معلمان: نماینده مردم باشید، نه دولت

نویسنده

mahmodfarshidi471.jpg

اسفندیار صفاری

استیضاح محمود فرشیدی وزیر آموزش و پرورش امروز در حالی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد که روز گذشته خبرگزاری مهر از برخورد تهدید آمیز با نمایندگان استیضاح کننده خبر داد.

در عین حال احمد موسوی، معاون پارلمانی محمود احمدی نژاد نیز روز گذشته خبر داد وی با حضور در جلسه استیضاح، به دفاع از عملکرد محمود فرشیدی می پردازد.

سید محمد میرمحمدی نماینده قم در مجلس به این خبرگزاری گفت: “با استیضاح کنندگان و نمایندگان حامی استیضاح فرشیدی برخوردهای تهدیدآمیز یا تطمیع آمیز می‌شود ولی بر این باورم که این افراد چهارشنبه که استیضاح وزیر آموزش و پرورش رای می‌آورد، پاسخ قاطع نمایندگان را دریافت می‌کنند”.

وی که ریاست فراکسیون وفاق مجلس را بر عهده دارد با اشاره به آنچه “فشارهای غیررسمی به نمایندگان در جریان استیضاح قریب الوقوع فرشیدی” توصیف کرد، گفت: “تمام تلاش سیاستگذاران مجلس و لابی های قدرت، بکار گرفته شده تا این وظیفه نظارتی مجلس انجام نشود و ابتر بماند”.

میر محمدی در عین حال وعده داد که در جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش پس از ارائه مطالب استیضاح کنندگان و پاسخ وزیر، بسیاری از نکات پشت پرده مشخص شود.

وی عمده ترین دلیل استیضاح را “طرح سئوالات موهن در آزمون فرهنگیان و وجود تفکرات تایید کننده این سئوالات در وزارت آموزش و پرورش توصیف کرد”.

خبرگزاری مهر یک روز قبل از برگزاری جلسه استیضاح وزیرآموزش و پرورش در خبری دیگر عنوان کرد:”

اخیرا به نمایندگان مجلس در خصوص آنچه که پیامدهای نامطلوب امنیتی استیضاح وزیر آموزش و پرورش در شرایط کنونی نامیده شده است، هشدارهایی داده شده است. “

این خبرگزاری با اشاره به اینکه “همین هشدارها در روزهای اخیر باعث تردید برخی از نمایندگان در استیضاح فرشیدی شده است”، گزارش داد: “حضور وزیر اطلاعات در مجلس یک روز قبل از استیضاح فرشیدی نیز این گمانه ها را در میان برخی نمایندگان افزایش داده است”.

علی زاد سر یکی از نمایندگان عضو فراکسیون اصولگرا نیز استیضاح کنندگان وزیر آموزش و پرورش را به همکاری با فتنه گران متهم کرد و به خبرگزاری ایلنا گفت: “این ا قدام آن هم در سال پایانی مجلس هفتم می‌‏تواند به نوعی کمک به فتنه‌‏گران باشد”. وی با انتقاد از استیضاح فرشیدی در پی اعتراضات فرهنگیان، گفت: “به نظر می‌‏رسد بحث فعلی استیضاح به نوعی رونق بخشیدن به اقدامات سازمان‌‏یافته‌‏ای است که علیه نظام و به نام معلمان صورت می‌‏گیرد”.

دومین استیضاح

محمود فرشیدی دومین وزیر دولت نهم است که از سوی مجلس مورد استیضاح قرار می گیرد. قبل از وی محمد رضا اسکندی وزیر جهادکشاورزی در 30 مهر 85 مورد استیضاح قرار گرفت اما استضاح اسکندری رای نیاورد و از مجموع 247 رای داده شده، 149 تن از نمایندگان با استیضاح وزیر کشاورزی مخالفت کردند و 98 تن از نمایندگان به استیضاح اسکندری رای مثبت دادند.

طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش، اما بعد از طرح چندباره در میان نمایندگان مجلس و پس از هفته‌ها جدال بین استیضاح کنندگان و هیات رئیسه مجلس، سرانجام در پایان جلسه علنی 18 اردیبهشت در 17 محور اعلام وصول شد.

