کار زشتی بود بر می گردم جواب می دهم

نویسنده
حسین محمدی

» واکنش احمدی‌نژاد به بازداشت مرتضوی:

با تایید بازداشت سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، محمود احمدی‌نژاد و اطرافیان دولت واکنش‌های تندی را نسبت به این بازداشت نشان دادند و رییس دولت دهم از قوه قضاییه به عنوان “سازمان ویژه خانوادگی” نام برد.

کمتر از ۲۴ ساعت پس از بازداشت مرتضوی، بخش‌های مختلفی از فیلم HYPERLINK “https://www.youtube.com/watch?v=oEH1fIQdbJc”دیدار وی با فاضل لاریجانی، منتشر شده است. همچنین فیلم دیگری نیز پخش شده که در آن فردی به نام بابک زنجانی از قصد لاریجانی برای دریافت رشوه ۵۰ میلیارد  تومانی از مرتضوی سخن می‌گوید.

احمدی‌نژاد در آستانه سفر به مصر در گفت‌وگویی با خبرنگاران، اقدام به بازداشت مرتضوی را “زشت” توصیف کرد و با اعلام اینکه “قطعا وقتی از سفر برگردم این مساله را به طور جدی دنبال خواهم کرد”، گفت: “کسی خلاف کرده است و فردی مطلع شده و این تخلف را اعلام کرده، اما به جای اینکه متخلف را دنبال کنند با کسی که موضوع را اعلام کرده برخورد می شود و این بسیار زشت است و برای ملت، جمهوری اسلامی و قوه قضاییه شایسته نیست”.

در همین حال محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی‌نژاد، نیز با اعلام بی‌اطلاعی از دلایل بازداشت سعید مرتضوی، گفته است که “از نظر دولت، سعید مرتضوی همچنان رئیس سازمان تأمین اجتماعی است”.

سعید مرتضوی، پس از تعلیق از مقام قضایی خود به دلیل معاونت در قتل در بازداشتگاه کهریزک، ابتدا به دبیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا منصوب شد و سپس به ریاست سازمان تامین اجتماعی رسید. این انتصاب با واکنش نمایندگان مجلس روبه‌رو شد و آنان از وزیر کار خواستند که ملغی شود. دیوان عدالت اداری نیز در حکمی، انتصاب مرتضوی به این سمت را غیرقانونی دانست. اما دولت ابتدا نام و سپس اساس‌نامه سازمان تامین اجتماعی را تغییر داد و در نهایت این سازمان را زیرمجموعه معاون اول دولت کرد. سرانجام این باعث شد که نمایندگان مجلس اقدام به استیضاح شیخ‌الاسلامی کنند و وی از سمت وزارت برکنار شود.

دوشنبه شب سایت دادستانی تهران و خبرگزاری فارس، خبر بازداشت سعید مرتضوی را منتشر کردند. گرچه در ساعات اولیه دلیل این بازداشت اعلام نشد، اما خبرگزاری فارس روز گذشته نوشت که دلیل بازداشت مرتضوی “ تصرف غیرقانونی در اموال دولتی در زمان تصدی ریاست سازمان تامین اجتماعی” است و افزود: “دیوان عدالت اداری و همچنین معاونت نظارت مجلس و برخی از نمایندگان مدیریت مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی را غیرقانونی و قابل پیگرد قضایی عنوان کرده بودند”.

این خبر در حالی اعلام شد که در گمانه‌زنی‌های اولیه تصور می‌شد دلیل بازداشت سعید مرتضوی، پرونده مفتوح بازداشتگاه کهریزک است.

رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان اعلام کرده‌اند که در زمان بازداشت مرتضوی، دادستان فعلی تهران نیز در دفتر مرتضوی حضور داشته و وی پس از بازداشت به زندان اوین منتقل شده است.

پس از بازداشت مرتضوی، برخی از حامیان محمود احمدی‌نژاد با تجمع در مقابل ساختمان قوه قضاییه با سر دادن شعارهایی خواستار آزادی وی از زندان شدند. جوان آن‌لاین، متعلق به دفتر سیاسی سپاه پاسداران، تعداد این افراد را حدود 50 نفر ذکر کرده است.

پیش‌تر پس از انتشار فیلم دیدار فاضل لاریجانی با سعید مرتضوی در مجلس، فاضل لاریجانی گفته بود که اقدام به شکایت از رییس سازمان تامین اجتماعی خواهد کرد. بنا به گفته لاریجانی این فیلم بدون اطلاع وی ضبط و پخش شده است.

در همین حال سایت جهان نیوز، نزدیک به علی‌رضا زاکانی، در تحلیلی بازداشت سعید مرتضوی را اقدامی “ارزشمند و قابل تقدیر” توصیف کرد ونوشت: “در جریان استیضاح وزیر کار فایل صوتی و تصویری در مجلس پخش شد که اتهاماتی را متوجه فردی به نام فاضل لاریجانی (برادر رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه) نمود. فارغ از اظهار نظر در مورد صحت و سقم این اتهامات و شیوه بیان آنها در صحن مجلس، آنچه که امروز مورد انتظار افکار عمومی و بوِیژه دوستداران و دلسوزان انقلاب است رسیدگی قاطع و شفاف به اتهامات مطرح شده در مورد فاضل لاریجانی است”.