اگر مهدی هاشمی برنگردد....

نویسنده
اردلان صیامی

» قربانی کاهش نفوذ پدر یا "فتنه سبز"

مهدی هاشمی روزی اسمش با مدیرعاملی شرکت بهینه سازی وفعالیتهای نفتی گره خورده بود، امروز اما با اینترپل ومحاکمه ودادگاه ودادستان تهران وحکم جلب وخروج از کشور. رصد کردن مهدی هاشمی کار یا شاید تفریح سایت هایی چون رجا نیوز وجهان نیوز وفارس شده است. امروز مهدی هاشمی در لندن است، فردا در امارات. امروز خواهران مهدی از ایران خارج شدند، فردا همسر مهدی هاشمی. امروز فواد فرزندش به ایران بازگشت. فردا یاسر برادرش برای دیدار او به دبی می رود. گویا این تفریح ویا کار وظیفه بیشتر از زمانی که مهدی هاشمی دستگیر شود ودر زندان بیافتاد برای این رسانه ها جذاب است.

حالا سئوال این است: فرزند هاشمی رفسنجانی هزینه کاهش نفوذ وقدرت پدر در حاکمیت جمهوری اسلامی را پس میدهدیا آن طور که رسانه ها و چهره های حامی دولت می گویند به خاطر داشتن نقش در “فتنه سبز”؟

 

اینترپل خیلی سخت است

هر چه هست محسنی اژه ای دیروز گفته است “نمیتوانیم او را محاکمه کنیم.” به نوشته فارس، سخنگوی تازه قوه قضاییه در اولین کنفرانس خبری خود همچنین اظهار داشت: “مهدی هاشمی را احضار کردیم نیامد و به علت اینکه در خارج از کشور به سر می برد برگزاری دادگاه برای رسیدگی به اتهام ایشان غیر ممکن است. هر زمان مهدی هاشمی به کشور بازگردند  به اتهامشان رسیدگی می‌شود و اینکه اگر بخواهیم از طریق اینترپل اقدام کنیم این موضوع سازوکار مشخصی دارد و معمولا برخی کشورها خیلی سخت در این رابطه همکاری می‌کنند. اما اگر در زمان معمول باز نگشت می‌توان اقدامات دیگری صورت داد.”

اما یک نماینده مجلس  به نام حسن ملک محمدی با تاکید بر اینکه “قوه قضاییه می تواند به صورت غیابی به اتهامات مهدی هاشمی رسیدگی و برای تو رای صادر کند” اظهار داشت: “آقای اژه ای که سوابق خوبی در حوزه قضا و اجرا دارد در نخستین مصاحبه مطبوعاتی خود به نکات بسیار مهمی اشاره کرد که تاثیر مثبتی در تنویر افکار عمومی جامعه دارد.”

به گزارش ایرنا وی در ادامه افزود: “متاسفانه برخی آقازاده ها بویی از آقایی پدرانشان نبرده اند و با سوء استفاده از نام پدران به جامعه ظلم می کنند. مردم از دستگاه قضایی انتظار دارند که در اجرای عدالت هیچ استثنایی برای هیچ مقام و مسوولی به ویژه آقازاده ها قائل نشود.”

مهدی هاشمی از سوم شهریور سال گذشته از ایران خارج شده است؛ هم وی وهم پدرش، رییس مجلس خبرگان خروج وی را به علت ماموریتی از جانب هیات امنای دانشگاه آزاد وتحصیل دکتری دانسته اند.

البته اکبر هاشمی رفسنجانی یکبار گفته بود وی اگر به دادگاه احضار شود به ایران باز میگردد؛ ولی از 27فرودین ماه 89 که حکم جلب وی نیز صادر شده است از بازگشت وی خبری نیست.

حمید رضا رسایی، نماینده حامی دولت در این خصوص معتقد است: “مهدی هاشمی با پای خود به ایران باز نمیگردد. دادستانی هم در موضوع مهدی هاشمی کوتاهی کرده است.”

 

