باید برای مردن برنامه ریزی کنیم

نویسنده
بهروز ثمره

» پاسخ های عجیب معاون مطبوعاتی ارشاد به گلایه های روزنامه نگاران

محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی جدید وزارت ارشاد در دیداری با اعضای روزنامه جهان اقتصاد، در مقام پاسخگویی درمورد مشکلات اقتصادی تولید روزنامه در ایران، در اظهاراتی شگفت انگیز توجه حاضران را به “لزوم برنامه ریزی برای مردن” و اهمیت آموزش خمس و ذکات در روزنامه ها برای افزایش تیراژ آنها جلب کرد.

وی پس از صحبتهایش وقتی در برابر پرسشهای خبرنگاران در باره وضعیت یکی از همکاران دستگیر شده شان و دلیل پلمپ انجمن صنفی قرار گرفت، آنها را سوالهای شخصی و غیر کلی خواند و دفتر روزنامه را بدون پاسخ به این سوالها ترک کرد.

محمد علی رامین معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد احمدی نژاد، که در روزهای اخیر به ترتیب الفبا از  روزنامه ها و خبرگزاری های ایران  دیدن کرده و با اعضای تحریریه این رسانه ها به گفت و گو می نشیند، هفته گذشته در دیدار با اعضای تحریریه روزنامه جهان اقتصاد به مسائلی همچون تدارک خریداری بهشت، حمایت نکردن معاونت مطبوعاتی از وضعیت زندانیان دربند بر اساس اصل تفکیک قوا، و تلاش برای یکسان سازی مطبوعات و سلیقه های مطبوعاتی از طریق مخالفت با غرب پرداخت. او همچنین سابقه فعالیت حرفه ای خود را تولید “یک تنه” یک نشریه ذکر کرد  و گفت اطلاعات دقیقی از کار رسانه ای دارد.

وی در تحریریه روزنامه جهان افتصاد،  بعد از سخنانی که رئیس شورای تصمیم گیری این روزنامه درباره دشواری های اقتصادی انتشار یک روزنامه مستقل به زبان آورد، در مقام پلسخگویی گفت: از شما سوال می کنم آیا می دانید قیمت زمین در بهشت متری چقدر است؟ آیا می دانید ارز رایج در بهشت چه ارزی است؟ ما همه به این دنیا آمده ایم تا بتوانیم آنجا را بخریم. افراد بسیار زیادی هستند که دلار و ین فراوان دارند ولی با این همه پول توانایی خریدن بهشت را ندارند. یکی از سوالات مهم این است که ما چه کار می توانیم بکنیم تا سهم خودمان را از بهشت ببریم و به عنوان یک فرد  ثروتمند وارد بهشت شویم.

وی همچنین به فانی بودن بشر اشاره کرد و توضیح داد: زندگی همه ما به مرگ ختم می شود و حال که چنین است از همین الان باید برای مردن برنامه ریزی کنیم و زندگی خودمان را در راستای مرگ تنظیم کنیم که اگر از چنین کاری غفلت کنیم دست مان خالی خواهد بود.

وی سپس از  سعید تقی پور، رئیس شورای سیاست گذاری روزنامه جهان اقتصاد پرسید: شما چند سالتان است؟ و وقتی پاسخ شنید که 50 سال، ادامه داد: این سالها چگونه گذشته است؟ و تقی پور پاسخ داد خب نمی دانم! ممکن  است نیمی به کارهای مفید و نیمی هم به غفلت. محمد علی رامین تاکید کرد: قطعا بیشتر آن به غفلت گذشته است!

وی در ادامه سخنانش با توصیه به سردبیر و کادر تحریریه جهان اقتصاد مبنی بر این که دنباله روی سایر روزنامه های اقتصادی کشور و نیز رسانه های غرب نباشند گفت: نباید تسلیم مکاتب فکری غرب و کاپیتالیسم که روابط بازار را در جهان تعریف می کند بشویم.

وی همچنین از لزوم ارائه آموزش های ضمن خدمت برای اعضای تحریریه سخن گفت و اظهار داشت: جوانان ما در روزنامه ها باید بتوانند حرف تازه ای در عرصه رسانه های اقتصادی جهان مطرح کنند. این کار با آموزش معارف اقتصادی اسلام  قابل دسترسی است. پرداختن به موضوع خمس و ذکات در روزنامه ها و مسئله وجوهات شرعی و نقد و تحلیل بازار اقتصاد از همین زاویه باعث می شود به مخاطبان روزنامه افزوده شود.

معاون مطبوعاتی دولت احمدی نژاد اضافه کرد: به شما قول می دهم اگر به این مسائلی  که ذکر کردم توجه کنید تیراژ روزنامه جهان اقتصاد در مدتی کوتاه از  15 هزار به 500 هزار نسخه در روز می رسد و شاید هم بالاتر از این شمارگان برود.

