مقامات دولتی در نقش جاسوس سیا؟

نویسنده

» مقاله فرانت لاین درباره حوادث سیاسی متنوع در ایران

محمد سهیمی

خبرگزاری فارس وابسته به حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران ایران گزارش داده است که چندین مدیر برجسته دولتی در میان 30 نفری قراردارند که خبر دستگیری آنها به عنوان بخشی از شبکه تحت هدایت سازمان سیا در هفته گذشته از سوی وزارت اطلاعات اعلام شده بود. یکی از این افراد یک مقام ارشد دولتی است که به مدت 25 سال در دولت کار می کرده است. فرد دیگری هم در شاخه مالی کار می کرده و ظاهراً اطلاعاتی را در خصوص نحوه دور زدن تحریم ها از سوی ایران به نهادهای اطلاعاتی غرب می داده است.

در همین حال، فاطمه بداغی، معاون حقوقی رئیس جمهور ایران اعلام کرد دستور دادگاه مبنی بر تعلیق استخدامی حمید بقایی معاون اجرایی رئیس جمهور به مدت چهار سال، موضوع تازه ای نیست و این حکم سال گذشته صادر شده بود. بقایی که از یاران نزدیک احمدی نژاد محسوب می شود به فساد مالی متهم شده است. ضمناً بقایی نظر شورای نگهبان مبنی بر ایفای نقش سرپرستی وزارت نفت  از سوی احمدی نژاد را رد کرده بود. شورای نگهبان تفسیر خود از قانون را وقتی انجام داد که احمدی نژاد انتصابات را انجام داده بود و به گفته آقای بقایی، این نظر نمی تواند عطف به ماسبق شود.

در خبری دیگر، غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیسیون بودجه مجلس ایران اعلام کرد دولت احمدی نژاد با هزینه کرد 5 میلیارد دلار برای پرداخت نقدی  یارانه ها، به جای تخصیص بودجه برای انجام چنین پرداخت هایی عملا قانون را زیرپا گذاشته است. وی گفت مجلس در حال بررسی این موضوع است.

دو ماه پس از تصویب بودجه سال جاری ایران در مجلس که از 21 مارس آغاز شده، محمود احمدی نژاد هنوز دستور هزینه کرد این بودجه را به سازمان های دولتی صادر نکرده است. بر اساس قانون، مهلت صدور این دستور دو ماه است. احمد توکلی نایب رئیس مجلس و از منتقدان احمدی نژاد از علی لاریجانی رئیس مجلس خواست مستقیماً این دستور را صادر کند زیرا ضرب الاجل پایان یافته است. بر اساس قانون، رئیس مجلس می تواند 72 ساعت پس از پایان ضرب الاجل بودجه را مستقیماً به سازمان های دولتی بفرستد. با این حال خبرگزاری آفتاب، وب سایت نزدیک به هاشمی رفسنجانی گزارش داد احمدی نژاد این دستور را روز یکشنبه و یک روز پس از انقضای مهلت صادر کرده است.

در اقدام غیرمنتظره دیگر، احمدی نژاد اقدام به انتصاب علی نیکزاد به عنوان سرپرست وزارتخانه ای کرده که هنوز وجود خارجی ندارد. وی قراراست ریاست وزارتخانه ای را برعهده بگیرد که می باید از ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن بوجود آید اما لایحه انجام این ادغام به تازگی تقدیم مجلس شده است و تا زمانیکه این لایحه با تصویب مجلس همراه نشده، چنین انتصابی بی معناست.

در همین حال، وب سایت  گروه های ملی مذهبی گزارش داده است که تلاش های پشت پرده برای مذاکره میان خامنه ای و احمدی نژاد به شکسست انجامیده است. بر اساس این گزارش، خامنه ای یک هیأت سه نفره تشکیل داده است تا وضعیت جاری کشور را بررسی کند واز احمدی نژاد خواسته است محمد فروزنده را به عنوان معاون اول خود منصوب کند. رئیس جمهور از پذیرش این تقاضا خودداری کرده است. بر اساس قانون اساسی ایران، اگر رئیس جمهور بمیرد و یا از کار برکنار شود، معاون اول وی تا زمان برگزاری انتخابات جدید وظایف او را برعهده می گیرد. فروزنده که در کابینه دوم هاشمی رفسنجانی وزارت دفاع را در اختیار داشت، اکنون ریاست بنیاد مستضعفان و جانبازان را برعهده دارد و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز هست.

منبع: فرانت لاین- 23 مه 2011