تخلف آمریکا از قوانین بین المللی

نویسنده

» گزارش گاردین از حمله ارتش عراق به اردوگاه اشرف

مارک تران- جیمز بل

نیروهای عراقی در حالی به اردوگاه مخالفان ایران در شمال شرقی عراق حمله کردند که احتمال می رود دولت آمریکا، به دلیل عدم محافظت از این اردوگاه، قوانین بین المللی را زیر پا گذاشته باشد.

علی قیطان یک ژنرال عراقی تأیید کرد در صبحگاه روز گذشته یک عملیات نظامی در اردوگاه اشرف، محل حضور 3,500 نفر از ایرانیان مخالف دولت ایران که همگی اعضای سازمان شبه نظامی مجاهدین خلق ایران محسوب می شوند، صورت گرفته است. وی گفت هیچکس کشته نشده است اما نمایندگان سازمان مجاهدین در لندن اعلام کردند 23 نفر از جمله شش زن کشته شده اند.

یک مقام مسؤول در بیمارستانی در بعقوبه، مرکز استان دیاله، اعلام کرد سه نفر کشته و 13 نفر زخمی شده اند. این آمار قابل تأیید نیستند زیرا دسترسی به اردوگاه، که ساکنان آن بر اساس کنوانسیون ژنو “افراد تحت حمایت” محسوب می شوند، محدود شده است.

قیطان گفت نیروهای عراقی به پرتاب سنگ ساکنان اردوگاه و نیز اقدام آنها در انداختن خود به جلوی خودروهای نظامی در ظرف چند روز اخیر واکنش نشان داده اند. حامیان این سازمان در لندن  گفتند نیروهای ارتش عراقی از میله های فلزی، چماق و باتوم برای ضرب و جرح ساکنان استفاده کرده اند و اقدام به شلیک گلوله در اردوگاه کرده اند. طرفداران این سازمان خواستار مداخله آمریکا و سازمان ملل شده اند.

بهزاد صفاری که نه سال در اشرف زندگی کرده و به عنوان مشاور قانونی فعالیت می کند، گفت: “این یک قتل عام و نسل کشی است. آنها به داخل اردوگاه آمدند و با گاز اشک آور و نارنجک به مردم حمله کردند؛ سپس شروع به شلیک گلوله به مردم کردند. وقتی مردم متوجه آغاز حمله شدند، برای دفاع از خود به صف شدند.”

این تازه ترین حادثه از مجموعه اتفاقاتی است که پس از امضای تفاهمنامه آمریکا با دولت عراق در سال 2009 رخ داده است. یکی از اسناد دیپلماتیک فاش شده آمریکا از دفتر روزنامه نگاری تحقیقی در دانشگاه لندن نشان می دهد که آمریکا از قصد دولت عراق برای سرکوب مجاهدین عراق با عواقب احتمالاً اسف بار انسانی آگاه بوده است.

پاتریشیا بوتنز معاون فرماندهی ایالات متحده در عراق در سندی که مربوط به مارس 2009 است، گفته است: “اگر دولت عراق حمله سنگینی علیه مجاهدین ترتیب دهد و سبب برانگیخته شدن واکنشی شود، دولت آمریکا با یک چالش بزرگ روبرو خواهد شد: یا باید از اعضای سازمان تروریستی در برابر اقدامات نیروهای امنیتی عراق محافظت کنیم و موافقتنامه امنیتی امضا شده میان بغداد و وانشگتن را به مخاطره بیاندازیم، و یا اینکه از محافظت از مجاهدین خلق در بحبوحه بحران بشردوستانه دست برداریم و به این ترتیب سبب شویم جامعه بین المللی، هم آمریکا و هم عراق را محکوم کند.”

فیل شاینر از کانون “وکلای منافع عامه انگلستان” که وکالت برخی از ساکنان اشرف را برعهده دارد، گفت: «من این اسناد را ندیده ام. اما آنطور که دستگیرم شده، محتوای تکان دهنده ای دارند و نشان می دهد آمریکا و طبیعتاً انگلستان می دانستند عراق رفتار غیرانسانی با ساکنان اشرف دارد؛ احتمال بروز صدمات جدی در نتیجه حمله به اشرف را می دادند و می دانستند که هنگام کشتار چه می گذرد اما فقط دست روی دست گذاشتند”.

قوانین بین المللی از کشورها می خواهد برای محافظت از غیرنظامیان بیگناه در چنین شرایطی، دست به انجام اقدامات مؤثر بزنند.

رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا که مشغول بازدید از نیروهای آمریکایی در شمال عراق است، اعلام کرد نیروهای این کشور “حضور نزدیکی” داشتند اما از ارائه جزئیات خودداری کرد. البته وی گفت ارتش به ارائه برخی کمک های درمانی مشغول بوده است.

گیتس به خبرنگارانی که همراه وی به موصل در 225 کیلومتری شمال غرب بغداد سفر کرده اند، گفت: “من از دولت عراق می خواهم خویشتنداری نشان دهد و به تعهداتش برای رفتار با ساکنین اردوگاه اشرف مطابق قانون اساسی عراق و الزامات بین المللی پایبند بماند.”

سرنوشت 3500 مخالف دولت ایران در عراق، یک مسأله کلیدی در روابط دوجانبه این دو کشور است. 11 نفر از ساکنان این شهرک در حمله سال 2009 نیروهای عراقی کشته شدند وآنها عهد کردند این اردوگاه را تخلیه کنند.

سازمان مجاهدین توانسته است حمایت های بین المللی بسیاری جلب کند. چهره های سیاسی آمریکا و انگلستان در همایش هفته جاری در انگلستان، از موضع دولت اوباما برای “بستن چشمان خود” به روی حملات عراق علیه اردوگاه اشرف انتقاد کردند و از وزارت خارجه این کشور خواستند نام این سازمان را از فهرست سازمان های تروریستی خارج کند.

هوارد دین نامزد سابق ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات گفت: “اردوگاه اشرف بخشی از یک دولت در تبعید است که ریاست آن برعهده خانم رجوی است. ما باید دولت به سرپرستی خانم رجوی را به رسمیت بشناسیم. این اسف بار است که سازمان مجاهدین همچنان در فهرست سازمان های تروریستی قراردارد. برای این کار هیچ مشروعیتی وجود ندارد”.
لرد کربت رئیس کمیته پارلمانی انگلستان برای آزادی ایران گفت: “اکنون لازم است سازمان ملل فورا برای متوقف کردن انچه به سوی یک بحران انسانی در اردوگاه اشرف پیش می رود، اقدام کند. حملات متعدد، وارد آمدن جراحت و کشتار توسط نیروهای امنیتی عراق و عوامل رژیم ایران علیه ساکنان بی دفاع این اردوگاه رخ داده است.”

منبع: گاردین- 8 آوریل