سردار همیشه کاندیداهم سانسور شد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» "تهدید پدر شهید به خودکشی" و "تبعیض در استانها"

پایگاه اطلاع‌رسانی محسن رضایی، دبیر شورای تشخیص مصلحت نظام از سانسور بخش‌هایی از اولین برنامه تلویزیونی این کاندیدای ریاست جمهوری در شبکه اول تلویزیون دولتی خبر داد. دو بخش حذف شده در این برنامه مرتبط با وضعیت یک خانواده شهید، جنگ و تبعیض در بین استانها بوده است.

این برنامه روز شنبه، چهارم خرداد از صدا و سیما جمهوری اسلامی در چهارچوب تبلیغات انتخاباتی پخش شد.

فرمانده پیشین سپاه پاسداران، در بخشی از سخنانش با اشاره به فشار فقر و بیکاری بر مردم، به مکالمه خود با پدر سه تن از کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق اشاره می‌کند؛سخنانی که شبکه یک آن را سانسور کرده است.

سایت دبیر تشخیص مصحلت نظام نوشته است که “در این برنامه تلویزیونی محسن رضایی زمانی که از غم و رنج پدر سه شهیدی می‌گفت که اینک پنج پسر تحصیلکرده وی بیکار بودند علی‌رغم اینکه سه نفر آنان فوق لیسانس و دو نفر آنان لیسانس داشت، ادامه سخنان وی در این‌باره سانسور شد و از تلویزیون پخش نشد”

این فرد آن طور که در ویدئوی کامل سخنان رضایی آمده در پایان رو به این نامزد انتخاباتی می‌گوید: “اگر مشکل مرا حل نکنید من خودکشی خواهم کرد”؛ بخشی که در پخش شبکه یک سیما حذف شده است.

سایت “مجتمع رسانه‌ای تبلیغاتی دکتر محسن رضایی” هم نوشته که بخش دیگری از سخنان وی در مورد فقر و بیکاری و تبعیض بین استانهای مختلف هم حذف شده است.

در ویدئوی کامل این برنامه، محسن رضایی گفته است: “فساد، رشوه و تبعیض در اداره کشور از حد معمول خودش تجاوز کرده بالاخره در تمام دنیا یک درصدی از این مسائل وجود دارد اما در ایران تشدید شده هم فساد هم رشوه و هم تبعیض بین استان‌های مختلف، مسائلی در اداره کشور ورود پیدا کرده که آن کارآمدی لازم را از اداره کشور گرفته‌است.”

این خبر در حالی منتشر شد که شنبه شب محسن رضایی در جمع مردم مراغه در استان آذربایجان شرقی با تاکید بر حقوق اقلیت ها وعده داد که “زمینه را برای تدریس زبان و ادبیات اقوام مختلف کشور در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها با اجرا و عملیاتی کردن اصل ۱۵ و ۹ قانون اساسی فراهم خواهیم کرد.”

تابناک، دیگر سایت نزدیک به محسن رضایی، یک روز قبل از پخش سخنان او در مورد انتخابات از احتمال سانسور بخش هایی از سخنان وی در صدا و سیما خبر داده بود.

عزت الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما از اختصاص ده ساعت “برنامه متنوع انتخاباتی” برای هر یک از هشت نامزد تائید صلاحیت شده در صدا و سیما خبر داده است.

ضرغامی اشاره‌ای به امکان برگزاری مناظره های دو نفره بین نامزدهای انتخاباتی در سیمای دولتی نکرده اما ستاد انتخابات سازمان تحت مدیریت او پیش از این اعلام کرده بود اگر “تعداد نامزدهای تایید صلاحیت شده به پنج نفر برسد بصورت انفرادی (دونفر روبروی هم) در تلویزیون خواهد بود اما اگر تعداد نامزدهای تائید صلاحیت شده به بیش از 5 نفر برسد این مناظره ها بصورت جمعی و با حضور مجری برگزار خواهد شد.”

برنامه‌های تلویزیونی انتخاباتی که برنامه آقای رضایی نیز در آن قرار دارد، به صورت زنده از تلویزیون پخش نمی‌شوند.

محسن رضایی که سال ۱۳۵۸ فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بر عهده داشت و این مسئولیت را تا سال ۱۳۷۶ هم در اختیار داشت، پس از کناره گیری از این مقام تاکنون دو بار کاندیداتوری ناموفق در انتخابات ریاست جمهوری (۱۳۸۴ و ۱۳۸۸) را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

این فرمانده سابق سپاه روز ۱۴ اسفند ماه سال ۹۲ برای سومین بار در یازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری که قرار است روز ۲۴ خرداد ماه برگزار شود اعلام حضور کرد و صلاحیت وی نیز به همراه هفت نامزد دیگر از سوی شورای نگهبان احراز شد.