در طول چند هفته ای که از ارائه طرح استیضاح فرشیدی تا اعلام وصول آن از سوی هیات رئیسه مجلس گذشت، نمایندگان استیضاح کننده از عدم تمایل هیات رئیسه به انجام این استیضاح خبر دادند.

با این حال پس از اعلام وصول آنکه برگزاری جلسه استیضاح را در ظرف 10 روز ضروری می کند، معاون پارلمانی رئیس جمهور و بخشی از نمایندگان حامی دولت به دفاع از عملکرد محمود فرشیدی پرداختند. احمد موسوی، معاون پارلمانی احمدی نژاد نیز در طی روزهای اخیر دوبار از حضور وی در جلسه استیضاح خبر داد و اخبار انتشار یافته در خصوص موافقت احمدی نژاد با برکناری فرشیدی را رد کرد.

شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز در دو روز گذشته بر حمایت خود از وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد و با برگزاری دو جلسه تلاش کرد تا نظر تعدادی از منتقدان اصولگرای فرشیدی را جلب کند.

محمدرضا باهنر رئیس فراکسیون اصولگرایان نیز گفته است که مسائل آموزش پرورش باید به طور ریشه ای حل و فصل شود و تغییر وزیر راه حل مناسبی برای این کار نیست.

استیضاح غیر سیاسی

رضا طلائی نیک، نماینده بهادر و کبودرآهنگ استیضاح فرشیدی را یکی از منطقی‌ترین کمک‌ها به دولت نهم عنوان کرد و آن را هدیه مجلس به معلمان کشور نامید. وی با بیان اینکه ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها در مدیریت وزارت آموزش و پرورش با وجود افزایش جهشی بودجه و حمایت‌ها، زیبنده دولت نیست. روز سه شنبه به خبرگزاری ایسنا گفت: بیش از 100 مصداق مرتبط در محور استیضاح فرشیدی متناسب با فرصت دو ساعته در مجلس در روز استیضاح مطرح خواهد شد. وی با اشاره به اینکه برخی مخالفت‌ها با استیضاح فرشیدی فقط جنبه سیاسی، کلی و شکلی داشته است، گفت: “اکثر مخالفان استیضاح در خارج و داخل مجلس پاسخ‌گویی محتوایی به محورهای استیضاح نداشته‌اند و فقط تلاش مخالفان استیضاح سوق دادن آن به مسائل حاشیه‌ای و سیاسی است”.

در حالی که حامیان فرشیدی و از جمله حسین نجابت در آستانه برگزاری جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: “این استیضاح را فراکسیون های اقلیت و وفاق و کارآمدی مجلس ساماندهی کرده و افرادی از اصولگرایان نیز امضا کرده اند که برخی از آنها انصراف داده اند”.

طلایی‌نیک مخبر فراکسیون وفاق و کار آمدی و یکی از طراحان استیضاح فرشیدی در خصوص ترکیب استیضاح‌کنندگان وزیر آموزش و پرورش گفت: “ترکیب استیضاح‌کنندگان 15 نماینده از فراکسیون اکثریت، 9 نماینده از فراکسیون وفاق و کارآمدی و 5 نماینده از فراکسیون اقلیت، غیرسیاسی بودن استیضاح را در روز چهارشنبه اثبات می‌کنند”.

طلائی نیک در عین حال به خبرگزاری ایسنا گفت: “مخالفان استیضاح وزیر آموزش و پرورش به جای جانبداری تعصبی و نابهنگام از ناکارآمدی وزیر، نتظر شنیدن مصادیق بارز و جامع استیضاح در روز چهارشنبه باشند”. وی با بیان اینکه استیضاح فرشیدی فارغ از تعلقات جناحی و سیاسی است خاطرنشان کرد: “این اقدام به مصلحت دولت نهم و مجلس هفتم و منطبق با انتظارات ملی فرهنگیان و اولیای دانش‌آموزان و مردم است”.

همزمان داریوش قنبری نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی خبر داد که 70 در صد نمایندگان خواهان برکناری وزیرآموزش و پرورش هستند. وی با اشاره به نتایج یک نظرسنجی در میان نمایندگان مجلس به خبرگزاری ایرنا گفت: “این نظر سنجی نشان می‌دهد 70 ‬درصد نمایندگان مجلس خواهان برکناری وزیر آموزش و پرورش هستند”.

