بزرگان بگویند، تنگه هرمز را می‌بندیم

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» تهدید همزمان ارتش و کیهان

یک فرمانده ارشد نیروهای نظامی جمهوری اسلامی گفته است که نیروی دریایی ارتش و سپاه توانایی بستن تنگه هرمز را دارند اما تصمیم نهایی در این خصوص را “بزرگان نظام” می گیرند. او همچنین افزوده این تصمیم “در صورت لزوم و در زمان لازم” گرفته خواهد شد اما هنوز گرفته نشده است.

روزنامه کیهان نیز در تیتر اول شماره امروز خود با توصیف تنگه هرمز به عنوان “یکی از پرترددترین گذرگاه های انرژی جهان” نوشته که مانور 10 روزه نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در خلیج فارس و دریای عمان، غرب را نسبت به “مسدود کردن تنگه هرمز و ایجاد اختلال در ترانزیت نفت از طریق این گذرگاه حیاتی انرژی جهان هراسان ساخته” است.

 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از روز شنبه سوم دی ماه رزمایشی 10 روزه را با عنوان “ولایت 90” آغاز و محدوده جغرافیایی آن را شرق تنگه هرمز، دریای عمان، خلیج عدن و شمال اقیانوس هند ـ که مساحتی حدود دو میلیون کیلومتر مربع را در بر می گیرد ـ اعلام کرده است.

دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش خبر آغاز این رزمایش را بر روی عرشه ناوچه جماران که اخیرا توسط نیروهای نظامی جمهوری اسلامی اما با موتور و قطعات خارجی ساخته شده، اعلام کرد.

خبرگزاری‌های حکومتی می گویند در این مانور نظامی که به مدت ده روز برگزار می‌شود، جدیدترین تجهیزات، دستاوردها و تاکتیک‌های نیروی دریایی به نمایش گذاشته خواهد شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش پیش از این هدف از برگزاری مانور ولایت ۹۰ را “نمایش عزم، اراده، اقتدار و توان دفاعی نیروهای مسلح و بازدارندگی نیروی دریایی در دریای آزاد” عنوان کرده بود.

به گفته دریادار سیاری جدیدترین سامانه‌های موشکی و اژدر که توسط یگان‌های سطحی و زیرسطحی استفاده می شود، در این مانور آزمایش خواهد شد.

او همچنین از به‌کارگیری انواع زیردریایی‌ها در کلاس‌های مختلف، هواپیمای بدون سرنشین و انواع سلاح های ساحل به دریا در مانور دریایی ولایت ۹۰ خبر داده است.

دریادار سیاری اگرچه پیام این رزمایش را صلح و دوستی، بخصوص با همسایگان ایران عنوان کرده اما رسانه های منطقه خلیج فارس، نگرانی این کشورها از رزمایش جمهوری اسلامی را بازتاب می دهند.

مرکز فرماندهی ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتتش ایالات متحده آمریکا که در بحرین قرار دارد و محدوده فعالیتش نقاطی را شامل می شود که مانور ولایت 90 در آنها در حال برگزاری است نیز اعلام کرده که جزئیات مانور را با دقت زیر نظر دارد.

 حدود 40 درصد از صادرات روزانه نفت جهان از تنگه هرمز عبور می کند و بسته شدن آن می تواند بر بازار بین المللی نفت و اقتصاد جهان تاثیرات جدی بگذارد.این خصوصیات، تنگه هرمز را به یکی از مهمترین نقاط استراتژیک جهان تبدیل کرده است.

 

جمهوری اسلامی و تنگه هرمز

مقامات نظامی جمهوری اسلامی و برخی نمایندگان مجلس پیش از این بارها هشدار داده اند در صورت حمله نظامی غرب و بخصوص آمریکا که نیروهایش در خلیج فارس مستقرند، تنگه هرمز را خواهند بست.

اما رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه  گفته است که تهدید فرماندهان سپاه به چنین امری، واکنشی به تهدیدهای نظامی آمریکا و اسرائیل بوده اما چنین طرحی در دستور کار جمهوری اسلامی نیست.

