حسین شریعتمداری؛ رکورددار دریافت یارانه مطبوعات

نویسنده
نازنین کامدار

» افشای اسناد رانتخواری میلیاردی "دلواپسان"

انتشار جدول دریافت یارانه در دولت محمود احمدی نژاد، نشان داد  ریشه اعتراض برخی مطبوعات افراطی به وزارت ارشاد مبنی بر اینکه در تقسیم سهمیه کاغذ و یارانه بین رسانه ها تبعیض قائل می شود،کجاست:حسین شریعتمداری و روزنامه اش کیهان،رکودردار دریافت یارانه در دولت احمدی نژاد بوده است.

معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد، در ر استای آنچه “شفاف‌سازی” عنوان کرده، جدول یارانه‌ روزنامه‌ها از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ را منتشر کرد.  بر اساس این جدول روزنامه‌های کیهان و ایران در دولت احمدی‌نژاد، علاوه بر دریافت‌های دلاری، هر کدام بیش از ۱۰ میلیارد تومان یارانه دریافت کرده‌اند.

بهارنیوز در خصوص مندرجات این جدول نوشته است: “طبق مندرجات این جدول، تنها در سال ۱۳۹۱، یک‌سوم کل یارانه‌ی اعطایی به هفت نشریه‌ی خاص و دوسوم مابقی به ۱۶۴ نشریه‌ی دیگر تعلق یافته است. طبق این اطلاعات، نشریه‌هایی مانند جام جم، رسالت، جوان، وطن امروز، جمهوری اسلامی، دنیای اقتصاد، قدس، خراسان، کیهان و ایران در دو دوره‌ی دولت‌ احمدی‌نژاد، علاوه بر دریافت‌های ارزی (چندصد هزار دلاری) هر کدام بیش از ۲ و بعضا بیش از ۳ میلیارد تومان یارانه دریافت کرده‌اند. برای نمونه، روزنامه‌ی وطن امروز (روزنامه مهرداد بذرپاش از یاران اولیه احمدی‌نژاد) در ۵ سال حیات خود در دولت احمدی‌نژاد، بیش از ۲ میلیارد و ۶۴۵ میلیون تومان دریافتی داشته، این در حالی است که برای نمونه، روزنامه‌ی شرق در هشت سال، تنها ۵۷۵ میلیون تومان یارانه دریافت کرده است. طبق این اطلاعات، علاوه بر هفت روزنامه‌ای که در سال آخر دولت‌های احمدی‌نژاد (سال ۹۱) یک‌سوم یارانه‌ی اعطایی به ۱۷۱ نشریه را به خود اختصاص دادند”.

این آمار پس از آن منتشر شد که سایت فرارو هفته گذشته در گزارشی از رانت 6 میلیارد تومانی دولت احمدی نژاد به روزنامه کیهان خبر داده بود.

در این گزارش آمده بود: “بنا بر اطلاعاتی که خبرنگار فرارو به دست آورده است، در نخستین سال دولت دهم، محمدعلی رامین ، معاون جنجالی و عجیب و غریب مطبوعاتی وزارت ارشاد، بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان را به یارانه مطبوعات اختصاص داده است. از این ۲۰ میلیارد تومان یارانه سال ۸۸، حدود ۵ میلیارد تومان به دو روزنامه کشور رسیده است: «ایران و کیهان»! موسسه ایران با روزنامه ای ۳۲ صفحه ای، ویژه نامه های رنگارنگ و ویژه نامه های استانی در کنار کیفیت چاپ و تیراژ بالای آن، ۲.۲ میلیارد تومان یارانه گرفته است اما روزنامه کیهان که در کمیت و کیفیت انتشار، قابل قیاس با روزانه ایران نیست، یارانه اش ۴۰۰ میلیون تومان از «ایران» بیشتر است! در واقع روزنامه کیهان بالاترین رقم دریافت یارانه را در بین روزنامه های کشور در سال ۸۸، به خود اختصاص داده که گویا در ۴ سال دوم دولت احمدی نژاد رکورد دریافت یارانه نیز محسوب می شود؛ ۲.۶ میلیارد تومان برای یک سال! ضمن اینکه روزنامه کیهان در طول سالهای ۸۹، ۹۰ و ۹۱ حدود ۶ میلیارد تومان یارانه دریافت کرده است.نکته قابل تامل در سال اول وزارت سید محمد حسینی، ۵ روزنامه «کیهان، وطن امروز، رسالت، جوان و عصر ایرانیان» یک چهارم یارانه کل مطبوعات را به خود اختصاص دادند و ۵ میلیارد تومان یارانه دریافت کردند که با احتساب ۲ میلیارد تومان یارانه روزنامه ایران، می توان گفت که حدود ۱۲ میلیارد تومان بین ۱۰۰ روزنامه کشور توزیع شده است! در واقع حدود ۸ میلیارد تومان، بین ۶ روزنامه و ۱۲ میلیارد تومان بین بالغ بر ۱۰۰ روزنامه کشور توزیع شده است”.

