سردار از دولت می‌گوید؛ دکتر از ظرفیت

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» تحلیل واژگانی کاندیداهای ریاست جمهوری

حضور 8 کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تعداد برنامه‌های تبلیغاتی رادیو و تلویزیونی را بالا برده است. امسال البته از مناظره‌های زنده دو به دو -که دور پیش در جذب مخاطب رکورد شکست- خبری نیست. اما کاندیداهای این دور ریاست جمهوری چه می‌گویند؟ این شاید سئوال کلیدی و مورد توجه خیلی‌ها باشد. شاید پیگیری برنامه‌های تلویزیونی و مطالعه متن صحبت‌ها هم از حد حوصله خارج باشد و خیلی هم به کار نیاید. برای تحلیل برنامه‌های تبلیغاتی هر کاندیدا راه‌های متفاوتی وجود دارد که از زبان بدن کاندیدا تا ادبیات و واژگان مورد استفاده او را هم مورد توجه قرار می‌دهد. در اینجا تحلیل واژگانی و شمارش ابر واژگان حضور کاندیداها در برنامه “با دوربین” شبکه یک، ارائه شده ودر مورد سایر کاندیداها هم انجام خواهد گرفت. شمارش واژگان، مسلما بهترین و کامل‌ترین راه برای تحلیل نیست اما می‌تواند کارگشا باشد.

 

محسن رضایی(سبزوار رضایی میرقائد)

تاریخ تولد: شهریور 1333

محل تولد: مسجدسلیمان

سمت فعلی: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال 1376

سمت‌های قبلی: فرمانده سپاه پاسداران از۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶

تحصیلات: دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران

سابقه حضور در انتخابات:

کاندیدای نمایندگی مجلس از تهران در سال 1378 ـ– رای نیاورد

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در سال 1384 ـ– دو روز قبل از انتخابات انصراف داد

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ ـ– سوم شد؛ به نتایج اعتراض کرد؛ اعتراض خود را پس گرفت

رسانه‌های تحت حمایت و همسو: وبسایت تابناک –، روزنامه تابناک (روزنامه ملت‌ما سابق)

وبسایت رسمی: http://rezaee.ir

موارد جنجالی:

در نوامبر ۲۰۰۷ به درخواست دادگستری آرژانتین، حکم بازداشتش از سوی اینترپل به اتهام مشارکت در انفجار مرکز یهودیان در آرژانتین صادر شد

احمد رضایی، فرزند ارشد او در دهه 70 شمسی به آمریکا پناهنده شد. در دهه 80 گفته می‌شد که در ایران حضور دارد و بالاخره در آبان ماه سال 1390 جسدش در هتلی در دبی پیدا شد.

بررسی واژگانی نخستین برنامه تلویزیونی محسن رضایی که در تاریخ چهارم خرداد ماه از شبکه یک صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد. متن مورد استناد از وبسایت محسن رضایی استخراج شده است.

 

موارد قابل ذکر:

محسن رضایی به استفاده از کلمات ایران و کشور و همچنین دولت و مردم علاقه زیادی دارد که می‌تواند ناشی از انتخاب مفاهیم کلی و کلان باشد.

او ضمن اینکه سعی می‌کند در فعل‌ها از ضمیر جمع استفاده کند(مثل “می‌کنیم”) از ضمیر مفرد هم استفاده کرده است(مثلا “می‌کنم”).

تعداد کلمات معنی‌دار پراستفاده در سخنان او کمتر از تعداد افعال است.

 

سعید جلیلی

تاریخ تولد: 1344

محل تولد: مشهد

سمت فعلی: دبیر شورای عالی امنیت ملی از سال 1386

سمت‌های قبلی: معاون اداره اول آمریکا در وزارت امور خارجه ،- مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری ،- معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه

تحصیلات: دکترای علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق

سابقه حضور در انتخابات:

کاندیدای نمایندگی مجلس از تهران در سال 1378 - رای نیاورد

رسانه‌های تحت حمایت و همسو: نامشخص

وبسایت رسمی: http://www.drjalily.com/

بررسی واژگانی نخستین برنامه تلویزیونی سعید جلیلی که در تاریخ پنجم خرداد ماه از شبکه یک صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد. متن مورد استناد از وبسایت سعید جلیلی استخراج شده است.

 

موارد قابل ذکر:

پرکاربردترین واژه برای سعید جلیلی کشور است اما او به کلمه “ظرفیت” علاقه ویژه‌ای دارد و این کلمه در سه حالت “ظرفیت”، “ظرفیت‌ها” و “ظرفیت‌های” بیشترین واژه مورد استفاده توسط اوست.

اشاره به فرد یا افرادی دیگر (سوم شخص مفرد یا جمع) با پرشمار شدن فعل‌هایی مانند “می‌کنند”، “می‌گویند”، “نیست” استنباط می‌شود.

کلمه “قطار” به عنوان یک شیئ پرکاربرد بوده است!