او در گفت‌وگو با با شبکه خبری “العالم” در پاسخ به این پرسش که آیا جمهوری اسلامی ایران توانایی بستن تنگه هرمز به عنوان اهرم بازدارنده در برابر تهدید‌ها علیه ایران را دارد، گفته است: “جمهوری اسلامی ایران بار‌ها اعلام کرده است که بحث بستن تنگه هرمز در دستور کار قرار ندارد، زیرا بر این باور است که ثبات و آرامش باید در منطقه برقرار باشد و همه کشورهای منطقه در سایه امنیت و آرامش برای پیشرفت و توسعه تلاش کنند.”

او افزوده زمانی که آمریکا و رژیم صهیونیستی تهدیدهای مختلفی را مطرح می‌کنند، در واقع برای ایجاد فضای جنگی در منطقه تلاش می‌کنند که البته در چنین فضایی امکان دارد عکس‌العمل‌هایی نیز صورت گیرد.

مهمان‌پرست در عین حال با بیان اینکه امکان دارد آن‌ها به صورت غیر منطقی و غیر عاقلانه برخی اقدامات نظامی را در دستور کار خود قرار دهند، تصریح کرده: “اگر فضای منطقه جنگی شود، در آن صورت همه چیز جنگی خواهد شد.”

محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیشتر در مورد تهدیدات نظامی موجود علیه جمهوری اسلامی گفته بود: “با توجه به موقعیت استراتژیک تنگه هرمز این موضوع [بستن تنگه هرمز] هیچ وقت از دستور کار ما خارج نمی شود.”

او همچنین مطرح کرده بود که اگر “دشمن خارج از تنگه هرمز بخواهد تهدیدی را متوجه ایران کند، قدرت مقابله به مثل وجود دارد و این استراتژی، هم اکنون در دستور کار ما است.”

علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز در بهمن ماه سال گذشته با اشاره به اینکه ایران توانمندی لازم برای بستن تنگه هرمز را دارد، گفته بود که “اگر هر عاملی و قدرتی کوچکترین حرکتی انجام دهد که به امنیت منطقه خدشه وارد شود، پاسخ بسیار قاطع به آن خواهیم داد.”

رستم قاسمی وزیر نفت جمهوری اسلامی نیز در پایان برگزاری یکصد و شستمین اجلاس اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) هشدار داده بود که در صورت تحریم خرید نفت ایران از سوی کشورهای جهان، بازار نفت متشنج خواهد شد؛او البته این را هم گفته بود که جمهوری اسلامی قصدی برای مسدود کردن تنگه هرمز ندارد.

 

نفت و برنامه هسته ای

هم اکنون چند هفته ای است که بحث تحریم خرید نفت ایران از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا برای وادار کردن جمهوری اسلامی به تعلیق غنی سازی اورانیوم در رسانه های جهان و نهادها و محافل دیپلماتیک مطرح است.

دیپلمات های آمریکا، اتحادیه اروپا و سایر متحدان آنها در نشستی که سه شنبه گذشته در رم برگزار شد درباره تحریم خرید نفت ایران بحث کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات هایی که نام آنها فاش نشده، گزارش داده است که نمایندگان آمریکا، اعضای اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و احتمالا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در این نشست حضور داشتند.

گفت و گوهای جمهوری اسلامی با قدرت های جهان بر سر برنامه اتمی اش مدتهاست متوقف شده؛مقامات جمهوری اسلامی اتهامات غرب دایر بر تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی را رد می کنند.

در ماه های گذشته گمانه زنی ها و اظهار نظرهای زیادی از جانب سیاستمداران و فرماندهان ارشد نظامی آمریکا، اسرائیل و برخی دیگر از قدرت های نظامی جهان صورت گرفته که هشدار داده اند در صورت نزدیک شدن جمهوری اسلامی به دستیابی به سلاح های هسته ای، به ایران حمله می شود.

مقامات جمهوری اسلامی هم در واکنش گفته اند که به هرگونه حمله نظامی واکنشی شدید و پشیمان کننده نشان خواهند داد. یکی از این واکنش ها بستن تنگه هرمز است.

ایالات متحده آمریکا که یکی از پنج ناوگان عظیم نیروی دریایی خود را در خلیج فارس مستقر کرده، همواره تاکید می کند که اصلی ترین دلیل حضور این ناوگان در خلیج فارس، تامین امنیت کشورهای عرب حاشیه آن و صادرات نفت در برابر تهدیدهای جمهوری اسلامی است.