محمدعلی رامین  سپس در پاسخ به این پرسش یکی از خبرنگاران جهان اقتصاد که برنامه های شما در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چیست اظهار داشت: حمایت از مطبوعات و روزنامه نگاری فلسفه وجودی معاونت مطبوعاتی است.

پس از این توضیح محمد علی رامین، یکی از خبرنگاران جهان اقتصاد موضوع یکی از خبرنگاران بازداشت شده (جواد ماه زاده) را به عنوان یکی از مصداق هایی که معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد باید پیگیر آن باشد مطرح کرد که رامین در این خصوص توضیح داد: اگر کسی در حوزه مطبوعات جرمی مرتکب شده باشد و جرم او به طور مثال امنیتی باشد ما نمی توانیم پیگیر باشیم. این مسئله با دستگاه قضایی مربوط می شود و شما می دانید که نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی قانونمند است که ساختارهای مشخصی دارد. یعنی هر کدام از بخش های آن به صورت مجزا عمل می کنند و سایر بخش ها از جمله قوه مجریه اجازه دخالت در آن را ندارند.

وی سپس به برنامه های معاونت مطبوعاتی در دوره جدید اشاره کردو گفت: آن چیزی که به معاونت مطبوعاتی بر می گردد این است که شرایطی فراهم کنیم تا رسانه های مکتوب محدوده کاری خودشان را بدانند. یعنی سلیقه ای عمل نکنند. چرا که با سلیقه ای عمل کردن کار درست نمی شود. در چنین شرایطی نه تنها کار ها درست پیش نمی رود بلکه همه خسته می شوند و دچار تردید هم خواهند شد. آیا در این شرایط می توانید از کارتان لذت ببرید؟ بنابراین اگر حد کار هر کسی مشخص باشد هیچ کس دچار مشکل نخواهد شد.

وی تهیه پیش نویس قانون جامع مطبوعات کشور را یکی از برنامه های خود برای دستیابی به این که هر کسی در چار چوب مشخص کارهای خود را انجام بدهد توصیف کرد.

وی در همین رابطه توضیح داد: وقتی که این چار چوب ها مشخص نباشد شرایطی پیش می آید که مدیر مسئول روزنامه از متولیان ناراضی باشد، مسئولان از مدیر مسئول ناراضی باشند، خبرنگاران از مدیر مسئول و مدیر مسئول از خبرنگاران ناراضی و مردم هم از همه ناراضی باشند. در این میان هم معلوم نیست که خدا از چه کسی راضی باشد.

رامین همچنین بالا بردن ضریب نفوذ رسانه های کشور در حوزه ملی را یکی از برنامه های مهم خود توصیف کرد و اظهار داشت: من یک مثالی برای شما مطرح می کنم. دو دهه از عمر من در غرب گذشته است. خب من ادعا می کنم که رسانه را به خوبی می شناسم. یعنی با جنس روزنامه و رادیو و تلویزیون و سایر رسانه آشنا هستم. خب من از سالهای پیش با دغدغه های شخصی وارد عرصه مطبوعاتی شدم. یکی از کارهای من انتشار ماهنامه ای بود که شخصا متولی انجام آن بودم.

معاون مطبوعاتی احمدی نژاد انتشار یک نشریه را به صورت فردی و یک نفره جزء افتخارات خود نام برده و اضافه کرد: ماهنامه امامت جزو نشریاتی بود که در 120 صفحه منتشر می شد و همه کارهای آن از ابتدا تا انتها را خودم انجام می دانم. فقط حروفچینی با من نبود و یک حروفچین استخدام کرده بودم تا مطالبی که می نویسم را تایپ کند. وگرنه تهیه مطلب و عکس برای تمام 120 صفحه این نشریه با شخص من بود.

وی ادامه داد:  این ماهنامه پس از 3 شماره به تیراژ 20 هزار نسخه رسید. تا جایی که دیگر نمی توانستم این نشریه را به دست مخاطبانش برسانم. چون مخاطبان نشریه هم مثل من فقیر بودند و این نشریه را به صورت رایگان می خواستند. خب این مسئله از نظر مالی برای من سخت بودبه همین خاطر نشریه را متوقف کردم.

