خبر آزادی صد زندانی سبز

نویسنده
حمید احدی

» از قول دادستان تهران نقل شده

همزمان با به خطر افتادن بشار اسد بزرگ ترین متحد ایران در خاورمیانه و در حالی که سقوط قذافی بر خلاف تبلیغات جمهوری اسلامی یک پیروزی بزرگ مردمی برای کشورهای عضو ناتو به حساب آمده که توانستند با حمایت کردن از مردم لیبی و بدون دخالت نظامی مستقیم آن کشور را به ازادی نزدیک کنند، بنا به خبری که دادستان تهران اعلام داشت آیت الله خامنه ای صد تن از زندانیان آخرین اعتراض های مردمی در ایران را از زندان آزاد کرد.

خبر را اول خبرگزاری فارس اعلام داشت که نوشته  عباس جعفری دولت‌آبادی گفت: عفو این دسته از محکومان بر اساس تقاضای عفو ارائه شده و نیز ابراز ندامت و پشیمانی از ارتکاب جرائم ارتکابی توسط آنان صورت گرفته است.

این بخش از سخن دادستان تهران که حکایت از ابراز ندامت و پشیمانی زندانیان دارد تا زمانی که توسط زندانیان و یا یک مرجع مستقل تائید نشده باشد قابل استناد نیست. از سوی دیگر بنا به سابقه در گذشته نیز در بسیاری از مواقع دادستانی و قوه قضاییه از زبان زندانیان مطالبی را انتشار داده اند که بعدا آشکار گردیده که صحت نداشته است.

خبری که دیشب از صدا ئو سیما جمهوری اسلامی هم پخش شد جکایت از آن داست که  بر اساس موافقت مقام معظم رهبری تعداد 100 نفر از محکومان جرائم امنیتی مشمول عفو شده‌اند که از این تعداد 70 نفر آنان از زندان امشب آزاد خواهند شد.

تا آخرین ساعات دیشب هیچ خبری از ازادشدگان مخابره نشد.

خبرنگاران روز در ایران گزارش دادند که هیچ یک از روزنامه نگاران و فعالان دانشجوئی و جنبش سران که از چهره های شناخته شده هستند در میان عفوشدگان به چشم نمی خوردند و در عین حال دست کم خانواده یکی از زندانیان که خبر آزادی زندانی خود را دربافت داشته است به روز گفته اند که زندانی که از دانشجویان دستگیر شده در روز 25 خرداد 1388 است و در این مدت انواع فشار ها و شکنجه ها را تحمل کرده هیچ گونه ندامتی ابراز نداشته و تا هفته گذشته هم در دفتر دادستانی حاضر به امضای نامه ای برای تقاضای عفو نشده بود.

دو هفته پیش گروهی از زندانیان به اصطلاح امنیتی به بهانه های مختلف به دفتر جعفری دولت آبادی دادستان تهران فراخوانده شدند و وی از تک تک آن ها جداگانه خواست با امضای نامه ای شرایط آزادی خود و بازگشت به خانه را فراهم آورند. در این دیدار ها دادستان تهران توضیح داد که رهبر انقلاب از دستگیری آنان ناراضی است و مدام قوه قضاییه را مورد بازخواست قرار می دهد و اینک نیز به مناسبت عید فطز قرارست همه شما ازاد شوید. به احضار شدگان گفته شده بود که اکثر زندانیان نامه تقاضای عفو را امضا کرده اند.

 
خبرگزاری فارس  دیشب از قول خبرنگار خود نوشت  برخی از 100زندانی مشمول عفو رهبر معظم انقلاب ، افرادی هستند که در جریان فتنه و آشوب های سال 88 نقش داشته و به همین دلیل توسط دستگاه قضایی محاکمه شده بودند.

روزنامه اعتماد در دنبال این خبر نوشت به زعم برخی تحلیلگران سیاسی، مرخصی و آزادی زندانیان حوادث بعد از انتخابات نوید باز شدن فضای سیاسی کشور را می‌دهد. پیش از این آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و حجت‌الاسلام محمد خاتمی روسای جمهور سابق کشور هم در درخواست‌هایی جداگانه از مسوولان قضایی و تصمیم‌گیرندگان کشور خواسته بودند با آزادی زندانیان حوادث پس از انتخابات موافقت کنند تا شرایط کشور برای ادامه دادن فعالیت‌های سیاسی از سوی اصلاح‌طلب‌ها و همچنین برگشت فضای آرامش به کشور فراهم شود.

به نوشته این روزنامه این در حالی است که چهره‌های متعدد اصلاح‌طلب هم در ماه‌های گذشته بارها بر این نکته تاکید داشتند که باید فضای سیاسی را برای رفع برخی دلخوری‌های ایجاد شده در سطح جامعه تلطیف کرد. البته آزادی زندانیان گرچه از تاکیدات اصلاح‌طلب‌ها و افکار عمومی است. به همین دلیل هم آزادی تمامی زندانیان، اعطای مرخصی‌ و همچنین کاهش محدودیت‌ در ملاقات خانواده‌ها از جمله درخواست‌های حداقلی اصلاح‌طلبان از عقلای سیاسی کشور است. به هر ترتیب با مشخص شدن اسامی عفو شدگان طی روزهای آینده چشم‌انداز آزادی دیگر زندانیان نمایان‌تر می‌شود.

این اسامی از میان آزادشدگان آشکار شده است: لاله حسن پور، سورنا هاشمی، سجاد مرادی، احسان عبده تبریزی، محسن غمین، سجاد مرادی، اکرم حیدریان، سما شاملو، زهرا جباری، سوسن تبیانیان، فاطمه درویش، نازنین حسن نیا، محمد پورعبدالله، کیوان فرزین، ارسلان ابدی، امید شریف دانا، آرتین غضنفری، حسین فرجی، حسین حیدری منش، امیر اصلانی، ابولفضل قاسمی، محسن مختاری، حمید رضا نجومی، غلامرضا آزادی، امیرحسین قنبری، میثم رودکی، روح اله میرزاخانی، مسعود یزدچی، کورش قاسمی و بهنام انصاری