رسایی، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس، خواستار حذف محافظت امنیتی از جان موسوی و کروبی شد.

وی گفته بود: “امروز فتنه‌گران محافظ دارند، اما دانشمندان هسته‌ای ما حفاظت ندارند. هیچ‌ یک از دستگاه‌های نظام وظیفه‌ ندارند از کسانی حفاظت کنند که سرمایه‌ دشمن به حساب می‌آیند. همین امروز مسوولان مربوطه به مأموریت محافظان سران فتنه پایان دهند و جوانان پاک کشور را مأمور حفاظت از جان ارزشمند دانشمندان هسته‌ای کنند.”

سخنان رسایی درباره حذف حفاظت فیزیکی از میرحسین موسوی و مهدی کروبی، در حالی مطرح شد که پیش از این موسوی، کروبی و نزدیکان این دو، از محافظان، به عنوان نیروهای نهادهای نظامی، برای جلوگیری از تحرکات این دو نفر نام برده بودند.

پیش از این مهدی کروبی اعلام کرده بود که محافظان او اجازه مقابله با تهاجم خشونت آمیز ماموران دولتی را ندارند و آنان را مرخص کرد.

این اتفاق پس از آن رخ داد که  کروبی در چندین مورد هدف کسانی قرار گرفت که ظاهرا هواداران دولت بودند و حتی چندین بار تجمعات اعتراضی را در برابر خانه مسکونی او ترتیب دادند. در یکی ازاین تجمعات، سر تیم محافظان کروبی، مورد حمله معترضان قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد.

پش از این همچنین چندین بار شایعه بیماری و وخامت حال جسمی کروبی منتشر شده که با تکذیب اطرافیانش رو به رو شده است. آن ها، انتشار چنین شایعاتی از سوی رسانه هایی چون “کیهان” را نشانه تهدید جانی کروبی می دانند و  از اینکه “اینها بخواهند برنامه ای برای آقای کروبی بچینند و الان دارند زمینه چینی می کنند” ابراز نگرانی کردند. این مطلب نخستین بار توسط صفارهرندی، وزیر سابق ارشاد در روزنامه کیهان منتشر شده بود.

مدتی بعد حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، از وارد کردن دارو هایی از کشور روسیه برای ترور فیزیکی افراد از سوی نیروهای خودسر در ایران خبر داد. وی گفته بود احتمالا این دارو ها از  همان نوعی است که قبلا برای کشتن الکساندر لیتویننکو، مامور اطلاعاتی روسیه، که در لندن به قتل رسید، مورد استفاده قرار گرفته بود.