جنبش سبز، زنده بعد از دو سال سرکوب

نویسنده

» مقاله نشنال درباره راهپیمایی ۲۲ خرداد

جنبش سبز، اکنون بعد از دو سال که از ظهور آن  در عکس العمل در برابر انتخابات ریاست جمهوری ایران، می گذرد، در انتظار فرصتی  برای تغییر صحنه سیاسی کشور  است.

دولت احمدی نژاد سعی کرده است که جلوی تظاهرات را بگیرد و جنبش را با حصر خانگی میر حسین موسوی و مهدی کروبی، از سران خود و رهبری آن ها محروم سازد. و آن گاه اعلام داشته که جنبش نابود شده است.

صدها فعال سیاسی جنبش سبز هم اکنون در ایران زندانی اند.

دو سال قبل میلیون ها نفر درشهر های ایران علیه باقی ماندن احمدی نژاد  در قدرت تظاهرات کردند. اکنون اعتراضات دموکراسی خواهانه تنها بخشی از آن جمعیت را با خود دارد.

“راهپیمایی سکوت” 22 خرداد، در سالگرد انتخابات سال 2009 دیگر یک میلیون جمعیت را به خیابان ها نیاورد؛ بر خلاف آنچه سازماندهنگان آن امیدوار بودند.

شاهدان عینی در تهران از جمعیت راهپیمایی کننده در خیابان ولی عصر در امتداد شمال به جنوب تهران خبر دادند. خبر های اینترنتی تائید نشده از دستگیری ده ها نفر و شلیک تیر هوایی منتشر شد.

علی علیزاده، استاد دانشگاه میدلسکس در لندن، که از فعالین جنبش سبز است گفت: “مشکل جنبش حصر چهره هایی نیست که رهبر جنبش خوانده می شوند بلکه محدود سازی و خود سانسوری خواسته ها و تاکتیک ها و فقدان یک استراتژی دراز مدت است…و اینکه جنبش نتوانسته اتحادی را در حول حصر رهبران نمادین خود ایجاد کند.”

“علی رغم تمام این کاستی ها، جنبش سبز، به عنوان آخرین پرده از یک قرن مبارزه مردم ایران برای دموکراسی و برابری، هنوز تا نابودی فاصله زیادی دارد.”

 این نکته که رژیم 22 خرداد مجبور شد تعداد عظیمی از نیروهای انتظامی را برای پراکنده کردن افرادی که در پیاده رو های راه می رفتند اعزام کند، نشان دیگری از آن است که سبزها بعد از دو سال سرکوب خشن هنوز زنده اند.

برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند جنبش دموکراسی خواهی در ایران تنها در حال باز تعریف خود است و این در حالی است که ائتلاف تندروهایی که برای روی کار آوردن احمدی نژاد متحد شده بودند، اکنون بر اثر نزاع های داخلی حاکمیت در حال فروپاشی است.

یک تحلیلگر مسائل سیاسی از تهران که به شرط ناشناس ماندن سخن گفت هفته گذشته اظهار داشت “جنبش سبز مانند چتری کلیه کسانی را که می دانستند چه نمی خواهند را گرد آورد، ولی فرصت آنرا نیافت که در مورد اینکه واقعا چه آینده ای را می خواهند به بحث بپردازد.”

نبود تظاهرات خیابانی گسترده باعث سرخوردگی در میان بخشی از حامیان جنبش سبز شده است.

سعیده، 29 ساله، عکاس مقیم تهران است که از ذکر نام خانوادگی خود خودداری کرد؛ دو روز پیش از راه پیمایی 22 خرداد گفت: “فکر می کنم مردم به خیایان نیایند. خونی که در خیابان های ریخته شد به نظر می رسد که بی نتیجه بوده است.”

روز جمعه، رضا هدی صابر، یک روزنامه نگار و فعال جنبش سبز، بعد از 10 روز اعتصاب غذا بر اثر سکته قلبی در زندان اوین تهران در گذشت.

او برای اعتراض به شرایطی که منجر به مرگ هاله سحابی شده بود دست به اعتصاب غذا زده بود.

سحابی، 54 ساله، فعال جنبش سبز و عضو جنبش دفاع از حقوق بشر در ایران بود که در مراسم تششیع جنازه پدرش، که از مخالفین سیاسی سرشناس بود، در گذشت.

گفته می شود که وی مورد ضرب و شتم لباس شخصی ها قرار گرفته است.

منبع: نشنال - 12 ژوئن