حرف‌های جدی نمایندگان با ظریف پس از مذاکرات

نویسنده
حسین محمدی

» نمایندگان قانع شدند یا ناراضی‌اند؟

گرچه پس از حضور محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه، در مجلس برای توضیح درباره مذاکرات وین،‌ اعلام شد که نمایندگان از توضیحات وی قانع شده‌اند، اما اکنون برخی نمایندگان منتقد می‌گویند که سوال‌ها از ظریف هم‌چنان به قوت خود باقی است.

ظریف چند روز پیش با حضور در جلسه غیرعلنی مجلس، به توضیح درباره مذارات وین پرداخت. مذاکراتی که در نهایت منجر به تمدید چهارماهه توافق ژنو میان ایران و ۱+۵ شد.

گرچه جزییات زیادی از حضور ظریف و سخنان وی منتشر نشده، اما بهروز نعمتی سخن‌گوی هیات رییسه گفت که ظریف “قانع کننده” بوده. نعمتی همچنین بخش از سخنان ظریف در جلسه غیرعلنی را نقل کرد. به گفته نعمتی، ظریف در این جلسه گفت: “غربی ها در هفته آخر مذاکرات فشار بسیاری را بر ایران تحمیل کردند اما با توجه به مسائل اختلافی و بحث های مقام معظم رهبری در خصوص تولید ۱۹۰ هزار سو طبیعتا تمدید مذاکرات پیشنهاد شد… ما از ابتدا به دنبال این بوده ایم که در یک پروسه مشخص زمانی به ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی که به آن نیاز داریم، دست یابیم”.

رهبر جمهوری‌ اسلامی ایران دو هفته پیش در این‌باره گفته بود که ظرفیت غنی سازی مورد نیاز ایران در درازمدت، ۱۹۰ هزار سو است در حالی که این قدرت ها تاکنون با ۱۰ هزار سو موافقت کرده‌اند.

نعمتی همچنین با اشاره به بخشی از سخنان ظریف درباره پروتکل الحاقی گفت که “هر زمان که نیاز باشد مجلس ورود پیدا می‌کند”.

هم‌زمان باقر حسینی، عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز سخنان مشابهی را از ظریف در جلسه غیرعلنی نقل کرد.

با این حال برخی نمایندگان منتقد دولت در مجلس، اکنون توضیحات دیگری درباره سخنان ظرف داده‌اند. روح‌الله حسینیان،

نماینده عضو جبهه پایداری، در گفت‌وگویی با وب‌سایت رجانیوز، گفت که پس از سخنان ظریف “نقل کرده‌اند که همه نمایندگان حاضر در جلسه از اظهارات آقای ظریف راضی بوده‌اند و فقط حسینیان و کوچک‌زاده اعتراض کردند که این مساله دروغ است. آقای دکتر کوچک‌زاده که اصلا بعد از اینکه دید آقای ظریف مشغول تکرار حرف‌های کلی درباره فضای مثبت مذاکرات و واکنش رسانه‌های آمریکایی به این مذاکرات و از این موارد است، به کار خودش مشغول شد و اصلا دیگر حرفی نزد و توجهی هم نکرد”.

حسینیان همچنین با اشاره به بخشی از سخنان ظریف درباره این‌که آیت‌الله خامنه‌ای در ریز جریان مذاکرات هسته‌ای است، گفت: “من تذکر دادم که شخص رهبر انقلاب صریحا اعلام کرده‌اند که در جزئیات مذاکرات دخالت نمی‌کنند و شما نباید حرفی بزنید که اگر مذاکرات به بن بست خورد و موفق نبود، به پای رهبری نوشته شود. ما هم مثل ایشان تاکید می‌کنیم که امیدی به این مذاکرات نداریم”.

به گفته حسینیان “اکثر نمایندگان ناراضی بودند و زیرلب غرولند می‌کردند اما تنها کسی که اعتراض کرد و تذکر داد، من بودم”.

هم‌زمان محمدحسن آصفری، نماینده مجلس، در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد، با اشاره به این‌که در این جلسه نمایندگان فرصت صحبت را پیدا نکردند، گفت: “تقادات به قوت خود باقی است و ما انتقاداتی جدی نسبت به روند مذاکرات داریم و روی آن اصرار می‌کنیم. چیزی که جمهوری اسلامی می‌دهد خیلی گران‌بها است و ما چیز درخوری را در ازای آن از طرف مقابل نگرفته‌ایم. ما همه تاکید داریم که باید از تیم مذاکره‌کننده حمایت شود، لذا نسبت به این چهار ماه هم که تیم مذاکره‌کننده قبول کرده که مذاکرات تمدید شود، زیاد اعتراضی نمی‌کنیم و تمکین کرده‌ایم. اما اگر هر اتفاقی هم در آینده بیفتد، از نظر ما منکر این نیست که تیم مذاکره‌کننده در فرصت‌‌های قبلی خیلی قوی ظاهر نشده است”.

اصفری با اشاره به تمدید چهارماهه مذاکرات، چنین درباره این مساله اظهارنظر کرد: “گر این چهار ماه هم به مانند آن شش ماه گذشته طی شود قطعا بعد از مذاکرات حرف‌های جدی با آقای ظریف و تیم مذاکره‌کننده خواهیم داشت. چون آنجا دیگر اینها در حال مذاکره نیستند که افرادی بگویند آنها را تضعیف نکنید و به این بهانه بخواهند فضای نقد را ببندند”.