تغییر نام دولت احمدی نژاد: دولت انتظار

نویسنده
نازنین کامدار

» خشم محافظه کاران از پروژه تبلیغاتی مشایی با موضوع "امام زمان"

همزمان با افزایش تحرکات اسفندیار رحیم مشایی برای مطرح کردن خود به عنوان  گزینه مورد حمایت محمود احمدی نژاد در دوره یازدهم ریاست جمهوری و پیوند زدن این تکاپو با ماجرای ظهور امام دوازدهم شیعیان، جناح محافظه کار در ایران واکنش گسترده ای را به این موضوع نشان داده و  بار دیگر نوک پیکان حملات این جریان متوجه آنچه که “جریان انحرافی” و یا “فتنه جدید” شناخته می شود، شده است.

از دیگر سو احمدی نژاد نیز با ارتقاء حمید بقایی، معاون گردشگری خود به معاونت اجرایی و سرپرستی نهاد ریاست جمهوری، بار دیگر نشان داد که حاضر به مصالحه بر سر جریان مشهور به “مشائی-بقایی” نیست.

بنا بر این گزارش، پس از اعتراض های روز گذشته چهره هایی چون علی مطهری و حسین شریعتمداری به انتشار فیلم “ظهور نزدیک است” که رسانه های داخلی آن را منتسب به جریان مشائی می دانند، ابعاد تازه ای از ماجرای سفر انجام نشده پادشاه اردن به ایران  نیز روشن شد. سفری که در صورت انجام آن و بر اساس روایت فیلم تبلیغاتی “ظهور نزدیک است”، سناریوی خرافی ِ جریان مشائی تکمیل می شد.

این تحرکات موجب شد تا حسین شریعمداری سررمقاله نویس کیهان که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان دیدگاه های آیت الله خامنه ای را بازتاب می دهد، به شدت به فعالیت تبلیغاتی-خرافاتی مشائی اعتراض کند و در ستون یادداشت روز کیهان که با عنوان “ظهور نزدیک است یا انتخابات !؟” منتشر شده، اینچنین بنویسد:” این روزها، تهیه یک فیلم به اصطلاح مستند با عنوان «ظهور نزدیک است» و توزیع رایگان و گسترده آن در سطح کشور- سی دی- به یکی از مسائل بحث انگیز تبدیل شده است. به نظر می رسد فیلم «ظهور نزدیک است» که  شواهد و قرائن فراوانی از وابستگی آن به «حلقه حاشیه ساز دولت» حکایت می کند، یک ترفند سیاسی است که با هدف تبلیغات انتخاباتی برای یک جریان انحرافی تهیه و در سطح گسترده ای توزیع شده است. و تهیه کنندگان سی دی که از بی اعتمادی مردم نسبت به خود باخبرند، قصد داشته اند با توزیع گسترده آن ابتدا آقای دکتر احمدی نژاد را در اذهان عمومی همان «شعیب بن صالح» معرفی کنند و بعددر دوران انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و یا… با استناد به این که از افراد نزدیک به آقای احمدی نژاد و مورد وثوق و اطمینان ایشان هستند، لیست نامزدهای مورد قبول خود برای مجلس و یا نامزد ریاست جمهوری مورد نظر خود را، نامزد و نامزدهای مورد تایید حضرت بقیه الله الاعظم جا بزنند”.

شریعتمداری در ادامه مطلب خود به ماجرای  دعوت از ملک عبدالله، پدشاه اردن که در فیلم مذکور به فردی بعه نام “ سفیانی ” تشبیه شده پرداخته و نوشته است:” در سی دی کذایی از «ملک عبدالله» پادشاه اردن به عنوان «سفیانی» یاد شده است که دشمن قهار حضرت صاحب الزمان است و مطابق روایات معتبر اساساً برای جنگ با آن حضرت خروج می کند. خب! حالا باید از تهیه کنندگان سی دی «ظهور نزدیک است» پرسید؛ در کجای روایات آمده است که «شعیب بن صالح»-احمدی نژاد فیلم-  از «سفیانی» برای حضور در جشن های نوروزی دعوت می کند؟! “.