محمد علی رامین همچنین ایجاد رضایت مندی فراگیر در عرصه رسانه ها را یکی از  برنامه های مهم حوزه معاونت مطبوعاتی در دوره جدید ذکر کرد و  رضایت عمومی از رسانه ها را نتیجه انتخاب تیتر ها و مطالب ضدغربی دانسته و گفت: باید کاری کنیم که همه از هم راضی باشیم. خب در نظر داشته باشید که مثلا اگر تیترهای مان را طوری انتخاب کنیم که تیرگی افق ها را در پی داشته باشدخودمان به تدریج افسرده می شویم. در حالی که اگر درست حرکت کنیم در عرصه ایران فرهنگی می توانیم حداقل 100 میلیون مخاطب داشته باشیم. این مخاطبان فقط به ایران اختصاص نخواهند داشت و هند و افغانستان و تاجیکستان وکشورهای دیگری را نیز شامل می شود. اگر در رسانه های مان مقابل  قطب غرب حرف تازه ای بزنیم در این شرایط است که می توانیم موفق باشیم.

محمد علی رامین در ادامه سخنانش مطبوعات را رکن چهارم مردم سالاری دینی در ایران توصیف کرد و با تاکید بر این که “به جای واژه مردم سالاری دینی از واژه دموکراسی آن طور که خبرگزاری ایلنا استفاده کرده بود - و سپس آن را اصلاح کرد - استفاده نکنید” گفت: معتقدم یک نظام اصیل و مردمی همان طور که به قاضی، پلیس، پزشک، بازارو صنعت نیاز دارد به مطبوعات هم نیازمند است. بنابراین مطبوعات می توانند یکی از ارکان کشور باشند. البته تفکیک روزنامه های دولتی و غیر دولتی در این میان غلط است. خب وقتی سایر ارکان کشور در عین حال که از هم مستقل هستند، در کار هم دخالت نمی کنند، مراقب هم هستند، در پیگیری امور مشترک و کلان نظام به صورت واحد عمل می کنند، فلسفه وجودی شان خدمت رسانی است و با دقت و حساسیت و قانونمند شکل گرفته اند، مطبوعات نیز مانند سه رکن دیگر از این ویژگی ها برخوردار است.

وی سپس در همین رابطه به نبود تشکل هایی که خبرنگاران کشور بتوانند به آن تکیه کنند اشاره کرد و گفت: بودند کسانی که تشکل هایی را در حوزه مطبوعات تشکیل دادند تا پلی برای سایر خبرنگاران باشد اما با تخلف های شان در واقع عاملی شد برای سقوط خودشان.

صحبت های محمد علی رامین که به این نقطه رسید یکی از خبرنگاران جهان اقتصاد از او پرسید شما اظهار داشتید که همه ما عضو یک خانواده هستم. پس چرا شما به عنوان پدرخانواده درهمین حد پیگیری نمی کنید که جواد ماه زاده در این دو سه هفته ای که بازداشت شده است کجا و توسط چه نهادی و به چه جرمی بازداشت شده است. رامین در این خصوص توضیح داد: شما به نوعی سوء استفاده می کنید از این فضا چرا که من مطالب کلان و مهم تری را بیان می کنم که تاثیر گذاری آن برای همه فعالان رسانه ای و مطبوعات است ولی شما فقط حرف شخصی  خودتان را می زنید.

وی همچنین در میانه سوال یکی از خبرنگاران جهان اقتصاد که در باره دلایل پلمپ دفتر انجمن صنفی روزنامه نگاران به عنوان یک تشکل فراگیر با بیش از 4400 عضو و مقبولیت میان اعضایش توضیح می داد محل تحریریه جهان اقتصاد را ترک کرد.

 

حاشیه

محمد علی رامین اما در همین گفت و گو که با نکات و حواشی فراوانی همراه بود، چک پولی 50 هزار تومانی از جیب خود خارج کرد و اظهار داشت هر کسی که بتواند یک خبر از خبرگزاری ایلنا به او نشان بدهد که این خبرگزاری خبر “مطبوعات رکن چهارم دموکراسی” (به نقل از وی) را به “رکن چهارم مردم سالاری دینی” تغییر نداده باشد جایزه را از آن خودش خواهد کرد (ظاهرا برای مطمئن شدن از این که آن تیتر حتما و در تمام نسخه های خبر اصلاح شده است). اما وقتی یکی از اعضای تحریریه خبری را در سایت تابناک به نقل از خبرگزار ایلنا به او نشان داد از اهدای جایزه خودداری کرد.

محمد علی رامین پس از این که از اهدای جایزه اعلامی اش صرف نظر کرد درخواست کرد با وجهی که در نظر گرفته است برای حاضران شیرینی خریداری شود اما چون مقدمات پذیرایی از قبل فراهم شده بود تعارف کردن شیرینی به کارکنان تحریریه را خود به عهده گرفت. او که پس از شیرینی می خواست به همه میوه هم تعارف کند، با اصرار رئیس شورای یاستگذاری روزنامه از این کار صرف نظر کرد.