مردان خشونت

سامان رسول پور
سامان رسول پور

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، با ارائه گزارشی، اسامی 15 تن از مقامات و افرادی را که در “سرکوب بی رحمانه” و “ترویج و تحریک” برای اعمال خشونت علیه معترضان نقش داشته اند، منتشر کرد.

هر یک از این افراد، سمت هایی در یکی از دستگاه های امنیتی، نظامی، قضایی و سیاسی داشته و یا دارند. حسین طائب، محمد علی جعفری، محمد تقی مصباح یزدی، احمد جنتی و ابوالقاسم صلواتی از جمله 15 نفری هستند که در فهرست تحت عنوان “مردان خشونت” به چشم می خورند. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران خواستار ممنوعیت سفر و مسدود شدن داراییهای این افراد شده است.

آنطرف تر، همزمان با سفر منوچهر متکی به بروکسل، شماری از نمایندگان پارلمان اروپا، با دردست گرفتن عکس هایی از ندا آقا سلطان، از وزیرخارجه ایران استقبال کردند و با “آدمکش” خواندن منوچهر متکی، به حضور وی در پارلمان اروپا اعتراض کردند.

این اقدام در حالی صورت گرفت که یک فیلمساز انگلیسی، فیلم مستندی در خصوص زندگی و نحوه کشته شدن نداآقا سلطان ساخته  که دیشب از صدای آمریکا پخش شدو به زودی از دیگر کانال های تلویزیونی آمریکایی نیز پخش خواهد شد.

اما در هفته ای که گذشت، اتفاقات دیگری هم افتاد. کمیته های انضباطی دانشگاه های شهید بهشتی تهران و علوم پزشکی شیراز، شماری از دانشجویان را احضار و برای شماری از دانشجویان احکام انضباطی صادر کردند.

 در تهران، دو روزنامه نگار زن بازداشت شدند. دو تن از فعالان ستاد انتخاباتی مهدی کروبی دستگیر شدند. در کرمانشاه، دو فعال مدنی و دانشجویی و در سنندج هم شش فعال دانشجویی و یک فعال صنفی  بازداشت گردیدند. همزمان، دوفعال دانشجویی کرد “ناپدید” و سه فعال سیاسی هم به زندان رجایی شهر تبعید شدند.

در همین حال، 20 دختر و پسر جوان که در قالب یک تور گردشگری عازم کلاله بودند، دستگیر شدند.

آنسوتر، جلسه رسیدگی به اتهامات دو تن از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر برگزار شد. در مهاباد هم سه فعال مدنی به اتهام همکاری با گروههای مخالف نظام دادگاهی شدند.

احکامی هم در این هفته صادر شد. از جمله، حکم 10 سال زندان در تبعید برای یک فعال دانشجویی، شش سال حبس و 74 ضربه شلاق برای یک استادیار دانشگاه تهران. همچنین احکام حبس محسن امین زاده و محمد نوری زاد تایید و حکم 30 سال حبس عدنان حسن پور به 15 سال تغییر یافت.

در این هفته، شش زندانی نیز در یزد و شیروان به دارآویخته شدند.

از بازداشت ها و محکومیت ها که بگذریم، همزمان با فیلتر شدن وبسایت گوگل در ایران، یک روزنامه ورزشی و یک ماهنامه از سوی هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شدند و 14 نشریه دیگر نیز تذکر گرفتند.همچنین هیات منصفه دادگاه مطبوعات، روزنامه های اعتماد و اسرار را مجرم شناخت.

و در آخر، فدراسیون بین المللی کارگران حمل و نقل با اشاره به تشدید فشارهای روحی و جسمی بر منصور اسانلو، خواستار آزادی فوری این فعال سندیکایی شد.