این برخوردها به عمیق شدن جریانات فکری می انجامد

نویسنده

» دستگیری دانشجویان لیبرال در مصاحبه با نجات بهرامی

در آخرین روز هفته گذشته، وبسایت های دانشجویی از بازداشت تعدادی از اعضای تشکل “دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران” خبر دادند. نجات بهرامی، از اعضای این تشکل، در گفت و گویی با روز به بیان جزئیاتی از بازداشت دوستان خود پرداخته است. وی تاکید دارد: “بدون شک نگرانی از شانزده آذر دلیل اصلی این برخوردها است.” این گفت و گو را در زیر می خوانید.

 

باعث نگرانی  آیا درباره تعداد افراد بازداشتی – که در ساعت های اولیه قطعی نبود – آمار دقیق در اختیار دارید؟ و این که چه کسانی بودند؟

 هم اکنون  شش نفر از دوستان در بازداشت هستند. البته در اخباری که در ساعات اولیه منتشر شد علیرضا موسوی هم در زمره بازداشت شدگان پنج شنبه محسوب شده بود اما مشخص شد که وی قبل از رسیدن نیروهای امنیتی محل را ترک کرده است. مهرداد بزرگ، سورنا هاشمی، البرز زاهدی، سینا شکوهی، احسان دولتشاه و فرزان رئوفی در بازداشت هستند.

 

گفته می شود این افراد در یک جلسه دستگیر شده اند. آیا واقعا این طور بوده یا خیر؟

دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال  جلسات مطالعاتی مختلفی دارند که در آن با مطالعه قبلی و هماهنگ شده، به موضوعاتی در زمینه فلسفه و اندیشه های سیاسی پرداخته می شود. این جلسه نیز یکی از آن جلسات دوستانه بوده است  و از قضا اساسا مبحثی در زمینه مسائل سیاسی روز در آن مطرح نشده است.  نتیجه بحث هم به صورت مکتوب در آمده بوده و لابد این نوشته الان در دست نیروهای امنیتی است و می توانند موضوع جلسه را از روی آن بخوانند.

 

تشکل “دانش آموختگان و دانشجویان لیبرال دانشگاه های ایران” چه موضعی درباره این بازداشت اتخاذ کرده است؟

هنوز امیدواریم این دوستان به  سرعت آزاد شوند چرا که  دلیلی برای بازداشت آنان وجود ندارد. به همین خاطر منتظر اقدام دستگاه قضایی در این زمینه هستیم. چنانکه این بازداشت غیر قانونی تداوم داشته باشد، حتما در بیانیه ای به آن اعتراض خواهیم کرد.

 

چند سال پیش تشکل دانشجویی متمایل به چپ به نام “دانشجویان آزادی خواه و برابری طلب” هم دردانشگاه به وجود آمده بود که ناگهان شاهد دستگیری و بعدها صدور حکم برای اعضای آن بودیم. به گونه ای که این تشکل از هم پاشید. آیا احتمال دارد چنین اتفاقی برای تشکل “دانش آموختگان و دانشجویان لیبرال دانشگاه های ایران” هم بیفتد؟

این اتفاق غیر ممکن است چرا که دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاههای ایران بیش از آنکه  تشکلی سیاسی و حزب گونه باشد، حلقه ای فکری و مطالعاتی است که با گرایش لیبرال به نقد اندیشه های تمامیت خواهانه مشغول بود و یگ گروه فکری با دستگیری اعضای آن از بین نمی رود. نگاهی به سابقه برخورد با نحله های فکری در طول تاریخ نشان می دهد که این گونه برخوردها تنها به عمیق شدن یک جریان فکری انجامیده است تا به ریشه کن شدن آن.

 

همزمان با خبر دستگیری اعضای تشکل “دانش آموختگان و دانشجویان لیبرال دانشگاه های ایران”، شاهد خبری بودیم مبنی بر بازداشت تعدادی از دانشجویان دانشگاه علامه در یک کافی شاپ. چند روز قبل هم شاهد بازداشت عباس حکیم زاده، دببیر سیاسی دفترتحکیم وحدت بودیم. فکر می کنید دلیل برخوردهای اخیر با دانشجویان چیست؟

بدون شک نگرانی از شانزده آذر دلیل اصلی این برخوردها است. شانزده آذر هم به جای یک روز مخصوص دانشجویان، حلقه ای شده است از زنجیره اعتراضات گسترده طرفداران جنبش سبز و این بر نگرانی آقاین افزوده است. البته این تنها دلیل این برخوردها نیست. ریشه کن کردن جریانان مخالف دولت و پاکسازی دانشگاهها و تهاجم به علوم انسانی و تغییر کتب درسی در مدارس، همه و همه مجموعه اقداماتی هستند که یک هدف را دنبال می کنند، گسترش دامنه توتالیتاریسم و سیطره بر همه فضاهای فکری و دانشگاهی و رسانه ای و… که البته این کار به نظر من کاشتن باد و درو کردن طوفان است.

 

تاکنون هیچ خبری از اعضای بازداشت شده تشکل متبوعتان به دست آورده اید؟ مثلا چرایی بازداشت، محل نگهداری یا تماس تلفنی آن ها با خانواده؟

 نه متاسفانه تاکنون خبری در دست نیست. البته در تماس برخی خانواده ها با حراست دانشگاه، ظاهرا عنوان شده است که آنها در اختیار وزارت اطلاعات هستند.

 

آیا خبری مبنی برتهدید یا احضار یا اقدام به دستگیری دیگر اعضای تشکل “دانش آموختگان و دانشجویان لیبرال دانشگاه های ایران” نیز دارید یا خیر؟

 خیر تاکنون تهدید یا احضاری وجود نداشته است.