اخبار اشتباه خبرگزاری فارس

نویسنده

» تحلیل لوموند از:

از بین این دو، بی شک یکی دروغ می گوید. خبرگزاری فارس روز دوشنبه ۲۵ ژوئن مدام از اخبار جهان تیترهای بزرگ می زد و در این میان مصاحبه این خبرگزاری با محمد مورسی، رییس جمهور تازه انتخاب شده مصر نیز به چشم می خورد که در آن از تمایل خود برای نزدیک شدن به حکومت تهران صحبت کرده بود تا بتواند در برابر اسراییل “یک تعادل استراتژیک در سطح منطقه” برقرار سازد. او در این مصاحبه افزوده است که “مصر در توافق نامه صلح کمپ دیوید تجدیدنظر خواهد کرد”. این توافقنامه در سال ۱۹۷۹ به امضاء رسیده. او در این مصاحبه همچنین مواضع خود را از عربستان سعودی که رقیب اصلی ایران در منطقه محسوب می شود دور کرده است.

این موضوع بهت تل آویو را به دنبال داشت، چرا که آقای مورسی وعده داده بود نسبت به توافق نامه ها و قراردادهای بین المللی امضاء شده ازسوی مصر متعهد بماند. به همین دلیل بسیار تعجب آور بود که تنها یک روز پس از انتخاب یکی از اعضای اخوان المسلمین به ریاست جمهوری پرجمعیت ترین کشور عربی چنین تناقضی ایجاد شود. آقای مورسی دو سخنرانی انجام داد: یک سخنرانی بسیار اطمینان بخش خطاب به کشورهای غربی و یک سخنرانی خطاب به جمهوری اسلامی که پس از سقوط شاه همواره در کشمکش با حکومت مصر بسر برده است.

سخنگوی رییس جمهور مصر هرگونه مصاحبه با خبرگزاری فارس را تکذیب کرد. اکنون باید حرف چه کسی را باور کرد؟ مسأله دیگر این است که تکذیبیه ازسوی نهاد ریاست جمهوری ارائه شده، نه ازسوی آقای مورسی. این موضوع در ایران نیز چندان شفاف بیان نشده است: خبرگزاری ایرنا در مورد خبرگزاری فارس، همتای نیمه رسمی اش، می نویسد که این خبرگزاری “اصول حرفه ای را رعایت نمی کند و به این مسأله که وظیفه رسانه ها انتشار اخبار صحیح است توجهی ندارد”. ایرنا همچنین می افزاید که فارس با “انجام اقداماتی که منجر به ایجاد سوء تفاهم می شود، امنیت کشور را به خطر می اندازد”.

 

فارس از هر طرف تکذیب شد

درحقیقت، این اولین باری نیست که خبرگزاری فارس که از سوی مسؤولان سپاه پاسداران رهبری و حمایت می شود، چنین حرکتی انجام داده. این خبرگزاری در ۱۸ ژوئن از مانور نظامی مشترک روسیه، چین و ایران در سوریه خبر داد که بلافاصله از هر طرف تکذیب شد. فارس صرفاً تکذیبیه های وزیر دفاع روسیه، یکی از مشاوران بشاراسد و رییس دیپلماسی چین را منتشر کرد، بدون اینکه مشخص کند چه کسی اولین بار این خبر اشتباه را اعلام کرده.

خبرگزاری فارس روز سه شنبه ۲۶ ژوئن به دنبال اعتراضی که پس از تکذیب مصر مطرح شد، متن کامل مصاحبه و همچنین فایل صوتی که به نظر می رسید از مصاحبه ضبط شده را در اینترنت قرار داد. صدای ضبط شده توسط خبرگزاری فارس بسیار مشکوک به نظر می رسید. صدای مردی که گفته می شود آقای مورسی است و به لهجه مصری حرف می زند، به هیچ وجه شباهتی با صدای رییس جمهور مصر ندارد. به نظر می رسد که خبرگزاری فارس به شگردهای قدیمی روزنامه نگاری دست یازیده: یک خبر اشتباه به علاوه یک تکذیبیه برابر است با دو خبر.

منبع: لوموند، ۲۸ ژوئن