شکاف بین محافظه کاران بازتر شده

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از مبارزات انتخاباتی ایران

جیسون رضائیان

محافظه کارانی که با رهبر ایران متحد بوده اند ممکن است از حمایت او برخوردار شوند اما ناتوانی شان در حمایت از یک کاندیدا به شانس آنها برای انتخاب جانشین احمدی نژاد لطمه می زند.

کمتر از یک ماه به انتخابات ۱۴ ژوئن ایران باقی مانده است و اصرار ده ها کاندیدای محافظه کار به ماندن در صحنه، هیچ جبهه متحدی تشکیل نشده است و همین نگرانی این جناح را برای شکست در برابر رقبایی افزایش داده که سال هاست می گویند قصد دارند حکومت را از دست هواداران روحانیت خارج کنند.

آخرین فهرست کاندیدا ها تا روز ۲۳ مه، بعد از اینکه شورای نگهبان، نهاد قدرتمندی که وظیفه اش بررسی صلاحیت نامزدهاست، بررسی را به پایان برد، مشخص خواهد شد. کاندیداهای مطرح اصولگرایان محدود به دو تن می شود: قالیباف شهردار تهران و ولایتی وزیر خارجه در سال های دور. البته نفر سومی هم وجود دارد، سعید جلیلی که هم اکنون مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران است.

این گروه به دلیل حمایتشان از اصول بنیادین انقلاب ، به اصولگران مشهور شده اند. با وجود اینکه از حمایت ضمنی آیت الله خامنه ای برخوردار هستند، در دوره های اخیر انتخابات شانس خوبی نداشتند و این بار هم با کاندیداهای بلقوه ای روبرو هستند که می گویند عقاید سیاسی شان با آنها فاصله زیادی دارد.

در میان کاندیدای محافظه کاران، تنها شهردار تهران، محمد باقر قالیباف توانایی جذب حمایت عمومی را نشان داده است. قالیباف از حامیان ابتکارهای زیست محیطی و کاپیوتری در پایتخت وسیع ایران بوده است و با چالش هایی از سوی اصولگرایانی که تصور می کنند مانند احمدی نژاد ارزش های انقلابی را در راه رابطه با غرب فدا می کند، مواجه شده است.

وزیرخارجه پیشین علی اکبر ولایتی که از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۷ بر این مسند بوده است و درحال حاضر مشاور ارشد رهبر است. عده زیادی بر این عقیده هستند که ولایتی، انتخاب خامنه ای است و این درحالی است که محبوبیت قالیباف را ندارد.

در عین حال به نظر می رسد که محافظه کاران تندرو به نفع جلیلی تغییر جهت داده اند. جلیلی مذاکره هسته ای ایران است که از روز یکشنبه، زمانی که برای انتخابات ثبت نام کرد، توجه ها را به خود جلب کرده است.

یکی از مسائلی که محافظه کاران را با هم متحد می کند، کاندیدای مخالف شان، علی اکبر هاشمی رفسنجانی و مشاور ارشد احمدی نژاد، اسفندیار رحیم مشایی است اما آنها قادر نیستند این شکاف بوجود آمده را ترمیم کنند.

فریده فرهی، استاد علوم سیاسی دانشگاه هاوایی، می گوید: “واقعیت این است که آنها بارها تلاش کردند که بر سر یک کاندیدا به توافق برسند که موفق به این کار نشدند.”

هنوز برخی از کاندیدا ها می توانند کناره گیری کنند و از کاندیدای دیگر حمایت کنند و این امکان وجود دارد که برخی از کاندیدا ها از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت بشوند. شورای نگهبان روز سه شنبه تصمیم نهایی را اعلام خواهد کرد.

اما کارشناسان می گویند که اختلافات جدی در میان اصولگرایان در زمانی بوجود آمده که برخی از آنان تلاش می کردند که خود را از سیاست های احمدی نژاد دور کنند. احمدی نژاد که در سال ۲۰۰۹ برای بار دوم انتخاب شد، مورد حمایت اکثر محافظه کاران بود اما بعد از شکافی که بین او و خامنه ای بوجود آمد، آنها دست از حمایت از وی برداشتند.

محمد علی شعبانی تحلیلگر مسائل ایران در لندن می گوید: “برای بهبود اوضاع تلاش زیادی برای حمایت از یک مدیر با تجربه که رابطه خوبی هم با رهبر داشته باشد، می شود.”

برخی از محافظه کاران ایرانی می گویند که با وجود نگرانی هایشان در مورد رقیق شدن پایه های حمایتی شان، می گویند که برای رسیدن به توافق، عجله نمی کنند.

سید عماد حسینی، تحلیلگر محافظه کار و نماینده سابق مجلس می گوید: “اشتباه استراتژیک محافظه کاران این خواهد بود که در نهایت یک کاندیدای ضعیف را انتخاب کنند.”

واشنگتن پست، 15 مه