یک وعده دروغ دیگر احمدی نژاد

نویسنده
نازنین کامدار

» با انتشار گزارش های مختلف درباره گرانی روشن شد

با پایان تعطیلات نوروزی و سر رسید موعد محمود احمدی نژاد مبنی بر آغاز کاهش قیمت ها، انتشار نرخ جدید تورم و سخنان رئیس شورای عالی اصناف از افزایش قیمت کالاها و خدمات حکایت دارند.

بنابه گزارش ها خبرگزاری های رسمی در حالی که  احمدی نژاد پیش از این ادعا کرده بود “قیمت ها از نیمه فروردین کاهش خواهد یافت”،  آخرین گزارش بانک مرکزی حاکی از افزایش نرخ تورم به رقم 512 درصد است.

بنا به نوشته ایسنا،  در گزارش بانک مرکزی درباره افزایش نرخ تورم آمده است: “شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اسفند ماه 1389نسبت به ماه قبل 3.4 درصد افزایش یافت. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل،  شاخص مذکور 19.9درصد رشد داشته است. نرخ تورم در سال 1389 نسبت به سال  1388(دوازده ماه منتهی به اسفند ماه 1389 نسبت به 12 ماه منتهی به اسفندماه 1388) معادل 12.4درصد است”.

اما این تنها خبری نیست که افزایش بهای کالاهای ریز و درشت را تایید می کند؛ رئیس شورای اصناف کشور نیز در اظهار نظری از افزایش 15 تا 20 درصدی بهای کالاها و خدمات خبر داد.

بنا به گزارش سایت آفتاب،  قاسم نوده فراهانی گفته است: “براساس پیش‌بینی‌ها قیمت تمامی کالاها در سال جاری بین 15 تا 20 درصد افزایش می‌یابد”.

او افزوده است: “افزایش قیمت کالاها در سال جاری یک امر طبیعی است و نباید گران شدن نرخ کالاها را به حساب اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نوشت. البته باید هر نوع افزایش قیمتی به تایید سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان براساس آنالیز قیمتی صورت بگیرد”.

از سوی دیگر سایت فرارو از احتمال افزایش  5 برابری قیمت گاز CNG خبر داده که بر اساس فرمول جدید دولت رخ خواهد داد.

این سایت نوشته است: “فرمول قیمت‌گذاری CNG بر مبنای قیمت بنزین در سال اول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در کارگروه‌های تخصصی دولت نهایی شده است. در حال حاضر هر متر مکعب CNG در جایگاه‌های کشور با قیمت 80 ریال توسط شرکت ملی گاز به جایگاه داران فروخته می‌شود که در نهایت هر متر مکعب گاز با قیمت 400 ریال به خودروهای دوگانه سوز عرضه می‌شود. اگر 400 تومان را قیمت نهایی بنزین در سال اول آزاد سازی یارانه‌ها در نظر بگیریم قیمت CNG با افزایشی حدود 5 برابری به بیش از 200 تومان به ازای هر متر مکعب افزایش می‌یابد. و اگر قیمت فوب خلیج فارس مبنای افزایش قیمت بنزین قرار گیرد با قیمت‌های فعلی بهای CNG تا سقف 225 تا 250 تومان افزایش یابد”.

 افزایش بهای حامل های انرژی در اولین جلسه علنی مجلس نیز خود را در قالب تذکرها و اخطارهای مکرر نمایندگان مجلس نشان داد.

بنا به گزارش خبر آنلاین،  کاتوزیان،  رئیس کمیسیون انرژی مجلس روز گذشته فاش کرد که کنترل مصنوعی قیمت ها با تهدید های امنیتی فعالان اقتصادی همراه بوده است.

او گفته است: “در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه​ها به شکل کاملا امنیتی به تولیدکنندگان فشار وارد آمد تا تولیدکنندگان قیمت‌ها را بالا نبرند. در حالی‌که سابقه نداشته که به عوامل اقتصادی از این حرف‌ها بزنند و با تهدید زندان به همکاری وادارشان کنند”.

عیسی جعفری،  عضو کمیسیون کشاورزی هم با انتقاد از اجرای غیرکارشناسی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خواستار توضیح وزارت نفت به مردم درخصوص بالا بودن قبوض گاز شده است.

 افزایش قیمت گاز در تذکر نماینده بهار به وزارت نفت نیز مطرح شد و وی گفت: “وزارت نفت باید مردم را در مساجد و نماز جمعه‌ها درباره علت بالا بودن مبلغ قبوض گاز توجیه می‌کرد،  نه اینکه از نمایندگان و امامان جمعه بخواهند تا به مردم توضیح دهند؛ آیا این وظیفه نمایندگان است یا وزارت نفت؟ این وظیفه ما است که کارهای غیرکارشناسی دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه​ها را توجیه کنیم؟ مردم از بالا بودن بهای قبوض گاز گله‌مند هستند و جواب می​خواهند”.

با این وجود در کنفرانس خبری دیروز احمدی نژاد، هیچ یک از خبرنگاران رسانه هایی که مجوز شرکت در این جلسه را پیدا کرده بودند،  از وی سئوال نکردند بر اساس چه مستنداتی گفته قیمت ها از نیمه فروردین ماه کاهش می یابد.