حسین درخشان وضعیت خوبی ندارد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصاحبه با وکیل و نزدیکان وبلاگ نویس زندانی

حسین درخشان در حالی به بیش از 19 سال حبس تعزیری، محرومیت و پرداخت جریمه سنگین محکوم شده که این حکم به وکیل او ابلاغ نشده است. دکتر مهدوی، وکیل آقای درخشان در مصاحبه با “روز” ضمن اعلام این مطلب تاکید کرد که حکم را در سایت های خبری دیده است.

سایت مشرق نیوز دیروز خبر داد که شعبه 15 دادگاه انقلاب، حسین درخشان را به اتهام “همکاری با دولت های متخاصم، تبلیغ علیه نظام، تبلیغ به نفع گروه های ضد انقلاب، توهین به مقدسات و راه اندازی و مدیریت سایت های مبتذل” به 19 و نیم سال سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از عضویت در احزاب و فعالیت در رسانه ها و بازگرداندن وجوه اخذشده” محکوم کرده است.

براساس این حکم حسین درخشان به پرداخت “ مبلغ 30 هزار و 750 یورو، دوهزار و 900  دلار و 200  پوند انگلیس” محکوم شده است.

خانواده آقای درخشان در تماس با “روز” این حکم را تایید کردند و نزدیکان او به “روز” گفته اند این وبلاگ نویس را دیروز به دادگاه منتقل و حکم را به او ابلاغ کرده اند.

حسین درخشان از اولین وبلاگ نویسان ایرانی و به پدر وبلاگ نویسی ایران معروف است. او از وبلاگ نویسان منتقد جمهوری اسلامی بود که مدتی قبل از بازگشت به ایران، تغییر عقیده داد و به حامی محمود احمدی نژاد تبدیل شد. وی اما پس از بازگشت به ایران بازداشت شد و از دو سال پیش تاکنون در بند 2 الف سپاه زندانی است.

 

تلاش برای نجات حسین درخشان

دکتر مهدوی، وکیل حسین درخشان در مصاحبه با “روز” درباره حکم صادره برای موکلش می گوید: تا به حال این حکم را به من که وکیل آقای درخشان هستم و قاعدتا می بایست اولین کسی باشم که حکم به او ابلاغ می شود، ابلاغ نکرده اند و در حد همین مطالبی که در سایت ها منتشر شده دیده ام و به هیچ عنوان این مساله را تایید یا تکذیب نمی کنم.

وی می افزاید: در حال حاضر از متن و مفاد حکم اطلاع دقیقی ندارم و نمی توانم تا قبل از رویت حکم اظهار نظری بکنم. باید ابتدا حکم را ببینم و بدانم که محکومیت ها و اتهامات ها به چه صورتی بوده است و کدام اتهامات رد و یا تایید شده اند.

وکیل حسین درخشان درباره وضعیت موکلش و نحوه برگزاری دادگاه و حکم صادره می گوید: با توجه به وضعیتی که موکلم دارد فعلا ترجیح میدهم کمتر حرف بزنم تا مشکل بیشتری برای او پیش نیاید اما این نکته را بگویم که برای تجدید نظر حرف ها و مستنداتی دارم که ارائه خواهم داد و بعد از ابلاغ حکم، قطعا بدان اعتراض خواهم کرد. امیدوارهم هستم در دادگاه تجدید نظر و با تلاش هایی که می کنیم موفق شویم آقای درخشان را از این وضعیت نجات دهیم.

آقای مهدوی همچنین خبر از درخواست تبدیل قرار بازداشت موکلش به وثیقه میدهد: پیش از این درخواست داده بودیم که موافقت نشده بود و مجددا درخواست خواهم کرد. در اصل در پرونده های امنیتی معمولا متهم را در جریان محاکمه آزاد نمی کنند اما بعد از صدور رای، این امکان زیاد است که با قرار وثیقه آزاد کنند. ما هم تلاش خواهیم کرد و امیدوارم که اینکار انجام شود.

از آقای مهدوی می پرسم آیا شما امکان ملاقات با موکلتان را دارید؟ پاسخ میدهد: بله من چند باری ایشان را دیده ام و مشکلی برای ملاقات نیست در شرایط فعلی هم حرف بیشتری نمی توانم بزنم.

 

شوک خانواده و رد اعترافات در دادگاه

همزمان نزدیکان حسین درخشان به “روز” گفته اند که خانواده این زندانی سیاسی از حکم صادره دچار حیرت شده اند و پس از مشورت با وکیل حسین، تصمیم گیری خواهند کرد.

