مشایی؛ هر روز یک اتهام تازه

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» از ایجاد "یگان انحرافی" تا فساد میلیاردی

تکرار اصطلاح “جریان انحرافی” در روزهای گذشته، به شاه بیت حملات اصول‌گرایان به مشایی تبدیل شده و او  هر روز به یک انحراف تازه متهم می شود.

به دنبال بازداشت برخی از اطرافیان رحیم‌مشایی، هر روز بازار شایعات داغ‌تر می‌شود و در آخرین شایعه از این دست، خبری مبنی بر بازداشت سردار رویانیان منتشر شده است؛ اگرچه تاکنون هیچ منبع مستقلی این خبر را تایید نکرده است.

 

فتح وزارت اطلاعات

افشاگری‌ها درباره اسفندیار رحیم‌مشایی و اطرافیانش ادامه دارد و این بار علی‌رضا زاکانی، نماینده اصول‌گرای مجلس، اعلام کرده اطرافیان رحیم‌مشایی قصد داشتند پرونده‌های فساد خود را از وزارت اطلاعات خارج کنند. زاکانی، از نمایندگان منتقد احمدی‌نژاد در مجلس، درباره دلایل برکناری مصلحی از وزارت اطلاعات گفته است: “مجموعه انحرافی می خواست با نفوذ در وزارت اطلاعات، یگان انحرافی برای خود درست کند. برخی از این افراد دارای پرونده های سنگینی هستند و می خواستند این پرونده ها را از وزارت اطلاعات بیرون بکشند و برخی دیگر از پرونده ها را هم استخراج و با برخی قضات معامله کنند که فرد مربوطه دستگیر شده است. این جریان یکسری اقداماتی انجام داده و دارای مفاسد اقتصادی سنگین است که مراجع قضایی دارند بررسی می کنند و این مفاسد سنگین تر از هزار میلیارد است”.

وی افزوده است: “وزارت اطلاعات چشمان تیزبین نظام برای این تخلفات است و می خواستند این وزارت را برای کارهای خودشان از حیز انتفاع ساقط کنند اما رهبری با نگاه عمیق خود، تمام داشته های آنها را برملا و همه بافته های آنها را پنبه کرد”.

در همین حال حسین قاسمی، فرماندار سابق شیراز که گفته می‌شود به دلیل مخالفت با رحیم‌مشایی از سمت خود برکنار شده، نوشته است: “این افراد به خاطر ضرباتی که خورده‌اند٬ امکان دارد دست به عملیات خرابکارانه بزنند. ایجاد بحران توسط این شبکه  در روزهای آینده به منظور تلاش برای منحرف کردن نگاه‌ها و نظر‌ها از خودشان وجود دارد”.

در همین حال و پس از وقوع انفجاری در مراسم افتتاح فاز سوم واحد بنزین سازی پالایشگاه آبادان، برخی رسانه‌ها به گمانه‌زنی درباره این رویداد پرداخته‌اند. این رسانه‌ها معتقدند که پس از هشدار حمید رسایی درباره احتمال تروراحمدی‌نژاد و با توجه به عدم حضور رییس پالایشگاه در این مراسم، احتمال می‌رود که برخی قصد ترور احمدی‌نژاد را داشته باشند.

 

افشاگری علیه مشایی

افشاگری درباره مشایی از زمان آغاز اختلافات میان محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای بر سر عزل یا ابقای حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، تشدید شده است. دخالت رهبر جمهوری اسلامی و نامه وی برای ابقای وزیر اطلاعات، باعث قهر یازده روزه احمدی‌نژاد شد؛ مساله‌ای که به اعتقاد اصول‌گرایان با تحریک رحیم‌مشایی صورت گرفته بود. از جمله افشاگری‌ها در این زمینه مربوط به پرونده شرکت سمگا بود تا آنجا که برخی سایت‌ها نیز با انتشار مطالبی، به بحث سواستفاده فردی با نام پانته‌آ فیوضی از رابطه با رحیم‌مشایی پرداختند.

در همین حال سایت فردا درباره حضور مشایی در انتخابات آینده نوشته است: “اسفندیار رحیم مشایی که پیش از این نیز در مشهد و اصفهان در جمع هواداران خود سخنرانی انتخاباتی داشته است ۶ خردادماه جاری نیز در جمع ستادهای انتخاباتی در تهران سخنرانی خواهد داشت”.

در همین حال آیت‌الله جنتی نیز درباره حضورحامیان رحیم‌مشایی در انتخابات گفته است: “ریخت و پاش‌های مالی در انتخابات نیز قبلا سابقه داشت و الان نیز گروهی در تلاش هستند با پول، افرادی را بخرند. شورای نگهبان با قاطعیت این مسائل را بررسی می‌کند”.

پس از برکناری اسفندیار رحیم‌مشایی از نهاد ریاست‌جمهوری، اصول‌گرایان این خروج را تصنعی و به انگیزه حضور درانتخابات مجلس دانسته بودند. در آن زمان سایت  بولتن‌نیوز، - که گفته می‌شود نزدیک به نهادهای امنیتی است، به نقل از “تحلیل‌گران داخلی” نوشته بود: “حذف رحیم‌مشایی از مسوولیت نهاد ریاست جمهوری در واقع فرصتی به وی بوده است تا بتواند با خیالی راحت برنامه‌های خود را برای انتخابات بعد سامان دهد و از بخشی از فشارهایش در این زمینه کاسته شود.”