مدیری که همیشه اطلاعات غلط می دهد

نویسنده

bimekeshvar471.jpg

مازیار رادمنش

در هفته گذشته بحرانی بزرگ بیمه کشور را درگیر کرد، بحرانی که در ابتدا ریشه آن معلوم نشد و اکنون نیز موضوعی در هاله ابهام است. رئیس جمهور در پی دریافت گزارش دیوان محاسبات کشور در مورد شرکت بیمه ایران، که این گزارش نشان می داد که شرکت بیمه ایران موسسه ای پر از فساد مالی است، مدیرعامل و کلیه اعضای هیات مدیره این موسسه را برکنار کرد. مدیرعامل شرکت بیمه ایران در مقابل این اقدام اعلام کرد: «سکوت می کنم» اما بسیاری از کسانی که احمدی نژاد را می شناسند و تاثیر تصمیمات عجولانه و بدون فکر وی را دیده اند و در جریان درگیری در منطقه اقلید یا تصمیم ناگهانی به برقراری ارتباط با مصر یا زدن تلفن به مالکی، نخست وزیر عراق، درست در شرایطی که لاریجانی در دفتر مالکی بود، یا انتصاب استانداری که برای ماموریت کردستان تعیین شده بود، برای رفتن به هرمزگان، بودند، می دانستند که هر کسی می تواند بسادگی با یک گزارش سردستی رئیس جمهور را به بازی بگیرد، بخصوص اگر چنین فردی قبلا گفته بود که مردی در سوریه به من گفت: اگر بنا بود پیامبری در زمان ما بیاید آن پیامبر چون احمدی نژاد می بود. محمدرضا رحیمی رئیس دیوان عالی کشور کیست؟

محمد رضا رحیمی کیست؟

محمدرضا رحیمی، متولد روستای سریش آباد شهر قروه و از شیعه های کردستان است. وی 59 ساله است و از رشته حقوق در دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده است. مدتی در شهرهای قروه و سنندج دادستان بود و حکم مجازات را برای بسیاری صادر کرد که این موضوع باعث بدنامی فراوان وی در این استان شد. رحیمی در دهه هفتاد مدتی رئیس انجمن شهر سنندج شد و سپس به عنوان استاد درس حقوق دانشگاه آزاد مشغول به کار شد. پس از آن برای مدتی کوتاه مسوول بخش حقوق دانشگاه آزاد در تهران شد و در سال 1372 استاندار کردستان گشت. وی در کردستان درگیر یک پرونده مالی در مورد زمین های دانشگاه آزاد بود که این پرونده تا مدتها همچنان گشوده ماند. در دانشگاه آزاد کرسی زبان کردی ایجاد کرد، اما به دلیل شخصیت نامحبوب وی این اقدام هم بر مقبولیتش نیفزود. در انتخابات دوم خرداد، محمدرضا رحیمی که حامی ناطق نوری بود، تخلفات گسترده ای برای انتخاب ناطق نوری انجام داد، صندوق های بسیاری مفقود و صندوق هایی به آرا افزوده شد. وقتی که عبدلله رمضانزاده پس از او به کردستان رفت و استاندار این استان شد، رحیمی پرونده ای درباره فروش بی ضابطه آرد به مبلغ یک میلیارد تومان علیه جانشین خود مطرح کرد. رمضانزاده در مقابل از قوه قضائیه خواست که شفاف به این اتهامات به این پرونده رسیدگی شود که البته هرگز اتهامات رحیمی این قدر جدی گرفته نشد (حتی توسط دوستانش در دستگاه قضایی) که به آنها رسیدگی شود. رحیمی از 4 شهریور 72 تا 6 شهریور 76 استاندار کردستان بود.

بیت المال را حتی به دخترم نمی بخشم

پس از روی کار آمدن مجلس هفتم، او رییس دیوان محاسبات شد وپس از آن به تدریج در نوشته ها به عنوان دکتر مشهور شد. گفته شد که دکترایش را از یکی از موسسات فرانسه گرفته شده است! رحیمی یک روز آقای بهرامعلی ذیحساب نهاد ریاست جمهوری در زمان خاتمی را خواسته بود ودرباره مراقبت های خود از بیت المال گفته بود که یک روز مسئول دفتر من چند برگ کاغذ از بیت المال به دخترم داده بود و من او را برکنار کردم. استاندار سابق کردستان، در انتخابات ریاست جمهوری قبل از هاشمی حمایت کرد، اما بعد از روی کار آمدن احمدی نژاد با وی رابطه حسنه ای برقرار کرد. وی روابط نزدیکی با موتلفه اسلامی داشته و توانسته است در سالهای اخیر با همین روابط مدارج ترقی را طی کند. و در حال حاضر رئیس دیوان محاسبات کشور است.

مشکلات محاسباتی یک دیوان

محمد رضا رحیمی در دیوان محاسبات کشور اقدامات مختلفی انجام داد.

اول: وی یکی از مسوولان اخراج شده شرکت بیمه ایران را که با توصیه یک نهاد امنیتی اخراج شده بود، به عنوان بازرس همان شرکت بیمه تعیین کرد. در نتیجه گزارشی که به دست احمدی نژاد رسید، حاوی اطلاعات غلطی درباره این شرکت بود که باعث شد تا وی دستور برکناری مدیرعامل و تمام اعضای شرکت بیمه ایران را بدهد. در حالی که بسیاری از اتهاماتی که از سوی این بازرس وارد شده بود، مربوط به مدیرعامل سابق و یا اسبق این موسسه بود.