پیشتر اعلام شده بود نماینده دادستان، تقاضای اشد مجازات، یعنی اعدام را برای آقای درخشان کرده است.

یکی از نزدیکان حسین درخشان به “روز” می گوید: حسین در دادگاه تمام اعترافاتی را که زیر فشار از او گرفته بودند رد کرده است؛ هرچند به او گفته بودند اگر اعترافاتش را پس بگیرد و بگوید تحت فشار بوده، حکم سنگین تری به او خواهند داد اما حسین رد کرد و در دادگاه گفت زیر فشار مجبور به اعتراف شده است. الان هم نمیدانیم حکم را که به او ابلاغ کرده اند چه وضعیتی دارد. در هر حال زیاد وضعیت مناسبی نداشت و الان هم به شدت نگران او هستیم.

حسین درخشان تابعیت کشور کانادا را دارد در همین زمینه از نزدیکانش سئوال میکنم: گفته می شود دلیل عدم حمایت دولت کانادا از حسین به عنوان شهروند این کشور، این است که خانواده وی تاکنون نخواسته اند دولت کانادا از تبعه خود دفاع کند؟

این فرد نزدیک به خانواده درخشان می گوید: این مساله از اول هم بی اساس بود. برادر حسین سال گذشته در مصاحبه با سی بی سی رسما اعلام کرد که این مساله هیچ ربطی به خانواده ندارد و دولت کانادا باید از شهروندان خود حمایت کند. شما فرض کنید یک خانواده ای اصلا بخواهد به یک عضو خود ضربه بزند آیا دولت نباید اقدامی کند؟ باید سکوت کند؟ خانواده حسین هم بارها گفته اند که دولت کانادا باید هر کاری که لازم است و در قبال شهروندش وظیفه دارد، انجام دهد هرچند به صورت علنی این مساله را، به جز مصاحبه برادر حسین، نگفته اند اما به سفارت کانادا هم گفته شده هر کاری لازم است بکنید. این بی انصافی است که بگویند خانواده حسین در این زمینه مانع شده است و….

با این حال سایت خودنویس به نقل از یک مقام کانادایی گزارش داده دولت این کشور در انتظار نهایی شدن حکم است و عدم دخالت کانادا در پرونده درخشان به خاطر نگرانی‌های پدر خانواده بوده است.

 

از تغییر لحن تا زندان و محرومیت

حسین درخشان که بعد از تغییر لحن و محتوای نوشته هایش به حامی محمود احمدی نژاد و سیاست های او تبدیل شده بود مهرماه سال 87 در حالی بازداشت شد که امید داشت به دلیل تغییر رویه و لحنش زیاد در حبس نماند. اما او بازداشت شد و تا ماهها هیچ خبری از وی منتشر نشد تا بدانجا که حتی برخی از منتقدان آقای درخشان نسبت به قضیه بازداشت او نیز ابراز تردید کردند.

ماهها پس از تایید زندانی بودن این وبلاگ نویس از سوی سخنگوی قوه قضائیه که اتهام او را نوشتن مطالبی در مورد “ائمه اطهار” عنوان کرد، پدر حسین درخشان در نامه سرگشاده ای به رئیس قوه قضائیه از بلاتکلیفی فرزندش و عدم پاسخگویی ها گله کرد. عذری کیارش پور، مادر وی نیز در نامه ای خواستار رسیدگی به وضعیت فرزندش شد.

او در این نامه نوشته بود: دعا می کنم هیچ گاه خانواده ای، حتی خانواده مسئولانی که این قدر در مشخص کردن تکلیف مردم اهمال می کنند و تقصیر دارند، این چنین به بی پناهی ما دچار نشوند.

 اکنون حسین درخشان در حالی بعد از دوسال زندانی بودن در بند 2 الف سپاه، چنین حکم سنگینی دریافت کرده که محمود احمدی نژاد سال گذشته در نامه ای به دادستان وقت تهران خواسته بود حسین درخشان و رکسانا صابری از” کلیه آزادی‌ها و حقوق قانونی برای دفاع از اتهامات” بهره مند شود.

رکسانا صابری آزاد شد و به امریکا بازگشت اما حسین درخشان اکنون با 19 و نیم سال زندان، 5 سال محرومیت و جریمه سنگین مالی روبروست؛ حکمی که از سوی قاضی صلواتی که به صدور احکام سنگین معروف است صادر شده.