یکشنبه سیاه آبروی نظام را برد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» نگرانی و تأسف اصولگرایان:

حاشیه‌ها و اظهارنظرها پیرامون درگیری رخ داده میان محمود احمدی‌نژاد و علی لاریجانی در جلسه استیضاح وزیر کار، که اصول‌گرایان از آن با عنوان “یکشنبه سیاه” یاد می‌کنند، همچنان ادامه دارد. مسوولان رده های مختلف جمهوری اسلامی در اظهارنظرهایی، به محکوم کردن آن‌چه که در مجلس رخ داده می‌پردازند و روسای دو قوه را به دلیل عدم تبعیت از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای مورد سرزنش قرار می‌دهند.

محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج، در سخنانی، اتفاقات رخ داده در مجلس را “تخطی برخی آقایان از تکلیف شرعی ولایت” توصیف کرده و گفته است که “دشمن احزاب غربگرا در داخل کشور را روحیه جدید داده و سناریوسازی هایی هم می شود، همچون قتل مشکوک فلان فرد که به یقین با چند واسطه کار خودشان است… دشمن برای مایوس کردن مردم از نظام تلاش می کند همچون بالارفتن قیمت ها که با نفوذ عناصری در دولت، بازار و شبکه های روانی انجام می شود”.

منوچهر متکی، وزیر سابق امورخارجه، از دیگر منتقدان احمدی‌نژاد و لاریجانی است. وی با اشاره به این‌که “خداوند قول قطعی نداده که ما هرگونه که رفتار کنیم، نظام را برای ما نگه دارد”، گفته است: “مردم همچون رهبری از اختلافات و بهم پریدن مسئولان خون دل می‌خورند”.

علاوه بر رفتار لاریجانی و احمدی‌نژاد، واکنش نمایندگان در انتهای جلسه روز یکشنبه نیز مورد نقد قرار گرفته است. سیدمحمود نبویان اتفاق‌های رخ داده در مجلس را بازی “باخت – باخت” برای جمهوری اسلامی توصیف کرد و با اشاره به این‌‎که “روز استیضاح وزیر کار بدترین روز در طول مجلس نهم بود و اگر مقداری جلوتر هم برویم باید گفت که این روز یکشنبه سیاه مجلس نهم بود. باید گفت که مجلس در روز استیضاح وزیر کار تابلوی بسیاری از بدیها شد”، خواستار عذرخواهی محمود احمدی‌نژاد و علی لاریجانی از مردم شد. وی همچنین به انتقاد از افرادی پرداخت که طرح سوال از احمدی‌نژاد و استیضاح وزیر کار را به جریان انداختند و گفت: “نتیجه‌ای که جلسه استیضاح وزیر کار داشت این بود که باعث دلسردی مردم در دهه فجر انقلاب شد و این هدیه‌ای بود که سران قوا به مردم دادند… خیلی از دوستان ما در انتهای جلسه گریه می‌کردند و این جای ناراحتی داشت؛ این جلسه باعث بدنام کردن نظام شد؛‌ در این جلسه سران قوا به جان هم پریدند و یکدیگر را به فساد متهم کردند؛ سران دو قوه خواسته یا ناخواسته کاری انجام دادند که جلسه بعد از ظهر مجلس آبروی نظام را برد”.

در جلسه استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر کار، به دلیل انتصاب سعید مرتضوی به سمت مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی، محمود احمدی‌نژاد ضمن انتقاد از قوای مختلف در جمهوری اسلامی، اقدام به پخش فیلمی از دیدار فاضل لاریجانی – برادر علی و صادق لاریجانی - با سعید مرتضوی کرد. لاریجانی در این دیدار از مرتضوی می‌خواهد که وی را به برخی سرمایه‌داران متصل کند. پس از پخش این فیلم، علی لاریجانی به تندی پاسخ احمدی‌نژاد را داد و به رییس دولت دهم اجازه پاسخگویی مجدد را نداد. مساله‌ای که موجب شد احمدی‌نژاد با حالت قهر مجلس را ترک کند.

محمود نبویان ادامه داد: “وقتی رئیس یک قوه در حال صحبت در مجلس بود برخی نمایندگان رعایت ادب را نکردند و توهین‌هایی را نثار رئیس قوه کردند و البته بنده معتقدم که هیئت‌رئیسه مجلس مقصر است چرا که این مجال را پیش آورد؛ آقای لاریجانی باید نسبت به این جوی که در مجلس ایجاد شده پاسخگو باشد… متأسفانه برخی‌ها در جریان اتفاقات رخ داده توهین‌هایی را به رئیس یک قوه مطرح کردند که حتی نمی‌شود آنها را به زبان آورد که بنده نمی‌توانم این توهین‌ها را بگویم… عده‌ای خوشحال بودند که نمی‌دانم این خوشحالی برای چه بود؛ در بازی باخت‌-باخت نمی‌دانم خوشحالی چه معنایی دارد؛ آقای لاریجانی باید مواظب باشد و به دوستانش هم که در مجلس این کار را انجام می‌دهند تذکر بدهد و البته رئیس‌جمهور هم بسیار اشتباه کرد که فیلمی را پخش کرد که این کار هم اصلاً درست نبود”.

بسیاری از اصول‌گرایان پس از پایان جلسه استیضاح، به انتقاد از رفتار احمدی‌نژاد پرداخته و آن را مخالف توصیه‌های رهبر جمهوری‌اسلامی برای پرهیز از درگیری میان مسوولان قوا در ملاء عام دانستند.

آیت‌الله خامنه‌ای حدود دو ماه پیش و پس از درگیری لفظی میان احمدی‌نژاد با برادران لاریجانی، گفته بود: “از امروز تا روز انتخابات، هرکسی که بخواهد اختلاف ها را به میان مردم بکشاند و از احساسات آنها در جهت اختلافات استفاده کند، قطعاً به کشور خیانت کرده است”.

وی پیش از حضور محمود احمدی‌نژاد در مجلس نیز، جلسه‌ای با حضور برخی اعضای دولت، هیات رییسه و روسای کمیسیون‌های مجلس برگزار کرده بود که به گفته حمید رسایی مهم‌ترین عامل بی‌حاشیه بودن جلسه مذکور “تذکرات شب قبل رهبر معظم انقلاب خطاب به تیم اقتصادی مجلس، نوّاب و رئیس مجلس و همچنین تذکرات ایشان به رئیس دولت و تیم اقتصادی وی” بود.

جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز سپس فاش کرد که “رهبر معظم انقلاب در جلسه‌ای که شب قبل از حضور رئیس‌جمهور در مجلس برگزار شد، بر چند نکته تاکید کردند: اینکه روسای دو قوه باید گذشته را فراموش کنند و گله‌ای از هم نداشته باشند”. وی با اشاره به اینکه‌ رهبر جمهوری اسلامی گفته است “اگر به اختلافات ادامه بدهید خیانت کرده‌اید”، اضافه کرده بود: “رهبر معظم انقلاب دردمندانه در جلسه فرموده بودند که اگر در قیامت خداوند از من بپرسد چه کردی؟ من می‌گویم که کسی جز اینها را نداشتم”.

جواد کریمی قدوسی همچنین درباره اختلاف‌های میان سران قوا گفته بود: “اداره دنیا برای رهبر معظم انقلاب یک طرف، اداره این چند تا مسئول داخل نظام یک طرف”.