دوم: وی با اعلام اسامی 119 شرکت و تاجر ایرانی به عنوان بدهکاران نظام بانکی با واکنش منفی مجلس مواجه شد، تقریبا تمام اسامی و اطلاعات مخدوش بود.

سوم: وی در سال در جمع خبرنگاران حاضر شد و به افشای ضرر 21 میلیارد دلاری کشور در قرارداد صادرات گاز ایران به امارات معروف به «کرسنت»، ظرف 25 سال آینده، مسوولان و مقامات پیشین وزارت نفت را متهم کرد. به مدتی کوتاه مشخص شد که اساس محاسبات و داده ها و آمارهای وی غلط است.

چهارم: رحیمی رییس دیوان محاسبات گفت که « ایرانیان در 15 سال اخیر بیش از 200 میلیارد دلار ارز را از کشور به مقصد امارات خارج کرده اند.» وی گفت: “هم اکنون 5 هزار شرکت ایرانی در امارات به ثبت رسیده است.” رحیمی گفت: “امارات در بغل ایران ایجاد شده تا ثروت های کشورمان توسط افراد خائن به آنجا انتقال داده شود.” او همچنین تعداد زیاد پرواز هوایی به مقصد امارات و ایجاد امکانات و قوانین سهل الوصول را دلیل خروج این مقدار ارز از کشور دانست و گفت: “ظرف برنامه سوم توسعه در مجموع ۴۰ هزار و ۹۱۲ پرواز از ایران به مقصد امارات انجام شده است، اگر هزینه انجام شده توسط هر مسافر ایرانی به این کشور را در برنامه سوم، حداقل ۱۵۰۰ دلار در نظر بگیریم، میزان ارز خارج شده توسط مسافران مبلغ ۵ میلیارد و ۵۷۶ میلیون دلار می باشد.” البته رییس دیوان محاسبات کشور توضیح نداد که قریب به 195 میلیارد دلار دیگر چگونه و از جانب چه کسانی به این کشور منتقل شده است؟ اتاق بازرگانی و صنعت دوبی نیز اعلام کرد که تعداد شرکت های ایرانی به ثبت رسیده در امارات تا پایان ماه سپتامبر 2005 بیش از 6500 شرکت بوده اند.

اگر بنا بود پیامبری بیاید

در میان کسانی که در سال گذشته تلاش کردند تا هاله ای قدسی دور احمدی نژاد ایجاد کنند، یکی از آنان محمد رضا رحیمی بود. وی زمانی که گزارش سفر خودش را می داد، گفت: “در سوریه در شهر تاریخی بصرا که اسم آن را بعضا ممکن است نشنیده باشید، یکی از مسلمانان به من گفت که من معتقدم اگر بنا بود بعد از پیامبر، پیامبری بیاید، آن احمدی‌نژاد بود و این ابراز احساسات برای ما افتخار بزرگی است. در حلب ما افتخار می‌کردیم؛ چرا که در این شهر وقتی راه می‌رفتیم همه به ما احترام می‌گذاشتند و به برکت وجود شما، ما را مورد نوازش و احترام قرار می‌دادند و حتی در جاهایی ما را به چای و بستنی دعوت می‌کردند و می‌گفتند دکتر احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ماست. در این کشورها حال و هوای دیگری حاکم بود.” رحیمی در مقابل خود احمدی نژاد گفت: “در سال گذشته همایش این دیوان با حضور دکتر حدادعادل برگزار شد و من در همان همایش عرض کردم که در سال آینده در دولت جدید با تخلفات کمتری مواجه هستیم. در آن همایش، گزارش مشروحی از تخلفاتی که در سال‌های گذشته صورت گرفته بود، به دکتر حدادعادل دادم، ولی در خدمت شما آماری ارایه نمی‌دهم؛ چرا که مطمئن هستم دولت جناب‌عالی مملو از وزیران کارآمد، کاردان و پاکدامن است که تخلفات در آن به شدت کاهش پیدا می‌کند.” رحیمی به احمدی نژاد گفت: “دیوان محاسبات از تمام مدیران کل، معاونان، مستشاران و دادیاران که در آن حضور دارند از پایین به بالا و از بالا به پایین معتقدند که دولت شما یک دولت خدمتگذار است و باید به آن کمک کرد.”

محاسبات و مدیران پاک

رحیمی در همایش مدیران دیوان محاسبات گفت: “در دولت جدید با مدیرانی پاک دامن تخلفات کاهش می یابد تاکید کردکه در دو ماه گذشته بیش از 800 میلیارد ریال از دستگاههای اجرایی گره گشایی شد و رقمی که باید به خزانه باز گردانده می شد، برای کارهای عمرانی در اختیارشان باقی ماند.” رحیمی به احمدی نژاد گفت: “من سابقه دیرینه‌ای با شما دارم و قصد داریم با شما همکاری همه‌جانبه‌ای داشته باشیم. دیوان جایی است که به هیچ دستگاهی نیاز ندارد اما ما در کنار شما خواهیم بود.” احمدی نژاد نیز در همان همایش رحیمی را فردی دلسوز، پیگیر و خدمتگزار برای ساختن کشور معرفی کرد.