همرزم مجتبی خامنه ای

مهدی هاشمی فرزند متولد 1348 فرزند چهارم اکبر هاشمی رفسنجانی است. در دهه شصت با سید مجتبی خامنه ای در جبهه حضور می یافت؛ سردار علی فضلی در خاطره ای به این موضوع اشاره کرده است. وی اسفند 86 وقتی که نام بردن از مهدی هاشمی هزینه سیاسی وامنیتی نداشت به تابناک گفته بود: “یادم می‌آید قرار شد ما برای دو هفته‌ای به سمت دشت پاریزی عراق برویم. جلسه‌ای گذاشتیم و به آقا مجتبی گفتیم بین شما و آقای مهدی هاشمی فرزند آقای هاشمی رفسنجانی یکی از شما می‌توانید بیایید، چون مسئولیت ما خیلی سنگین است و مشکل می‌شود، ممکن است دو سه هفته‌ای سفر ما طول بکشد و حوادث خطرناکی پیش رو داریم و احتمال برخورد با گروهکها و با ارتش عراق خیلی زیاد است، بنابراین هر دوی شما مصلحت نیست بیایید، ما یک کدامتان را می‌بریم. هر دو شدیداً مایل بودند که همراه ما باشند ولی از روی اطاعت پذیری گفتند: هر چه که تکلیف ما هست بگویید ما همان را انجام می‌دهیم. ما از ایشان خواهش کردیم که شما نیایید و فقط آقای مهدی هاشمی را می‌بریم، سید مجتبی ماند. ما رفتیم و پس از چند روز به سمت منطقه «والفجر 10» برگشتیم. به جهت حضور فرزندان مقامات مملکتی یک صفا و روحیه مضاعفی را در بین رزمندگان به وجود آورده بود.”

مهدی هاشمی بر خلاف رفیق زمان جنگش، مجتبی خامنه ای  از دهه 70وارد ساختار مدیریتی کشور شد. در سال 73 وقتی 25 ساله بود از طرف وزارت نفت وسازمان گسترش ونوسازی کشور مامور به تشکیل شرکتی شد که کارش سکوهای نفتی ولوله گذاری نفت در کف دریاها بود؛شرکتی به نام تاسیسات دریایی. مهدی هاشمی در ان شرکت تا سال 79 مشغول بود، جانشین وی کسی شد که هم دوست اش بود وهم در جمیعت ایثارگران در کنار محمود احمدی نژاد عضو شورای مرکزی بود.

 مهدی هاشمی پس از آن مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت شد. هر دوی این شرکتها در بدو تشکیل با مهدی هاشمی شکل گرفتند وامروزنیز فعال هستند. از مهدی هاشمی همیشه به عنوان بخش اصلاح طلب افکار هاشمی رفسنجانی یاد میشد. وی آنطور که نزدیکانش میگویند قدرت زیادی در کار تشکیلاتی وسازمان دهی دارد. در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 وی مرکزیت ستاد پدرش را به دست داشت ودر خیابان سمیه ستاد ودفتر خود را برپاکرد. فعالیت های سیاسی او برای پدرش هم توجه پیروزان انتخابات را جلب کرد و هم کینه بازندگان در پی داشت.

در سال 88 مهدی هاشمی آنطور که رسانه های وابسته به دولت تبلیغ کردند هدایت سایت خبری جمهوریت را عهده دار بود؛موضوعی که البته از سوی خود وی تکذیب شد ولی حمزه کرمی ومسعود باستانی در دادگاه های بعد از انتخابات اعتراف کردند که مهدی هاشمی مسوول تندوروی های سایت جمهوریت بوده است. موضوعی که گفته آیت الله خامنه ای در خطبه های نمازعید فطر پارسال باید ازاعتبار آن می کاست آنجا که “اعتراف شخص علیه دیگران را بی اعتبار”خواند؛ هر چند گردانندگان نظام امنیتی جمهوری اسلامی با وی در این مورد هم نظر نیستند.

 

جاسبی: من ماموریت ندادم

موج تازه خبری علیه مهدی هاشمی، البته پیش از محسنی اژه ای، هفته گذشته با سخنان جاسبی رقم خورد. وی بعد از یکسال سکوت در خصوص ماموریت مهدی هاشمی از سوی دانشگاه آزاد گفت: “بنده به آقای مهدی هاشمی ماموریت ندادم و وی از طرف مدیریت دانشگاه حکم نداشته و بنده حکمی به ایشان ندادم.”

وی در مصاحبه با فارس که برخی می گویند بوی معامله سیاسی بر سر دانشگاه آزاد از آن می آید این را هم ناگفته نگذاشت که: “همین جا اذعان می‌کنم که دانشگاه آزاد همواره تابع دیدگاه‌ها و نظریات مقام معظم رهبری بوده و در کنار آن نیز در مسیر و چارچوب سیاست‌های کلی نظام حرکت می‌کند و شکی هم در این رابطه وجود ندارد.”

وی همچنین تصریح کرد: “کسانی که به هر شکلی در مقابل نظام اسلامی قرار گیرند در دانشگاه آزاد جایی نخواهند داشت چرا که معتقدیم از جمله برنامه‌های اصلی مخالفان نظام که برنامه‌ریزی کرده و روی آن سرمایه‌گذاری‌های کلان کرده‌اند، ایجاد اختلاف بین مسئولان نظام بوده و هست و بر همین اساس در این برهه زمانی باید ضمن حفظ هوشیاری کامل بهانه دست دشمنان ندهیم.”

.