کودتاگران در کار خود مانده اند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصاحبه با خانواده های یزدی و محتشمی پور

خانواده دکتر ابراهیم یزدی در مصاحبه با “روز” اعلام کردند که مصاحبه منتشر شده در خبرگزاری دولتی ایرنا، متن تقطیع و تحریف شده  دو مصاحبه ای است که در “خانه امن” وزارت اطلاعات از دبیر کل نهضت آزادی گرفته شده است.

نزدیکان دکتر یزدی همچنین گفتند وی قصد دارد متن اصلی هر دو مصاحبه را منتشر کند.

همزمان خانواده فخرالسادات محتشمی پور در مصاحبه با “روز” از آخرین وضعیت این عضو جبهه مشارکت و همچنین مصطفی تاج زاده سخن گفته و نسبت به وضعیت سلامتی آنها ابراز نگرانی کردند.

مصطفی تاج زاده در بند قرنطینه در جایی نامعلوم زندانی است و فخری محتشمی پور که در بند 2 الف سپاه در انفرادی به سر می برد از روز گذشته برای دومین باز دست به اعتصاب غذا زده است.

 

ایرنا مصاحبه را تقطیع و تحریف کرد

خبرگزاری دولتی ایرنا، روز دوشنبه با انتشار مصاحبه ای از دکتر ابراهیم یزدی مدعی شد که این مصاحبه “اختصاصی” بعد از استعفای او از دبیرکلی نهضت آزادی ایران انجام شده است. اما خانواده دکتر یزدی به روز گفتند که این مصاحبه در “خانه امن” وزارت اطلاعات انجام شده و بخش هایی از مصاحبه حذف و بخش هایی بدان اضافه شده است که ازسوی آقای یزدی عنوان نشده.

نزدیکان دکتر یزدی گفتند که او در حال تنظیم متن اصلی مصاحبه هایی است که در خانه امن انجام شده تا انها را بدون تحریف و تقطیعی که در متن منتشر شده در خبرگزاری دولتی ایرنا بوده منتشر کند.

مهدی نوربخش، داماد دکتر یزدی در مصاحبه با “روز” توضیح میدهد: روزهای آخر بازداشت و قبل از اینکه دکتر به مرخصی بیاید، دو مصاحبه طولانی از سوی خبرگزاری ایرنا و پرس تی وی با دکتر انجام شده و خبرگزاری ایرنا بخش هایی از سخنان دکتر را حذف و بخش هایی را باب میل خود اضافه کرده است.

دبیر کل 80 ساله نهضت آزادی که از 9 مهرماه در بازداشت به سر می برد همزمان با عید نوروز به مرخصی آمده و اکنون در مرخصی به سر می برد و به گفته خانواده اش، او نیز مانند سایر زندانیانی که مرخصی آمده اند

ملزم  به عدم انجام هرگونه مصاحبه سیاسی در دوران مرخصی شده است.

داماد آقای یزدی با اشاره به متن منتشر شده در خبرگزاری ایرنا که به عنوان مصاحبه “اختصاصی” با “سرکرده مستعفی گروهک غیرقانونی نهضت آزادی” منتشر شده، به “روز” می گوید: آقای یزدی در هر دو مصاحبه ای که در “خانه امن” و در شرایط خاص آنجا انجام شده، از نهضت آزادی ایران و جنبش سبز قاطعانه دفاع کرده اما در متن منتشر شده در ایرنا تمام این بخش ها را حذف کرده اند. در اصل بخش هایی از مصاحبه را تقطیع  و سپس بخش هایی را اضافه کرده اند.

او با اشاره به استعفای دکتر یزدی از دبیر کلی نهضت آزادی می گوید: آقای یزدی طی سالهای گذشته تحت فشار زیادی بود که نهضت آزادی را منحل اعلام کند اما هرگز زیر بار این موضوع نرفت و دراین مصاحبه ها هم از نهضت آزادی قاطعانه دفاع کرده است که حذف کرده اند. اما درباره استعفای ایشان از دبیر کلی نهضت باید بگویم از چند سال پیش خود ایشان می گفتند که باید جای خود را به جوان ترها بدهند حتی در این متن هم که منتشر کرده اند می بینیم که درباره استعفایش رسما گفته “ نمی توانستم وظایفی را که طبق اساسنامه برعهده من نهاده شده بود انجام دهم، این یک اخلاق دینی است که اگر کسی مسوولیتی را نمی تواند در چارچوب قانون انجام دهد آن را واگذار کند”. این یعنی باز براساسنامه نهضت آزادی تاکید کرده و بحث خیلی جالبی است در اصل اینگونه با ماموران حرف میزند که اگر کسی نمی تواند وظایف قانونی اش را انجام دهد باید کنار برود و این خیلی مهم است و پیام مهمی در این به مسئولان است.

خبرگزاری ایرنا مدعی شده: “ابراهیم یزدی، سرکرده مستعفی گروهک غیرقانونی نهضت آزادی، در گفت‌وگو با ایرنا از اقدامات اغتشاشگران پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از جمله فراخوان راهپیمایی‌های بدون هماهنگی با مراجع قانونی انتقاد کرده و گفته است پذیرفتنی نیست که کسی رییس جمهور شود و با رهبری مشکل داشته باشد.اگر میرحسین موسوی انتخاب می شد برای کشور فاجعه بود، زیرا رهبری و رییس‌جمهور باید با هم هماهنگ باشند”.

