وزیران در انتظار تصمیم روحانی برای تغییر

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» وزیران صنعت، ورزش و دو معاون رییس جمهور؟

به فاصله یک روز پس از سخنان محمدباقر نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سخنگوی دولت درباره تغییر در کابینه حسن روحانی، اخباری درباره تلاش‌های اسحاق جهانگیری برای تغییر وزیر صنعت و معدن، و وزیر ورزش و جوانان منتشر شده است.

وب‌سایت انتخاب، نزدیک به اصلاح‌طلبان، در خبری نوشت که اسحاق جهانگیری طی هفته‌های اخیر تلاش گسترده‌ای را برای جابه‌جایی این دو وزیر انجام داده است. گفته می‌شود او رضا ویسه را برای وزارت صنعت (به جای محمدرضا نعمت‌زاده وزیر فعلی که از جمله قدیمی ترین وزیران جمهوری اسلامی است ) و محمود اسلامیان را برای وزارت ورزش (به جای محمود گودرزی که با انتقادهای شدیدی روبروست) در نظر دارد. به نوشته انتخاب: “اسلامیان تمایلی برای پذیرفتن پست وزارت ورزش ندارد و وزارت صنعت را ترجیح می دهد”. انتخاب اشاره‌ای به منبع خبر خود نکرده و آن را مستند به “شنیده‌های خبرنگار” خود کرده. اما رسانه های نزدیک به دولت این خبر را منعکس کرده اند.

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی پیرامون تغییر در کابینه روحانی نوشت: “به نظر می‌رسد محمدرضا نعمت‌زاده، محمود گودرزی و مسعود سلطانی‌فر در صف اول تغییرات کابینه قرار بگیرند”. به این ترتیب این روزنامه از طریق منابع خود رییس سازمان میراث فرهنگی را هم به فهرست افراد در حال خروج از کابینه افزود. سلطانی فر بعد از آن که دکتر محمد علی نجفی کوتاه مدتی پس از انتصاب به مدیریت سازمان میراث فرهنگی ناگهانی استعفا داد، در آخرین لحظات به این سمت در قالب معاونت رییس جمهور منصوب شد.

چند روز پیش محمدباقر نوبخت، سخن‌گوی دولت، گفته بود که طبیعی است روحانی “از عمل‌کرد خود و مجریان کشور ارزیابی داشته باشد و در این ارزیابی‌ها، جابه‌جایی برخی افراد نیز ضروری باشد” گرچه به گفته نوبخت “بنده در مقام جایگاهی که دارم از تعداد اینجابه جایی‌ها اطلاعی ندارم”.

 وب‌سایت بصیرت - نزدیک به سپاه پاسداران هم - در گزارشی پیرامون تغییرات احتمالی در دولت نوشت که این تغییرات قرار است در وزارت کشور (رحمانی‌فضلی)، وزارت راه و شهرسازی (عباس آخوندی)، وزارت ورزش (محمود گودرزی) و وزارت رفاه (علی ربیعی) رخ دهد. به نوشته این وب‌سایت احتمال تغییرات در معاونت پارلمانی رییس‌جمهور (مجید انصاری) و سازمان انرژی اتمی (علی‌اکبر صالحی) هم وجود دارد. بصیرت از گزینه‌هایی چون محمد فروزنده و مجید انصاری برای وزارت کشور، علی عبدالعلی‌زاده برای وزارت راه، کیومرث هاشمی یا محسن مهرعلیزاده و یا محمد شریعتمداری برای وزارت ورزش و در نهایت مرتضی بانک برای وزارت رفاه نام برده بود. هم‌چنان نوشته بود که احتمال حضور رحمانی‌فضلی در پست معاونت پارلمانی رییس‌جمهور و جعفر توفیقی یا علی عباس‌پور در پست ریاست سازمان انرژی اتمی وجود دارد: “در بین استانداران هم با توجه به سفرهای استانی انجام شده و وقایع سیاسی کشور شنیده‌ها حاکی از تغییر سه استاندار دارد. از همه مهمتر ناکامی این دولت در بحث اطلاع‌رسانی و ارتباطات عمومی ظاهرا دولت را بر این داشته تا تغییراتی در این حوزه نیز داشته باشد”.

رسانه های دیگر نزدیک به جناح های مختلف سیاسی و به خصوص مخالفان دولت در بحث تغییر و ترمیم کابینه نظرات خود را اعمال کرده و در گمانه زنی ها دخالت داده اند. چنان که اصلاح طلبان هم در رسانه های خود با طرح احتمال تغییر رحمانی فضلی تمایلات خود را نشان داده اند.

از ابتدای تشکیل دولت روحانی، اصلاح طلبان و برخی از حامیان دولت، از حضور افرادی نظیر عبدالرضا رحمانی‌فضلی در پست وزیر کشور، اعلام نارضایتی کرده و به شکل های مختلف هشدار می دادند که با حضور این چهره اصولگرا و نزدیک به علی لاریجانی و استانداران و فرمانداران منصوب این وزارت احتمال پیروزی هواداران دولت در انتخابات آینده مجلس نزدیک به صفر است. این احتمال و گمانه زنی مورد اشاره علی مطهری - از نمایندگان اصول‌گرای مجلس - قرار گرفته بود.

با وجود این بحث‌ها محمد عطریان‌فر، فعال سیاسی، در گفت‌وگو با روزنامه آرمان درباره رابطه اصلاح‌طلبان و وزارت کشور اظهارنظر کرد: “اطلاعاتی که از وزارت کشور به ما می‌رسد این است که آقای رحمانی فضلی به بیش از ۸۰ - ۷۰درصد توقعات اصلاح‌طلبان پاسخ مثبت داده است. البته مواردی هم وجود داشته که صورت نگرفته بنابراین فکر می‌کنم کسانی که در مقوله اصلاح‌طلبی وزارت کشور را خوب بشناسند حتی در این نقطه هم ایراد چندانی نمی‌گیرند. ضمن اینکه باید این تفکر ایجاد شود که کسی که انتصاب می‌شود حتما نباید دوست و آشنا باشد،باید واجد صلاحیت باشد”.

با وجود بحث‌های مختلفی که درباره تغییرات در کابینه وجود دارد، شاید روزنامه اعتماد به نکته مهمی اشاره کرد: “سابقه گمانه‌زنی‌ها درباره فهرست وزرای پیشنهادی حسن روحانی در تابستان سال ۹۲ و نهایتا ترکیبی که او به مجلس معرفی کرد، نشان داد که احتمالا این گمانه‌زنی‌ها خیلی هم با آنچه که اتفاق می‌افتد منطبق نخواهند بود”.