فرارو در “گزارش اختصاصی” خود، جدول کاملی از رانت های اعطا شده به رسانه های تندرو را منتشر کرده است.

انتشار این گزارش ها موجب شد تا روزنامه کیهان در واکنش به افشای رانت های دریافتی اش از دولت محمود احمدی نژاد در مطلبی با عنوان “بادمجان دور قاب‌چین‌های میلیاردی”، مدعی شود که “همکار نشریات زنجیره‌ای می‌گوید برخی نشریات اصلاح‌طلب مبالغ پنج میلیاردی می‌گیرند تا از شعار اعتدال و تعادل دولت دفاع کنند”.

کیهان این مطلب را با جعل بخش هایی از نوشته فیس بوکی محمد آقازاده،روزنامه نگارقدیمی، منتشر کرده.این در حالیست که در متن آقای آقازاده در فیس بوک هیچ عبارتی با مضمون “برخی نشریات اصلاح‌طلب مبالغ پنج ‌میلیاردی می‌گیرند تا از شعار اعتدال و تعادل دولت دفاع کنند” دیده نمی شود.

گفتنی ست، در ماه های پایانی دولت محمود احمدی نژاد نیز، حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان از سوی سایت دولت ما متهم شد که ۱۲ میلیارد تومان از سازمان تامین اجتماعی، که آن زمان زیر نظر سعید مرتضوی بود، پول دریافت کرده و حاضر به بازپرداخت آن نیست.

افشاگری سایت نزدیک به احمدی نژاد موجب شد تا شریعتمداری، بدهی اش به سازمان تامین اجتماعی را چنین توجیه کند:“ این بدهی از نوع دریافت وام و یا خرید و فروش کالا و موارد دیگری از این دست نیست، بلکه در حالی که روزنامه هایی نظیر ایران و چند روزنامه و نشریه اجاره ای و سایت های راه اندازی شده از سوی آقای مشایی همه ماهه از بیت المال مسلمین مبالغ میلیاردی دریافت می کنند، روزنامه کیهان…در تسویه همزمان و کامل تعهدات ایجاد شده از سوی سازمان تامین اجتماعی با دشواری روبرو بوده و مانند بسیاری از مؤسسات دیگر و به روال جاری و قانونی بدهی خود را به صورت اقساط پرداخت کرده و می کند”.  

بنا به نوشته سایت صلح نیوز افشاگری سایت فرارو و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به درگیری در فیس بوک بین خبرنگاران حامی دولت و محافظه کار کشیده است: “گزارش اخیر سایت فرارو در خصوص بذل و بخشش های دولت احمدی نژاد در تخصیص یارانه ها به برخی از روزنامه ها به حدی جنجال و سر و صدا ایجاد کرده است که این دعواها به طور گسترده به شبکه های اجتماعی نیز تسری پیدا کرده است در جاییکه خبرنگاران سابق کیهان در حمایت از عملکرد روزنامه خود وارد میدان شده اند.داستان از آنجایی شروع شده است که داود حشمتی از روزنامه نگاران حامی دولت در فیس بوک خود ضمن واکنش به گزارش فرارو در خصوص بذل و بخشش های دولت احمدی نژاد به برخی روزنامه ها نوشته است:حالا حتما می توان راحت تر قضاوت کرد و بهتر درک کرد، چرا یک سری از رسانه ها اینطور سروصدا می کنند. میتوان راحت تر فهمید، چرا توافق ژنو از جانب روزنامه وطن امروز یک «هولوکاست هسته ای» است. فقط یک نفر به من بگوید کیهان، رسالت، جوان، وطن امروز و جام جم، همگی سرجمع چند خواننده دارند؟حالا می فهمم چرا هواداران احمدی نژاد این روزها سرو کله شان در فیس بوک و سایت ها پیدا شده. دیگر از آن همه پول بی حساب خبری نیست. کاش ذره ای به آخرت ایمان داشتند. گزارش فرارو از بذل و بخشش بیت المال در دولت آن «معجزه پاکدست» انسان را به حیرت وا می دارد”.

