ما را آمریکائی ها دیپورت کردند

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» پس از بازگشت ناگهانی کشتی گیران ایرانی از نیویورک

همزمان با بازگشت نابهنگام و ناگهانی تیم ورزشی ایران از آمریکا و در حالی که هزاران تن آماده تماشای دومین مسابقه دوستانه کشتی گیران ایرانی با حریفان آمریکائی و روسی شده بودند، آمریکائی ها مسئولان ایرانی را باعث این تصمیم می دانند و چنین می نماید که وحشت از تظاهرات مخالفان جمهوری اسلامی و خودداری پلیس آمریکا از دادن تعهد برای ایجاد محدودیت برای مردم، باعث تصمیمی شده که از آن در تهران به عنوان “دی پورت” کشتی گیران ایرانی یاد شده است.

در حالی که ورزش کشتی در آستانه کنار گذاشته شدن از برنامه المپیک (از سال 2020) است، کشورهای قدرتمند در این رشته،  ایران، آمریکا و روسیه برای نجات آن و عملی کردن شعار «اتحاد برای کشتی»، هم پیمان شدند.

در نخستین حرکت در ماه می (که به ماه کشتی نامگذاری شده است) تیم ملی کشتی ایران برای دو مسابقه دوستانه در نیویورک و لس آنجلس، رهسپار آمریکا شد و در مسابقه ای موسوم به «غرش اعتراض بر روی ریلها» در تالار ایستگاه مرکزی نیویورک تیم جوان آمریکا رابا برتری کامل شش بر یک شکست داد.  اما درست یک روز مانده به برگزاری لوس آنجلس این تیم به طور ناگهانی و بر اساس تصمیم مسئولان ایرانی، آمریکا را ترک گفت.

بازگشت ناگهانی تیم ملی کشتی آزاد ایران از آمریکا و خودداری از مسابقه ای دیگر با میزبان در شهر لس آنجلس، واکنش متفاوتی از سوی مسوولان کشتی دو کشور داشت. مقامهای کشتی آمریکا در بیانیه ای کوتاه اعلام کردند که ایران به طور ناگهانی برنامه اش را تغییر داده و به تهران بازگشته است. لس آنجلس به داشتن بیشترین شمار ایرانی مهاجر و مخالف جمهوری اسلامی شهرت ویژه ای دارد.

ریچ بندر مدیر اجرایی فدراسیون کشتی آمریکا و بیل اسکر رییس کمیته حفظ کشتی در بازیهای المپیک، در بیانیه ای مشترک اعلام کردند: ما از سوی فدراسیون کشتی ایران آگاهی یافتیم که برنامه تیم ملی کشتی ایران تغییر پیدا کرده است. آنان به سوی ایران حرکت کرده اند و در مسابقه «اتحاد برای کشتی» در روز 19 می در لس آنجلس پیکار نخواهد کرد.
آمریکایی ها بی درنگ کشتی گیران المپیکی روسیه و کانادا را برای مسابقه در لس آنجلس جایگزین کشتی گیران ایرانی کردند. آنان در پایان بیانیه کوتاه خود از فدراسیون کشتی ایران به دلیل حضور در نیویورک سپاسگزاری کردند و یادآور شدند که با حضور کشتی گیران سه کشور آیران، آمریکا و روسیه، ایرانیان آنان را مطمئن ساختند که برای حفظ کشتی در المپیک همچنان تلاش خواهند کرد.

مسوولان ایران: دیپورت شدیم

علی بیات سرپرست تیم ملی کشتی آزاد ایران روز شنبه در خبرگزاری دانشجویان ادعا کرد: “آمریکایی‌ها گفتند که نمی‌توانیم مسابقه لس‌آنجلس را از نظر امنیتی تضمین کنیم و گفته بودند که تامین امنیت آن‌ جا به ما ربطی ندارد. البته نمی‌دانم چطور تامین امنیت در نیویورک به آنها مربوط بود ولی در لس‌آنجلس نه. به همین دلیل ما هم با آقای خطیب (سرپرست فدراسیون کشتی) و خادم (سرمربی تیم) جلسه گذاشتیم و نتیجه گرفتیم که بهتر است به لس‌آنجلس نرویم.”

پیش از این بهرام افشارزاده، دبیرکل کمیته المپیک ایران به خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران گفته بود: “ ملی‌پوشان با اقتدار بر آمریکا غلبه کردند، اما متاسفانه برای سفر به لس‌آنجلس عده‌ای از منافقان و مخالفین جمهوری اسلامی ایران تبلیغات گسترده‌ای را انجام دادند که این موضوع فدراسیون کشتی آمریکا را تحت تاثیر قرار داد.”

او همچنین ادعا کرد: “ عده ‌ای از منافقان تاکید کرده بودند که با پرچم شیر و خورشید کاروان کشتی ایران را در لس‌آنجلس تحت تاثیر قرار خواهند داد. برای ما بحث امنیت و مسئله جانی ورزشکارانمان در اولویت بود، شاید فدراسیون کشتی آمریکا نیز تحت تأثیر این تبلیغات منفی، این موضوع را ارزیابی کرده و به همین دلیل اجازه ورود کاروان کشتی ایران را به لس‌آنجلس نداد.”

سایت رادیو فردا در مورد ادعای مسوولیت نپذیرفتن مقامات کشتی و یا پلیس آمریکا یادآور شده است: به نظر می‌رسد مسوولیت‌ پذیری مورد نظر فدراسیون کشتی ایران جمع‌آوری پرچم‌ها و ممانعت از ورود برخی افراد به سالن مسابقه باشد، کاری که حتی اگر فدراسیون کشتی آمریکا بخواهد هم مطابق قوانین حاکم بر این کشور، قادر به انجام آن نیست.
این سایت می افزاید: مساله دیگری که بر ابهامات بازگشت ناگهانی ایران می‌افزاید، به رسمیت شناختن مخالفان جمهوری اسلامی و تایید ضمنی برتری عددی آنها بر تعداد موافقان است! در اغلب مسافرت‌ های برون ‌مرزی، حتی به کشورهای همسایه مانند ترکیه، برخی تماشاگرانی که برای تشویق تیم ایران به ورزشگاه می‌آیند، نمادهایی حاکی از مخالفت با نظام سیاسی مستقر در ایران به همراه دارند، اما تاکنون سابقه نداشته است که تیم ایران به این دلیل مسابقه را ترک کند.

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی در گفت و گویی اختصاصی با رییس فدراسیون کشتی آمریکا از زبان او اعلام کرده است: نمی توانیم با وجود تعهدات قبلی، مسوولیت حضور تیم ایران را در لس آنجلس بپذیریم و به همین دلیل ایرانی ها ترجیح دادند، بلافاصله به تهران باز گردند.متاسفانه اتفاقات غیرورزشی از دست ما خارج است، به همین دلیل از این قضیه متاسفیم و شرایط ایرانی ها را درک می کنیم.

قرار بود تیم آمریکا در تالار بزرگی در لس آنجلس با آزادکاران ایران مسابقه دهد زیرا گمان می رفت ایرانیان پرشماری که ساکن لس آنجلس هستند، به مانند مسابقه در نیویورک به تماشا بیایند