علاوه بر شریعتمداری، علی مطهری دیگر چهره سیاسی جناح اصولگرا نیز در نامه ای به محمود احمدی نژاد، به شدت نسبت رواج خرافات در سطح مقامات عالیرتبه دولت اعتراض کرده و با اشاره به “تقدس دادن به نوروز”، احمدی نژاد را فردی که آلت دست رئیس دفتر خود شده معرفی کرده و می نویسد:” شما در زمان انتخابات 84 و 88 صداقت کافی به خرج ندادید و این افکار خود را آشکار نکردید و نگفتید من فردی هستم مرید آقای مشایی و این افکار ویژه را درباره نوروز و مکتب ایران و مسأله حجاب و به طور کلی امور فرهنگی دارم… شاید کراماتی از ایشان دیده اید که به موجب آن، افکار امام و شهید مطهری را رها کرده‌اید و به افکار وی چسبیده اید. حضوراً به من گفتید که «مشایی مثل خودت زلال است». ولی زلالی افراد دلیل درستی افکار آنها نیست. ای بسا افراد زلالی که افکار غلطی دارند. به راستی اگر امام خمینی  و شهید آیت‌الله مطهری اکنون در قید حیات بودند جرأت داشتید متن سخنرانی خود در دومین جشن جهانی نوروز را به آن‌ها نشان بدهید؟ و اساساً آیا قبل از این سخنرانی این متن را به رؤیت رهبر گرانقدر انقلاب اسلامی رساندید؟ بعید می‌دانم. متن نطق یک رئیس‌جمهور باید بر اساس واقعیات باشد نه بر اساس مجاز و توام با تعابیر شاعرانه”.

مطهری به فیلم “ظهور نزدیک است” نیز اشاره کرده و می نویسد:” از ابزار شدن مسئله امام عصر در دولت خود جلوگیری کنید. اخیرا لوح فشرده«ظهور نزدیک است» در سطح وسیع توزیع شد و آقای مشائی نیز افاضه فرمودند که «شناخت زمانه ظهور جزو الزامات منتظر بودن است و مهمترین مسئله برای دولت جمهوری اسلامی مدیریت صحیح فرایند ظهور است» در حالی که در روایات ما دستور تکذیب کسانی که برای ظهور زمان تعیین می‌کنند رسیده است و به علاوه، آقای مشائی باید از ظهور نگران باشد چون با توجه به این که ایشان فرهنگ نوروز و مکتب ایران را جایگزین اسلام کرده است معلوم نیست برخورد امام زمان با وی چگونه باشد”.

بنا براین گزارش در ادامه موج اعتراضات  مذهبی به فیلم “ظهور نزدیک است”، محمد تقی مصباح یزدی، روحانی افراطی ای که به “پدر معنوی احمدی نژاد” شهرت دارد نیز در واپسین سخنرانی خود به شدت به اسفندیار رحیم مشایی حمله کرده است.

بنا به گزارش فارس، مصباح یزدی گفته است:” کسانی که بی‌شرمانه مکتب ایران را به جای مکتب اسلام معرفی می‌کنند، خودی نبوده بلکه غیرخودی‌اند و باید حواسمان جمع باشد”.

علاوه بر این، عباس سلیمی نمین، یک مقام سابق وزارت اطلاعات که هم اکنون در رسانه های حکومتی به عنوان “پژوهشگر” معرفی می شود، مشائی را “متملق” دانسته و او را فردی با “کارهای مسخره” معرفی کرده است.

