زاکانی: صالحی می خواهد از حرف های خود عبور کند

نویسنده
جلال یعقوبی

» جنجال بر سر نقل قول از رئیس سازمان انرژی اتمی

نقل قول علیرضا زاکانی نماینده تهران در مجلس از جانب علی اکبر صالحی، رییس‌سازمان‌انرژی‌اتمی همچنان خبر ساز است. زاکانی، که دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی هم هست و از راستگرایان تندرو در مجلس محسوب می‌شود، چند روز پیش در یک سخنرانی عمومی ادعا کرد که “آقای صالحی در مجلس به ما می‌گفت بروید دعا کنید که این توافق به هم بخورد.”

این سخنان انعکاس گسترده‌ای داشت و تعداد زیادی از نمایندگان مجلس بیان چنین سخنانی از جانب صالحی را تکذیب کردند. حتی بهروز کمالوندی، معاون رییس سازمان انرژی هم طی یادداشتی این حرفها را تکذیب کرد و گفت که رئیسش “به‌دلیل مصلحت و ممانعت از ورود به بحث‌های جنجالی بی‌مورد” حاضر به ارسال تکذیبیه نیست.

اما فشار بر صالحی برای توضیح ماجرا متوقف نشد و او بالاخره در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سوالی درباره اظهارات زاکانی گفت: “من درباره صحبت‌های این نماینده مجلس که هیچ شناخت و دوستی از نزدیک با ایشان ندارم نمی‌توانم صحبت کنم….من آقای زاکانی را می شناسم اما با توجه به اینکه توفیق آشنایی از نزدیک و صحبت درگوشی خاصی با ایشان را ندارم احتمالا آقای زاکانی این دیدار را در خواب دیده‌اند.”

او اضافه کرد: “اهل تکذیب کردن بی‌دلیل نیستم. شاید فردا بگویند صالحی دینش را عوض کرده و بعد هم ما را مجبور کنند تکذیب کنیم. جالب اینجاست که همان روزی که بنا بر ادعای آقای زاکانی من به ایشان گفته‌ام دعا می‌کنم که برجام به هم بخورد پسر آقای ظریف در مجلس عروس فرزند آقای جان کری بوده و همزمان آقای عراقچی هم حرف‌های دیگری زده است که این صحبت ها باورنکردنی است.” صالحی این را هم اضافه کرد که “ آیا این رفتار آقای زاکانی در جهت ایجاد وحدت مدنظر رهبری بوده است؟ مگر رهبری نفرموده‌اند مراقب باشید این توافق هسته‌ای ایجاد دودستگی در کشور نکند؟ آیا بیانات ایشان جز در جهت خدشه‌دار کردن و لجن‌مالی کردن کل مذاکرات هسته‌ای است؟ مسئله اینجاست که به راستی چرا باید این حرف‌های نامربوط مطرح شود و بعد هم از ما انتظار تکذیب کردن را داشته باشند؟”

پاسخ تند علی‌اکبر صالحی، واکنش علیرضا زاکانی را به دنبال داشت. او در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد: “آقای صالحی در سخنرانی خود نگفتند که دعا کنید تا توافق حاصل نشود بلکه در یک جلسه‌ای که تعدادی از نمایندگان از جمله بنده در آن حاضر بودیم این موضوع را مطرح کردند. آقای صالحی در آن جلسه به ما گفتند که بروید دعا کنید تا آمریکایی‌ها مسیر مذاکرات را به هم بزنند برای اینکه از نظر ایشان چهارچوب توافق از خطوط قرمز عبور کرده بود.” او گفت: “اینکه رئیس سازمان انرژی اتمی می‌خواهد با یک بیان کلی از اظهارات قبلی خود عبور کند حرف دیگری است اما انشاءالله در زمان حضور ایشان در مجلس آن تعداد از نمایندگانی که در جلسه حضور داشتند را به محضر ایشان می‌برم تا به خاطر بیاورند که آن نکات را در مورد توافق خود ایشان گفته‌اند.”

البته این اولین بار نیست که گفته می‌شود علی اکبر صالحی در تیم مذاکره کننده هسته‌ای سخنانی متفاوت را بر زبان آورده است. اواخر اردیبهشت ماه امسال روزنامه کیهان از قول رئیس سازمان انرژی اتمی آورده بود: “ برخی عزیزان نظراتی را که به مذاکرات دارند که ما هم نظراتی داریم. وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی در خیلی از موارد اختلاف‌نظر دارند ولی با هم همکاری، همدلی و همزبانی می‌کنند که از این گردنه‌ها و موانع عبور کنیم.”

البته اختلاف صالحی و تیم مذاکرات هسته ای چیزی پنهان نیست. در آذرماه سال ۱۳۹۲ علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش مجلس از قول علی اکبر صالحی اعلام کرد: “آقای صالحی در جلسه امروز کمیسیون مطرح کردند که نباید از این مذاکرات ذوق‌زده شویم و نه البته این مذاکرات نقطه‌ای برای ناامیدی است، بلکه راه بلندی در پیش داریم که باید مسیرمان را پیگیری کنیم.” او اضافه کرده بود: “البته ایشان گفتند که ما می‌توانستیم در این مذاکرات بهتر عمل کنیم و دست بالاتری داشته باشیم، نظام از نظر قدرت‌نمایی در اوج است، کلید نهایی منطقه در دست ماست البته خطوط قرمزی هم روشن شده و اگر غربی‌ها در این شش ماه از تعهداتشان تخطی کنند قطعا مسیر ما قابل بازگشت است.”

چندی بعد شایع شد که صالحی طی نامه‌ای به خامنه ای از توافق ژنو انتقاد کرده است. این خبر را جواد کریمی‌قدوسی از نمایندگان وابسته به جبهه پایداری منتشر کرده بود. صالحی ابتدا مطابق معمول درباره این شایعه سکوت کرد و بعد از مدتی گفت: “قرار نیست به هر اظهارنظری پاسخ دهیم. من وجود این نامه را تایید نمی‌کنم و شما از نماینده‌ای که این صحبت‌ها را کرده سوال کنید. “

بعدها و در اسفند ماه سال ۱۳۹۳ که علی اکبر صالحی نیز به تیم مذاکره کننده اضافه شد، گفته می‌شد که “ورود صالحی به مذاکرات انتقاد نمایندگان از ظریف را کاهش می‌دهد.” در واقع صالحی نماینده بخش راستگرای درون حاکمیت در مذاکرات محسوب می‌شود.