تغییر لحن آمریکا

نویسنده

» گزارش نشنال نیوز در باره اظهارات یک مشاور هسته ای

ژیل رونن

کارشناسان اسرائیلی نوعی «تغییر را در لحن» واشنگتن احساس می کنند که حاکی از امکان حمله نظامی آمریکا به ایران به منظور جلوگیری از برنامه هسته ای این کشور است.

این نوای جدید از سوی ماتیو کرونیگ، سرداده شده، که کارشناس هسته ای است که در شورای روابط خارجی در وزارت دفاع دولت اوباما کار می کند.

کرونیگ در مقاله ای در نشریه سیاست خارجی نوشت یک حمله نظامی حساب شده «اگر درست انجام شود می تواند دنیا و منطقه را از یک تهدید واقعی نجات دهد و امنیت ملی دراز مدت آمریکا را تضمین کند.»

او می گوید تحریم ها و ویروس استاکس نت نتوانسته است مانع حرکت ایران به سمت سلاح هسته ای شود. «برخی از کشورهای منطقه تردید دارند که آمریکا واقعا قصد داشته باشد برنامه هسته ای ایران را متوقف کند. برخی دیگر به دنبال راه اندازی برنامه هسته ای خاص خود هستند. به این ترتیب تهدید هسته ای در منطقه برای این کشور ها و برای آمریکا، با ادامه برنامه هسته ای تهران، بیشتر می شود.»

او می گوید ایران برای غلبه بر رقیبان منطقه ای خود ممکن است فن آوری هسته ای را در اختیار متحدان خود و یا گروه های تروریستی قرار دهد. داشتن بمب هسته ای به ایران امکان می دهد تا سیاست سلطه جویانه خود را در منطقه با قدرت بیشتری دنبال کند که منجر به تشدید رویارویی اسرائیل با گروه های مورد حمایت ایران خواهد شد. در این صورت، ایران و اسرائیل هیچ نوع همکاری با سازوکاری در اختیار ندارند تا مانند روابط موجود میان آمریکا و اتحاد شوروی در دوران جنگ سرد، مانع استفاده از بمب هسته ای شود؛ سازوکارهایی مانند خطوط تماس مستقیم.

«مسلما ایران مسلح به بمب هسته ای از روی قصد دست به استفاده از بمب هسته ای نمی زند. ولی رویارویی میان ایران و اسرائیل می تواند به راحتی از کنترل خارج شود و به تبادل بمب هسته ای میان دو کشور منجر شود، که می تواند پای آمریکا را هم به میان بکشد.»

در صورت تجهیز جمهوری اسلامی به بمب هسته ای، آمریکا ناچار خواهد بود «به اسرائیل کمک کند تا زیر دریایی هسته ای با امکان موشکی بسازد.» آمریکا همچنین باید چتر هسته ای خود را به شرکای خود در منطقه هم گسترش دهد. این مستلزم «هزینه هنگفت اقتصادی و ژئوپولیتیک است که تا زمانی که ایران رفتاری خصومت آمیزی با آمریکا دارد، باید ادامه پیدا کند. با توجه به بی ثباتی منطقه، حتی چنین تعادلی هم ممکن است نتواند جلوی جنگ فراگیر در منطقه را بگیرد.»

آیا آمریکا اطلاعات کافی برای «نابودی یا از کار انداختن» برنامه هسته ای ایران را دارد؟ کرونیگ می گوید بلی. او معتقد است اطلاعاتی که ازبرنامه هسته ای ایران از طریق سرویس های اطلاعاتی آمریکا، آژانس انرژی هسته ای و گروه های مخالف داخل ایران به دست آمده است، کم و بیش دقیق است.

او می گوید یک حمله پیشگیرانه باید تاسیسات غنی سازی ایران در اصفهان، راکتور آب سنگین اراک و مراکز مختلف تولید سانتریفوژ در نزدیکی نطنز را هدف قرار دهد. همچنین می باید تاسیسات نطنز که در زیر زمین قرار دارد نیز هدف گرفته شود که برای این منظور باید بمب های ضد پناهگاه بکار گرفته شود. 

او می افزاید واشنگتن با این عمل می تواند تلفات جانی را به حداقل برساند. بیشترین تلفات در این حالت شامل پرسنل نظامی، مهندسین و دانشمندان و تکنیسین هایی خواهد بود که در این مراکز کار می کنند.

او می گوید که ایران می تواند به عملیات تلافی جویانه افراطی دست بزند؛ اقداماتی نظیر بستن تنگه هرمز یا حمله موشکی به جنوب اروپا، ولی «ایران زمانی به این کار دست می زند که موجودیتش به خطر افتاده باشد. یک حمله هدف دار آمریکا لزوما تهران را با چنین خطری مواجه نمی سازد.»

او یاد آوری می کند که هیچ کدام از دو کشور عراق و سوریه، زمانی که اسرائیل تاسیسات هسته ای آنها را بمباران کرد، دست به شروع جنگ با اسرائیل نزدند. ولی او اشاره می کند که ایران به احتمال زیاد حملات تروریستی علیه اسرائیل را گسترش می دهد، ولی منظور خود را به روشنی بیان نمی کند.

او می گوید در چنین حالتی اسرائیل باید تضمین کند که وارد جنگ نمی شود و به حملات ایران پاسخ نخواهد داد.

«اقدام آمریکا می تواند از اقدامات احتمالی اسرائیل علیه ایران، که ممکن است به خسارات و عواقب پیش بینی نشده منجر شود، جلوگیری کند.»

او نتیجه گیری می کند که «تلاش برای کنترل ایرانی مسلح به بمب هسته ای نه تنها گزینه بدی است؛ بلکه بدترین گزینه است.»

منبع: نشنال نیوز– 25 دسامبر