مصباح یزدی هم امام شد

نویسنده
نازنین کامدار

» گامی از انصار حزب الله برای تعیین جانشین رهبر؟

همزمان با تمجیدهای روحانیون تندرو و چهره های نظامی از آیت الله خامنه ای، یک سایت متعلق به انصار حزب الله، در مقاله ای، مصباح یزدی،  این روحانی حامی محمود احمدی نژاد را “امام” نامید اما پس از انتشار این خبر در سایت ها و روزنامه های مختلف، سایت انصار نیوز فیلتر و مطلب مورد اشاره از آن حذف شد.

انصارنیوز که سخنان این روحانی تندرو را انعکاس داده در تیتر مطلب خود از عبارت “امام مصباح یزدی” استفاده کرده و در زیر عکسی از وی نوشته بود: “لقب «امام» برای استاد مصباح درحالی بکار رفته که برای صاحبنظرانی چون فخر رازی و محمد غزالی نیز بکار می‌رفته است. این هم برای بهانه‌گیران!”

به گزارش روزنامه جمهوری اسلامی، انصار نیوز در بخش دیگری از مطلبش نوشته: “در قرآن آمده است: «یوم ندعو کل اناس بامامهم». هرکسی با امامش وارد محشر می‌شود. شناخت «امام» هم خیلی مهم است. پیامبر می‌فرماید:من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه؛ هرکس بمیرد و «امام زمان» اش را نشناسد به مردن جاهلیت از دنیا رفته است…”

پس از انتشار این خبر در روزنامه جمهوری اسلامی، سایت تابناک، نزدیک به  محسن رضایی در یادداشتی به انتقاد شدید از انصار نیوز پرداخت و نوشت: “جدا از اینکه شخص حضرت آیت الله مصباح یزدی در این خصوص چه نظری داشته و این عمل تنها از سوی افراد جاهلی صورت می گیرد که نمی توان به صورت دقیق از فحوای کلام آنان متوجه شد که چه مقاصدی در پشت این اخبار پیگیری می کنند، باید گفت این نوع حرکات نه تنها منجر به تشخص دادن به مقام عالم روحانی نمی شود، بلکه ضربه ای نیز به شخصیت علمی نامبرده وارد می آورد؛ چندی پیش یکی از فعالین سیاسی با الفاظی زشت از فرقه مصباحیه نام برده بود. به نظر می رسد استفاده از چنین الفاظی در جهت تائید سناریوی پوسیده همان جناح سیاسی است”.
اشاره تابناک به عبارت “فرقه مصباحیه” مربوط به سخنرانی ماه گذشته محتشمی پور در مراسمی از سوی آیت‌الله طاهری در حسینیه اعظم اصفهان است که طی آن گفته بود: “این آقا که در رأس فرقه مصباحیه قرار گرفته است، به دنبال ریشه کن کردن افکار امام است”.

آنطور که سایت کلمه نوشته، محتشمی پور که در زمان انتخابات، رئیس ستاد صیانت از آراء میر حسین موسوی بود، در این سخنرانی افزوده بود: “متأسفانه امروز افرادی که مسائل اولیه اسلام را درک نکرده‌اند، ایدئولوگ یک جریان تندرو شده‌اند و هیچ تفاوتی بین فرقه مصباحیه و طالبان و جاهلان صدر اسلام وجود ندارد و افرادی که هیچ اهمیتی برای مردم، ملت ایران و جوانانی که به عنوان یک رکن از ارکان انقلاب برای امام مطرح بودند قائل نیستند، از افکار امام پیروی نمی‌کنند”.

 وی افزوده بود: “آیا این مظلومیت انقلاب و امام نیست که تمام کسانی که همراه امام بودند کنار روند و مجموعه‌ای که یک روز هم با انقلاب و امام نبودند بیایند و داعیه‌دار و مفسر انقلاب اسلامی شوند و به نام امام در قم مؤسسه ایجاد کنند و افرادی که امروز در میان پایگاه‌های نظامی حضور می‌یابند و افکار خود را به نام افکار امام به جوانان القا می‌کنند یک ذره به تفکر امام ایمان نداشته و ندارند و نخواهند داشت”.

محتشمی پور در سخنرانی مورد اشاره سایت تابناک تاکید کرده بود: “جریان مصباحیه حتی یک روز هم به جبهه نرفت و چگونه است که امروز داعیه‌دار آن شده است و در پایگاه‌های بسیج حضور می‌یابد. مصباح یزدی هیچ مسئولیتی در دوران امام نداشت و امام هرگز تفکر او را قبول نداشت. از سال 44 در تمام اعلامیه‌هایی که علما و روحانیون قم و شهرستان ها امضا کرده‌اند حتی یک امضا از این آقا دیده نمی‌شود و چه شد این افراد اینگونه انقلابی شدند؟ شمایی که یک عمر خون به دل امام کردید، شما متحجران و شما مقدس‌نماها که وقتی دیدید امام سر بر زمین گذاشت برخاستید… آیا اینان همان مسلمانان بعد از فتح مکه نیستند که آمدند و خاندان پیامبر را خانه‌نشین کردند؟ آیا مثل اینان مثل خوارج نیست که تفکر همه را به غیر از تفکر خود تکفیر می‌کنند و امروز شخصیت‌های انقلاب توسط همین افراد تکفیر می‌شوند”.