به گفته نماینده ایلام «بی‌توجهی به وضعیت فرهنگیان»، «عمل نکردن به وعده‌های وزیر در هنگام کسب رای اعتماد» و «بروز مشکلات معیشتی و مالی برای فرهنگیان» از مهمترین عوامل استیضاح فرشیدی در میان 26 بند طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش است.

فرهنگیان درانتظار خداحافظی وزیر

تشکل های صنفی معلمان نیز که در چند ماه اخیر بارها اعتراض خود به عدم تحقق وعده های وزیر آموزش و پرورش و دولت را اعلام کرده و تجمعات شان بارها سرکوب شده است، از استیضاح محمود فرشیدی حمایت کردند. محمود بهشتی لنگرودی از اعضای کانون صنفی معلمان ایران در همین ارتباط به خبرگزاری ایلنا گفت: “نمایندگان مجلس در بررسی استیضاح وزیر آموزش و پرورش، هرگونه ملاحظه‌‏کاری را کنار بگذارند و از حقوق فرهنگیان که از سوی مدیریت ناکارآمد آموزش و پرورش نادیده گرفته شده، دفاع کنند”.

وی با اشاره به حذف برخی موارد از استیضاح وزیر آموزش و پرورش، آن را جای سوال و تامل دانست اما گفت: موارد باقی‌‏مانده در طرح استیضاح نیز بسیار مهم بوده و قابلیت پرداختن دارد. بهشتی در عین حال گفت “در صورتی که استیضاح وزیر آموزش و پرورش پیش از این مطرح می‌‏شد، قطعاً بخشی از هزینه‌‏های فعلی که به فرهنگیان تحمیل شده، حذف و یا کاهش می‌‏یافت”.

بهشتی با تاکید براینکه فرهنگیان انتظار دارند که نمایندگان مجلس اشتباه خود را در رای اعتماد دادن به وزیر آموزش و پرورش در زمان تایید اعضای کابینه دولت نهم، تکرار نکنند به نمایندگان مجلس توصیه کرد تا در جلسه استیضاح خود را نماینده مردم بدانند نه دولت. این عضو کانون صنفی معلمان ایران در عین حال گفت: “در صورتی که استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مجلس رای نیاورد، اولین برخورد ما با نمایندگان مجلس هفتم خواهد بود به این ترتیب که لیستی از اسامی افرادی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از وزیر آموزش و پرورش حمایت کرده‌‏اند در اختیار فرهنگیان قرار می‌‏دهیم تا موضع خود را در هنگام برگزاری انتخابات مجلس هشتم بدانند”.

علیرضا هاشمی، رییس سازمان معلمان ایران نیز دیروز به خبرگزاری ایلنا گفت که استیضاح وزیر آموزش و پرورش نتایج مثبتی خواهد داشت. وی همپنین گفت: “وزیر آموزش و پرورش از توانایی لازم برای اداره این وزارتخانه نیست و 90 درصد فرهنگیان منتظر خداحافظی وزیر هستند”.

رییس سازمان معلمان ایران با اشاره به مشکلات و نارسایی‌‏های موجود در آموزش و پرورش خاطرنشان کرد:

“وزیر آموزش و پرورش هیچ برنامه کلانی برای این وزارتخانه ارائه نداده است، از جمله اینکه در دوره وزارت ایشان تدوین سند ملی آموزش و پرورش که تعیین‌‏کننده جایگاه این وزارتخانه بود، مسکوت مانده است”.

وی گفت: “وزیر آموزش و پرورش متعهد شده بود که بعد از وزارت در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان شفاف‌‏سازی کرده و هر سه ماه یکبار گزارشی از آن ارائه کند در حالی‌‏که از ابتدا وزارت تاکنون حتی یک گزارش عملکرد از صندوق ذخیره نیز ارائه نشده است”.

علیرضاهاشمی با تاکید بر اینکه بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش موضوع پیچیده‌‏ای نیست، افزود:

“پیش از پذیرش پست وزارت از سوی فرشیدی، بسیاری از نمایندگان به ناتوانی و عدم مدیریت او اتفاق نظر داشتند و پیش‌‏بینی می‌‏کردند که آموزش و پرورش با حضور او، وضعیت خوبی را تجربه نخواهد کرد”.