آقای نوربخش با رد این ادعا می گوید: دکتر یزدی همیشه منتقد محمود احمدی نژاد بوده و حتی اعلام کرده بود که اگر نظارت بین المللی نباشد، انتخابات در ایران در شرایط فعلی نمی تواند به طور کمی و کیفی درست برگزار شود. با این حال او در انتخابات گذشته صراحتا از آقای موسوی و آقای کروبی دفاع کرد و بسیاری از اعضای نهضت آزادی در ستاد انتخاباتی آقای موسوی حضوری فعال داشتند و رابطه تنگاتنگی وجود داشت و من امیدوارم متن اصلی مصاحبه های انجام شده هر چه سریع تر منتشر شود تا مشخص شود این خبرگزاری چقدر غیراخلاقی عمل کرده است.

او سپس با اشاره به تیتر خبرگزاری ایرنا به نقل از دکتر یزدی که گفته است “به قانون اساسی پایبندیم” توضیح میدهد: آقای یزدی گفته است که به قانون اساسی التزام دارد. نهضت آزادی بارها و در تمام این سالها این را اعلام کرده و این موضوع جدیدی نیست. اما آقایان فراموش میکنند که التزام داشتن با اعتقاد داشتن تفاوت بنیادی دارد. آقای یزدی به قانون اساسی التزام دارد نه اعتقاد و به بسیاری از اصول قانون اساسی از جمله اصل ولایت فقیه هیچ اعتقادی ندارد.

داماد دکتر یزدی سپس می افزاید: آقایان به هدفشان که انحلال نهضت آزادی و اعلام انحلال از سوی دکتر بوده نرسیدند برای همین این مصاحبه ها را ترتیب دادند که باز دکتر آنها را به چالش کشیده و این بار دست به تقطیع و تحریف مصاحبه زده اند و همین نشان میدهد که چقدر کم آورده اند در مقابل پیرمردی 80 ساله آن هم با وضعیت جسمانی نامساعد که در زندان و سپس “خانه امن” نگهش داشتند.

آقای نوربخش وضعیت جسمانی آقای یزدی را نامساعد توصیف می کند و می گوید زمان جدید دادگاه او را در شهریور ماه اعلام کرده اند.

او می افزاید: تاکنون سه بار وقت دادگاه تعیین کردند و برگزار نکردند اکنون گفته اند شهریور ماه و منتظر هستیم ببینیم چه پیش می آید. به هر حال مشکلی که آقایان با دکتر دارند این است که به هیچ عنوان حاضر به انحلال نهضت نیست از سویی متاسفانه آقای دکتر وضعیت جسمی مناسبی ندارند و در این مدت بازداشت حدود 15 کیلو وزن کم کرده اند.

ابراهیم یزدی 9 مهرماه 88 و به اتهام برگزاری نماز جمعه غیر قانونی به اتفاق تعدادی دیگر از اعضای این تشکل سیاسی در اصفهان بازداشت شدند. چند روز بعد، بازداشت شدگان آزاد شدند اما ابراهیم یزدی که به زندان اوین منتقل شده بود همچنان در بازداشت ماند و بعدها به “خانه امن” وزارت اطلاعات منتقل شد.

او اکنون در مرخصی به سر می برد.

 

فخرالسادات محتشمی پور مجددا اعتصاب غذا کرد

فخرالسادات محتشمی پور،عضو جبهه مشارکت و همسر مصطفی تاج زاده از روز گذشته برای دومین بار دست به اعتصاب غذا زد.

خانم محتشمی پور که روز 10 اسفند بازداشت شده همچنان در بند 2 الف سپاه و در سلول انفرادی به سر می برد او در حالی در اعتصاب غذا است که همسرش، مصطفی تاج زاده از 6 ماه پیش و از زمانی که به قرنطینه منتقل شده روزه گرفته و به خانواده اش گفته است تا زمانی که در قرنطینه باشد و وضعیت فعلی حاکم باشد روزه خواهد گرفت.

علی طباطبایی، داماد خانم محتشمی پور در مصاحبه با “روز” با ابراز نگرانی از وضعیت خانم محتشمی پور می گوید: فخری خانم از روز اول فروردین دست به اعتصاب غذا زده و بعد از 4 روزحالش بد شده بود و او را به بهداری زندان برده بودند.

او می افزاید: متاسفانه برخی نوشتند بیمارستان در حالیکه بیمارستان نبوده و تنها به بهداری زندان منتقل شده بود و به او گفته بودند که قرار است با آقا مصطفی ملاقات کند همزمان با پدر فخری خانم تماس گرفته و از او خواسته بودند فوری به زندان برود. فخری خانم به گمان ملاقات با آقا مصطفی وارد اتاق شده اما پدرش را دیده بود. همان روز به او سرم زده بودند و با پدرش غذا خورده بود.

