حکم های تازه زندان برای فعالان دانشجویی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» محاکمه٬ بازداشت و دیگر هیچ

هم‌زمان با کار گذاشتن گیت‌های امنیتی ورودی در کوی دانشگاه تهران٬ یک عضوشورای عمومی دفتر تحکیم به زندان محروم شد. از سوی دیگر گزارش‌ها حکایت از آن دارد که سورنا هاشمی و علی‌رضا فیروزی٬ دو دانشجوی دانشگاه زنجان٬ درزندان اوین وضعیت سختی را تجربه می‌کنند.

گیت ورودی در کوی دانشگاه

آن‌گونه که مسئول نظارت بر تاسیسات خوابگاه‌های دانشگاه تهران اعلام کرده “گیت‌های نصب شده در مجموعه خوابگاه‌های کوی پسران، فاطمیه و چمران از ابتدای مهر‌ماه سال جاری مورد استفاده قرار می‌گیرند”. جوادی در این زمینه به ایسنا گفته است: “تصمیم برای نصب گیت‌ها به منظور رفاه حال دانشجویان ساکن خوابگاه و کنتاکت کمتر دانشجویان با همکاران انتظامات و همچنین پیشگیری از تخلفات، جعل کارت‌های خوابگاهی و مشکلات ناشی از تردد دانشجویان اتخاذ شده است.”

خبر نصب گیت ورودی در کوی دانشگاه تهران در حالی منتشر می‌شود که هفته گذشته اعلام شده بود از سال تحصیلی جدید٬ تنها دانشجویان تحصیلات تکمیلی قادر به سکونت در این مکان خواهند بود و بقیه جمعیت آن خالی خواهد شد.

کوی دانشگاه تهران در سال‌های گذشته از جمله مکان‌هایی بوده که دانشجویان معترض در آن تجمع می‌کردند. دراین مدت حداقل دو بار نیروهای نظامی و لباس شخصی٬ حملات شبانه‌ای را به این مکان ترتیب داده بودند.

بازگشت حسن اسدی‌زیدآبادی به زندان

حسن اسدی‌زیدابادی، عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)، عصر چهارشنبه به زندان اوین بازگشت.

مسوول کمیته حقوق بشر سازمان ادوار تحکیم وحدت که از سوی شعبه دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه به پنج سال حبس تعزیری و یک میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده است، عصر چهار شنبه و در پی عدم تمدید مرخصی به زندان اوین بازگشت.

اتهامات حسن اسدی شامل اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، توهین به رییس‌ جمهور، شرکت در تجمعات غیرقانونی و تشویش اذهان عمومی است که مربوط به پرونده‌ بازداشت پیشین این عضو ارشد سازمان دانش آموختگان ایران است.

حسن اسدی‌ پیش از این نیز در ۱۲ آبان ماه سال ۸۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی با قید ضمانت از زندان آزاد شد، اما بار دیگر در تاریخ ۳۱ مرداد بازداشت شد.

از سوی دیگر هم‌زمان با گذشت بیش از یک سال از بازداشت علی جمالی٬ دبیر سیاسی سازمان ادوار تحکیم٬ همسر وی در مصاحبه‌ای خبر از محدودیت‌های جدید برای ملاقات در زندان خبر داده است.

سمیرا صدری در این‌باره گفت: “ملاقات کابینی که تا به حال از پشت شیشه های دوجداره بوده هم جدیدا با یک ردیف میله ی محافظ پوشیده شده روی آن عذاب اور شده است. ابتدا گفتند که این ردیف متعلق به زندانیان دیگر مثل قاتل ها و قاچاقچیان است اما ما هفته ی گذشته پشت همین میله ها با عزیزانمان ملاقات کردیم. و جدیدترین محدودیت هم این بود که همانطور که شنیده اید ازهفته ی گذشته به ما اعلام کردند که فقط مجاز هستیم مدارک شناساییمان را همراه داشته باشیم. ما هر دوشنبه برای ملاقات چند ساعت درگیر هستیم. منتظر می شویم تا کارت را بدهیم و برویم بالا. گاهی بیشتر از سه ساعت طول می کشد.”

دبیر سیاسی سازمان ادوار در این دادگاه به اتهام توهین به رهبری، توهین به رییس جمهور، تبلیغ علیه نظام و همچنین تجمع و تبانی برای بر هم زدن امنیت داخلی، محاکمه شد و براین اساس به 4 سال حبس تعزیزی وپرداخت یکصد هزارتومان جریمه نقدی محکوم شد.

همسر وی٬ سمیرا صدری٬  عضو شورای سیاست گزاری سازمان دانش آموختگان که خود نیز معلم است و پیشتر بارها مورد تهدید تلفنی و بازجویی قرار گرفته بود و در آبان ماه سال 88 از آموزش و پروش به دلیل فعالیت هایش اخراج شده بود

زندان برای فعالان دانشجویی

ایمان صدیقی دبیر سیاسی سابق انجمن اسلامی دانشگاه نوشیروانی بابل به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. براساس حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب شهر بابل٬ اتهام این فعال دانشجویی٬ تبلیغ علیه نظام عنوان شده است.

دانشجونیوز گزارش داده است که این عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت و دبیر سیاسی سابق انجمن اسلامی دانشگاه نوشیروانی بابل روز ۱ اسفند و همزمان با فراخوان جنبش سبز برای راهپیمایی در حمایت از مردم مصر و تونس در مقابل دانشگاه نوشیروانی بابل توسط نیروهای اطلاعات سپاه بابل بازداشت گردید. وی پس از چند روز به وزارت اطلاعات منتقل گردید و مدت ۲۰ روز را در سلول انفرادی گذراند.

این دانشجوی محروم از تحصیل در دوران بازداشت خود٬ از سپاه پاسداران به دلیل اعمال شکنجه بر وی شکایت کرده بود. صدیقی پس از مدتی با  با قرار وثیقه ۳۰ میلیون تومانی از زندان آزاد گردید.

از سوی دیگر بهزاد عالی‌پور فعال دانشجویی و از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف به ۵ سال حبس تعلیقی محکوم شد. آن‌گونه که سایت کمیته گزارشگران حقوق‌بشر اعلام کرده، وی پس از محاکمه در دادگاه انقلاب به اتهام “اخلال در نظم عمومی” به یک سال حبس و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد که این حکم به مدت ۵ سال به تعلیق در آمد.

وی بهمن ماه سال گذشته به همراه تنی چند از اعضای شورای صنفی و انجمن اسلامی و دانشجویان شریف در دانشگاه بازداشت و پس از حدود سه هفته٬ از زندان آزاد شده بود. هم‌اکنون علی اکبر محمد‌زادهاز اعضای انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف٬ در بازداشت به سر می‌برد.