دیدار

نویسنده
پرستو سپهری

گزارش نمایشگاه نقاشی محمدهادی فدوی درخانه هنرایران

نفوذبه منطقه بکر

“خانه هنر” این روزها میزبان هنرمندانی از عرصه موسیقی، ادبیات، نقاشی، گرافیک، عکس، کاریکاتور، سینما و تئاتر است و گالری‌های “ملک”،‌ “الهیه” و “پاسارگاد” نیز از ساعت 16 تا 22 جمعه میزبان دو نمایشگاه نقاشی و نقاشی-خط و یک نمایشگاه طراحی گروهی بودند. سه نمایشگاهی که هرکدام فضایی متفاوت داشتند؛ حتی در تعداد مخاطب و حضور هنرمندان و علاقمندان.

در گالری الهیه نقاشی‌های محمد هادی فدوی بر روی دیوار رفتند. بیش از 30 تابلو نقاشی سوخته‌نگاری، نگارگری‌ و کتیبه‌های از این هنرمند در چیدمانی متفاوت در حالی بر دیوارهای میانی‌ترین طبقه عرضه شدند که برگرفته از المان‌ها و نشانه‌های ایرانی با تکنیک‌های مختلف - آکریلیک، چاپ، رنگ و روغن وآبرنگ – بوده و تاکید بر آب، ماهی و خروس داشتند.

 

 
“آب، ماهی، غزل … خروس” عنوان نمایشگاه این هنرمند 50 ساله است. این هنرمند توانمند ایرانی که تکنیک‌های مختلف هنر نقاشی را مشق کرده هنرهای اصیل ایرانی را با نگرشی نو ارایه کرده است.درنقشی های فدوی عناصر بی شماری با یکدیگر ترکیب می شوند تا کمپوزیسیون قابل توجهی را درنهایت ارائه دهد.

اوبا دستمایه های چاپی وعناصررنگی صنعتی دست به طراحی های اولیه ای دربخش سطح سازی می زند تا مانورهای چندبعدی خودرابه راحتی با اتمسفرروی بوم ترکیب نماید.برهمین اساس و آنجا که نقاش از صافی ذهن اش به جهان خیره می شود، گویی راوی صحنه ها و ماجراهایی است که گاه در عبوری ملایم همچون خوابی لطیف و گاه درگذاری تلخ همانند کابوسی نگران کننده بر او آشکار می شوند. این که چگونه چنین فرایندی بر مخاطب نیز آشکار می شود؛ موضوعی است که می توانیم در ادامه تولیدات خلاق این  نقاش، شاهد باروری بیشتر آن باشیم. اما، آثار فدوی در آمیزش با نور، رنگ و طبیعت با همه گونه گونی اش، بیشتر به دل می نشیند.
    آنجا که او به قصد نمایش ناروایی ها، زشتی ها و مضامین تلخ دست به قلم می شود، در آثارش نوعی “جست وجو” شکل می گیرد که به علت ذات جست وجو بودنش، می توان فرصت های دیگری را به تجزیه و تحلیل آنها اختصاص داد، فرصتی که می تواند مجاری باشد برای قوام یافتن هر چه بیشتر آثار این هنرمند.

گویا، این نقاش باید در نور و رنگ و آب و آینه دست و قلم خود را به کار گیرد و از نفوذ بارورکننده نقاشی فارغ از هر مضمون و سوژه ای بهره بگیرد. یعنی به قابلیت درونی، ذهنی و سابجکتیو subjective ضمیر تأثیرپذیر خود اعتماد بیشتری پیدا کند. نفوذ به منطقه بکر و ناب است که می تواند به نفوذ بارورکننده نقاشی بینجامد. به نظر می رسد که این نقاش با خلوصی که عنصر ذهنیت یا شخصیت درونی (سابجکتیو) در اختیارش می گذارد، می تواند لحن اثر و شخصیت ذهنی خود را با خلق و خو و روحیات خود هماهنگ سازد.

 فدوی طراح صحنه و لباس سینما و تلویزیون است. پیش از این نگارخانه‌های پاسارگاد، باران، صدر، نشر کارنامه، ارشاد اراک و… میزبان کارهای او بوده‌اند.

مراسم گشایش این نمایشگاه‌ها با حضور هنرمندانی چون ناصر تقوایی، صدیق تعریف، کامبیز درم بخش، تاها بهبهانی، قباد شیوا، بابک اطمینانی و… همراه بود.
این نمایشگاه‌ها تا 10 آذرماه سال جاری در “خانه هنر” واقع در خیابان دکتر شریعتی، تقاطع اتوبان صدر، شماره 1716 دایر هستند.
بخشی از عواید این نمایشگاه‌ها، همچون سایر نمایشگاه‌هایی که در”خانه هنر” برپا می‌شود، به پروژه‌های مبارزه با گرسنگی برنامه جهانی غذا اختصاص پیدا می‌کند. برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد  حامی فرهنگی این مجموعه است.