به گفته آقای طباطبایی، بازجویان از پدر خانم محتشمی پور که گرایش  سیاسی متفاوتی با دخترش دارد خواسته بودند با او صحبت و او را راضی به همکاری کند و از او بخواهد از مواضع خود کوتاه بیاید.

داماد خانم محتشمی پور می گوید: فخری خانم در ملاقات با دخترش فاطمه، گفته بود که مجددا از روز 15 فروردین اعتصاب غذا خواهد کرد و از دیروز اعتصابش را شروع کرده و خواهان ملاقات با آقا مصطفی، رسیدگی سریع به وضعیت جسمانی او و مشخص شدن وضعیت قانونی آقا مصطفی شده و گفته تا خواسته هایش برآورده نشود به اعتصاب خود ادامه خواهد داد.

آقای طباطبایی درباره وضعیت آقای تاج زاده می گوید: آقا مصطفی را به طور غیر قانونی به قرنطینه برده اند  و در حالیکه همه کسانی که حکم دارند در بند عمومی هستند اما اصلا نمیدانیم که آقا مصطفی در قرنطینه در کدام بند و کجا است. تنها میدانیم با فردی که به شدت مشکل روحی و روانی دارد هم سلول است و از این بابت هم به شدت نگران هستیم چون این فرد اصلا تعادلی ندارد و تاکنون دو بار دست به خودکشی زده است.فاطمه هم که برای ملاقات با مادرش رفته بود از کسی که همیشه در زندان او را به بخش ملاقات می برد پرسیده بود و پاسخ داده بودند که اصلا نمیدانند آقا مصطفی کجا است. فخری خانم می گوید که باید تکلیف قانونی این مساله مشخص شود و اجازه بدهند پزشک آقا مصطفی را ببیند چون آقا مصطفی وضعیت جسمانی خوبی ندارد و بین دو جراحی به زندان بازگردانده شد. یعنی جراحی کمر او انجام شد و قرار بود گردن او جراحی شود که به زندان بردند و تاکنون اجازه “ام آر آی” هم نداده اند.

ازآقای طباطبایی درباره بازجویی ها و اتهاماتی که به خانم محتشمی پور نسبت داده شده می پرسم. او پاسخ میدهد: فخری خانم در ملاقات با فاطمه به شدت عصبانی بوده و گفته اینها برخلاف اینکه مدام می خواهند تفهیم کنند که به خاطر نوشته هایم مرا بازداشت کرده ا ند اما تمام بازجویی ها درباره آقا مصطفی است و گویی دنبال این هستند که چیزی در بیاورند تا بیشتر آقا مصطفی را تحت فشار قرار دهند. اما فخری خانم هم در بازجویی هایش به نوشتن عریضه هایش ادامه داده و این بار در برگه های بازجویی درباره وضعیت آقا مصطفی خطاب به دادستان عریضه نوشته است.

فخرالسادات محتشمی پور در وبلاگ شخصی اش که تاکنون 4 بار فیلتر و مسدود شده به افشاگری درباره رفتارهای صورت گرفته با زندانیان و خانواده های آنها می پرداخت. او در نامه هایی تحت عنوان عریضه به دادستان و مقامات قضایی در خصوص وضعیت همسرش اطلاع رسانی میکرد.

 ”صبر، استقامت و پی گیری مسائل خانواده های زندانیان سیاسی”، سه درخواستی است که خانم محتشمی پور از دخترش خواسته است. آقای طباطبایی می گوید: فخری خانم به فاطمه گفته که صبر کنید و استقامت داشته باشید و پی گیر مسائل و مشکلات خانواده های زندانیان سیاسی باشید.

 

تاج زاده: کودتا کردند و میدانند نامشروع هستند

آقای طباطبایی سپس با اشاره به ملاقات فاطمه تاج زاده با آقای تاج زاده می گوید: آقا مصطفی در تمام این مدت نشان داده که هیچ یک از این فشارها در مواضع او تاثیری نداردو پای حرف خود ایستاده و از طرفی خوب میداند که همسرش زنی مقاوم است و همچون او و در کنار او ایستاده است. آقا مصطفی در ملاقات با فاطمه هم گفته که هیچ چیزی از این آقایان نخواهید نه ملاقات نه هیچ خواسته دیگری، من هم هیچ خواسته ای از اینها ندارم.

داماد آقای تاج زاده می افزاید: فاطمه قضیه بازداشت فخری خانم را به آقا مصطفی گفته و خبر داده که بعد از بازداشت او باز ماموران به خانه ریخته اند و همچنین گفته که یکی از وکلا، فخری خانم را در دادگاه با دمپایی و چادر سفید دیده که ماموران اورا این طرف و آن طرف می کشیدند و او نیز با صدای بلند فریاد میزده که من افتخار میکنم همسر مصطفی تاج زاده هستم و… آقا مصطفی هم به فاطمه گفته که اینها فکر میکنند با این کارهایشان شان ما را زیر سوال می برند اینها چون کودتا کرده اند خودشان هم میدانند که غیر مشروع هستند از همه چیز می ترسند و کم آورده اند برای همین اینطور تکاپو می کنند و خودشان هم نمیدانند چه می کنند.