او البته اشاره ای به فیلم “ظهور نزدیک است” نکرده و به جای آن ماجرای رسوایی فروش خودروی احمدی نژاد را مطرح کرده و  به خبرگزاری فارس گفته است:” امروز افرادی با زبان تملق اطراف رئیس جمهور هستند که سعی دارند با بازی‌های فریبکارانه و تبلیغاتی منافع سیاسی و اقتصادی از آن به دست آورند که در اصل می‌خواهند آقای احمدی نژاد شخصیت توانمند کشورمان را همچون شخصیت‌های گذشته از ما بگیرند. برنامه فروش خودرو رئیس جمهور توسط اطرافیان رئیس‌جمهور قطعا فریبکاری بود. آقای مشایی با همکاری شخصی که با او مشغول کارهای اقتصادی است، دست به این بازی مسخره زدند، که چیزی جز تحقیر فکری مردم نبود؛ چرا که ساده زیستی نیاز به تبلیغات اینچنینی ندارد”.

بنابراین گزارش،در برابر این حملات، علی اصغر سیجانی، فردی که روزنامه کیهان او را از نزدیکان مشایی دانسته و به عنوان کارگردان فیلم “ظهور نزدیک است” معرفی شده، در گفت و گویی با سایت خبرآنلاین به انتقادات محافظه کاران واکنش نشان داده و با وجود آنکه می گوید”بخش از انتقادات را درست میدانم”،  افزوده است:” این اشتباه است که آن چیزی که خودمان قبول نداریم منتسب به گروه های معجول سیاسی و بیگانگان و خارجی‌ها کنیم؛ البته یک سری انتقادها به کار ما هم وارد است؛ ما که نگفتیم کار ما بی‌ایراد است؛ نقد وارد است، اشکال هم هست؛ اما همانطورکه آقا(رهبری) فرمودند نقد منصفانه؛ نه این که هتاکی و توهین مانند این که عنوان شود که این‌ها یک عده جوان هستند که سواد خواندن حدیث هم ندارند که خوب این توهین است؛ در حالی که ما در گروه مبشران ظهور به عنوان تهیه کنندگان این فیلم، از وجود تحصیل کردگان حوزه و دانشگاه بهره می بریم. آیا درست است که بگوییم این ها منافق اند، صهیونیستی هستند، یا فراماسونر هستند و دست خارجی‌ها در کار است و یا این شایعه کنند که این‌ها را گرفته اند و در زندان هستند؟؛ این‌ها توهین، تخریب و تهمت است”.

برپایه این گزارش، مجموعه این  انتقادها به مشایی که علاوه بر ماجرای ظهور امام دوازدهم شیعیان به موضوعاتی چون دعوت از پادشاه اردن، فروش خودروی احمدی نژاد و جشن جهانی نوروز تسری یافته موجب شد تا دیروز چهره ای که به عنوان دست راست وی شناخته می شود، سرپرستی نهاد ریاست جمهوری را از مشائی و طی حکمی از سوی احمدی نژاد تحویل بگیرد.

هنوز علت این جابجایی در کابینه احمدی نژاد مشخص نیست به طوریکه برخی آن را گامی رو عقب با هدف جلوگیری از دخالت آیت الله خامنه ای در اعتراضات جدید به مشایی می دانند و عده ای دیگر معتقدند که کنار گذاشتن مشائی از سرپرستی نهاد ریاست جمهوری نیز با اهداف انتخاباتی صورت گرفته است.

گفتنی است در حکم احمدی نژاد مبنی بر جایگزینی بقایی به جای مشایی، سه بار از نام  “امام زمان” استفاده و از دولت دهم به “دولت انتظار” تعبیر شده است.

در بخشی از این حکم آمده است:” در دولت انتظار، انتظار این است که با پشتیبانی موثر، نظارت اجرایی بر برنامه‌های سازندگی، به‎ویژه طرح‌ها و پروژه‌های اصلی و بزرگ کشور و کوتاه کردن زمان و مسیر اجرا و کاهش هزینه‌ها، در جهت تامین حداکثری منافع ملی و رضایت مردم عزیز در شهرها و روستاها اقدام لازم را به‎عمل آورید. رجاء واثق دارم که توجهات حضرت ولی عصر عجّل الله تعالی فرجه و عنایات خاصه حضرت ایشان مثل همیشه توفیقات الهی را برای جناب‎عالی و دیگر همکاران تضمین خواهد کرد”.