بنا بر این گزارش، “امام” نامیدن مصباح یزدی، روحانی افراطی هوادار دولت محمود احمدی نژاد پس از آن صورت گرفته است که وی در ماه گذشته در دو سخنرانی جداگانه، سخنانی بر زبان آورده که به اعتقاد آگاهان سیاسی و فقهی، بی ارتباط به تلاش برای راه اندازی مبحث جانشینی آیت الله خامنه ای نبوده است.

مصباح یزدی در چهارم خرداد ماه، در اظهارنظری بی سابقه در سخنرانی ای با عنوان “تبیین علمی موضوع ولایت فقیه” در مدرسه فیضیه  قم گفته بود: “اگر دو نفر شرایط مساوی برای قبول حاکمیت جامعه اسلامی را داشتند، باید شیر یا خط کنند”.

بنا به گزارش ایلنا، وی افزوده بود: “امکان ندارد که دو نفر از همه نظر با هم مساوی باشند، ولی اگر دو نفر در مورد حاکم شدن بر جامعه اسلامی تمام شرایط شان مساوی بود، اینجاست که خبرگان به کار می‌آید و باید در نهایت قرعه کشی کنند. کسی که برای رای آوردنش صدها نفر کشته می‌شوند و کسی که اموال بیت‌المال را خود و خانواده‌اش بلعیده‌اند حق حاکمیت ندارد و باید دانست که کسی می‌تواند به جای معصوم حکومت کند که شبیه‌تر به معصوم باشد”.

او همچنین به نقش مردم در انتخاب ولی فقیه اشاره کرده و گفته بود: “برای آنکه کسی مجری قانون باشد باید در سه چیز مهارت داشته باشد، نخست آنکه عالم به قانون باشد و دوم آنکه مورد اعتماد مردم و سوم باتقوا باشد.”

او درباره آیت الله خمینی نیز اظهار نظر تازه ای را مطرح و ادعا کرده بود: “امام خمینی در اوایل نهضت خود مرجعیت کلی نداشت و صرفا به دلیل افقه بودن رهبر شد”.

سخنان مصباح یزدی درماه گذشته با ابراز شگفتی گسترده ای در محافل سیاسی و مذهبی همراه بود و بنا به گزارش های  غیر رسمی که در سایت جرس منتشر شد، این سخنان خشم آیت الله خامنه ای را به همراه داشت؛شاید به همین علت بود که خبرگزاری فارس، وابسته به نیروهای امنیتی، نظامی سلسله سخنرانی های مصباح یزدی در سال های اخیر راکه طی آنها به تمجید از آیت الله خامنه ای پرداخته بود با عنوان “بازخوانی اندیشه های مصباح” منتشر کرد.

در همین حال، مصباح یزدی یک هفته پس از این اظهارات، در یک سخنرانی دیگر، اما این بار در مشهد در همایشی به نام “زلال ولایت” از “جا نیافتادن ولایت فقیه در جامعه” سخن گفت.

ارگان موسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی موسسه ای که مدیریت آن بر عهده مصباح یزدی است، در گزارشی از سخنرانی وی نوشت: “آیت الله محمدتقی مصباح یزدی معتقدند که سکولار بودن جامعه ایران علت «جانیافتادن» ولایت فقیه در این کشور است”.

وی در این سخنرانی که با واکنش تند آیت الله حائری شیرازی مواجه شد، گفته بود: “علت جا نیفتادن ولایت فقیه بعد از ۳۰ سال بخاطر مشکل فرهنگی ماست چون فضای جامعه سکولار است و سیاستمداران ما فکر می‌کنند ولایت فقیه مزدی است که مردم به‌خاطر انقلاب به آخوندها دادند”.

تحرکات اخیر این روحانی تندرو که با انتقادات گسترده ای در محافل فقهی و سیاسی داخل و خارج همراه بوده، منجر به بوجود آمدن بحثی در این محافل به نام “تلاش نااهلان برای قبضه انقلاب” شده است.

در این باره هاشمی رفسنجانی در گفت و گویی با پایگاه خبری مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است: “شاگردان و مریدان واقعی امام نگذارند انقلاب اسلامی از مسیر اصلی و حقیقی خود خارج شده و به قول خودش به دست نامحرمان و نااهلان بیفتد که در این صورت جبران آن بسیار سخت و ناممکن خواهد بود”.