صلح نیوز افزوده است: “اظهارات این روزنامه نگار حامی دولت با واکنش تندتر حامیان احمدی نژاد و روزنامه کیهان مواجه شده است به طوریکه روح الله امین آبادی خبرنگار سابق کیهان در مقام پاسخگویی به این روزنامه نگار حامی دولت می نویسد:کیهان رو که شما به این صورت محاسبه میکنید هم در دوره احمدی نژاد منتقد بوده هم در دولت خاتمی و هم در دولت احمدی نژاد … موسسه کیهان شامل نشریات متعددی است که از اول انقلاب تا به حال فعالیت داشته و دارد از زن روز گرفته تا روزنامه کیهان و کیهان عربی و کیهان انگلیسی و کیهان فرهنگی و …همه این نشریات سرجمع این مقدار یارانه دریافت کرده است و شما این را می دانید ولی چون تقوا ملاک نیست این را برای مخاطبان خود نمی گوئید تا خدای نکرده از نظر شما منحرف نشوند …باقی بماند…اگر کیهان روزنامه بی کیفیتی است پس چرا شما نگرانید و هر روز به مقالات همین کیهان پاسخ میدید ؟ اگر این روزنامه آن چنان درپیت است که خواننده ای ندارد چرا خوشحال نیستید ؟… من خودم کیهان بوده ام و وضعیت اسفبار مالی کیهان را می دانم و هر چند باز هم می دانم که شما قطعا نمی پذیرید چون قرار نیست بپذیرید …من نزدیک ۵ سال کیهان بودم همه به کیفیت بد روزنامه از جهت چاپ اعتراض دارند خبرنگار های خود روزنامه و …ولی تغییر روند چاپ محتاج تغییر چاپخانه کیهانه که نیاز به پول داره که میگن نیست …”.

 در ماه های اخیر، چهره هایی چون بذرپاش، نوباوه، زاکانی، رسایی و برخی دیگر از نزدیکان به جبهه پایداری، در اظهار نظرهایی وزارت ارشاد را متهم به اعطای رانت میلیاردی به نشریات همسو با دولت کرده بودند.

روزنامه وطن امروز که اکنون افشا شده میلیاردها تومان پول از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد دریافت کرده، چندی پیش نوشت:“موضوع رانت میلیاردی در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد همچنان با سکوت علی جنتی وزیر ارشاد و حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وی مواجه است. تخصیص ۲۰ درصد از یارانه مطبوعات به دو روزنامه خبر جنوب با ۳۰۰۰۰ تیراژ و روزنامه خبر ورزشی مطلبی نیست که بتوان از آن به سادگی عبور کرد. نکته قابل توجه در این بین وابسته بودن این دو روزنامه به شرکت «توسعه مکتب خبر ایرانیان» است که نام حسین انتظامی به عنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره آن ثبت شده است”.

حمید رسایی هم که خود به به بهانه مبارزه با جنگ نرم در نشریه موسوم به ۹ دی، متهم به دریافت ۱.۲میلیارد تومان وجه از نهادهای حکومتی است، به وطن امروز گفته بود: “سکوت امروز رسانه‌هایی که در بعضی مقاطع اتفاقات صورت نگرفته را تنها براساس گمانه و برخی شنیده‌ها به تیتر یک خود تبدیل می‌کنند در مقابل این رانت بی‌سابقه که با صراحت تمام روی پورتال معاونت مطبوعاتی قرار گرفته می‌تواند حامی پیام‌های قابل توجهی باشد”.

این در حالی بود که کاظم جلالی در نطقی در مجلس از “رانت خواری رسایی” در نشریه ۹ دی پرده برداشته و علیرضا زاکانی نیز پیش از این به دریافت نیم میلیارد تومان از سازمان تبلیغات اسلامی به بهانه مبارزه با جنگ نرم، متهم شده بود.