اعتراف به حضور سبزها در سپاه

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» سردار جعفری: در جنگ نرم تلفات دادیم

در حالی که پیش از این مقامات رسمی جمهوری اسلامی همواره از “دفع فتنه سبز” و کاهش طرفداران جنبش سبز سخن می راندند و  حضور طرفداران جنبش سبز در نهادهای رسمی را انکار می‌کردند، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران اعتراف کرد برخی از اعضای سپاه پاسداران از حامیان جنبش سبز بوده‌اند.سردار جعفری همچنین ضمن اعلام اینکه سپاه تلاش کرده این افراد را “قانع” کند ادعا کرد: “خیلی از ابهامات رفع شده و آنها قانع شدند حرکت اشتباه بوده و این بهتر از برخورد فیزیکی و حذف است.”

سردار جعفری در سخنان خود اشاره‌ای به تعداد این افراد نکرد، اما اذعان سردار جعفری به وجود چنین قضیه‌ای، خود نشان دهنده آن است که تعداد این افراد در حدی بوده که وی ناچار به به سخن گفتن در مورد آنان شده است.

پیش از این حضور طرفداران جنبش سبز در نهادهای رسمی و به ویژه در سپاه انکار می‌ شد و مسئولین، حمایت برخی از نیروهای نظامی از موسوی را به قبل از انتخابات مربوط می‌دانستند. محسن رشید، رییس سابق مرکز مطالعات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمد عزلتی‌مقدم، رییس کمیته ایثارگران ستاد انتخاباتی موسوی و عبدالله موسوی‌مقدم، معاون سابق ضدجاسوسی وزارت اطلاعات از جمله فرماندهان سابق سپاه بودند که در انتخابات از میرحسین موسوی حمایت کردند. احمد عزلتی‌مقدم، حتی در رویدادهای پس از انتخابات هم به زندان افتاد.

در زمان اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات، بارها اخبار مختلفی از برخورد با برخی از فرماندهان سپاه مطرح شد؛بعد از مدتی بیانیه های مختلفی نیز در حمایت از جنبش سبز با امضای پاسداران سبزو یا ارتش سبز ایران منتشر شد. در همین راستا اخباری هم از نافرمانی برخی از فرماندهان میانی سپاه از دستورات مافوق برای سرکوب مردم پخش شد که از آن جمله می‌توان به خبر برخورد با سردار علی فضلی، از فرماندهان رده بالای سپاه اشاره کرد.

اینک سردار جعفری ضمن اشاره به وجود پاسداران سبز،از “قانع شدن” آنها سخن گفته و در عین حال “سپاه و بسیج رامسوول حفظ و نگهداری انقلاب و دستاوردهای آن” دانسته است؛به گفته او “عمق‌بخشی داخلی و خارجی انقلاب به عنوان رسالت سپاه به تصویب مقام معظم رهبری رسیده و به سپاه و بسیج ابلاغ شده است. عمق‌بخشی داخلی به عهده بسیج گذاشته شده که مقابله با جنگ نرم نیز شامل آن است.”

وی افزوده: “ما امروز هم در جنگ هستیم و فقط آن هشت سال جنگ نبود و اینکه فقط صیانت از مرزها در صحنه فیزیکی وظیفه سپاه و بسیج است، اشتباه می‌باشد. ما در جنگ نرم با دشمنان هستیم و برنامه‌ها و اقدامات پنهان و آشکار آنها در این زمینه مشخص است منتهی مشکلی که وجود دارد این است که ما در این جنگ کمتر حس جنگ و جنگیدن را داریم.”

جعفری ادامه داده: “اگر در جنگ نرم جنگ بیشتر حس می‌شد افراد و امکانات بیشتری در مقابل آن بسیج می‌شدند و پیامدهای جنگ نرم که سال‌ها است در آن قرار داریم را سال گذشته دیدیم. ما باید قبل از اینکه جنگ نرم به اقدام و مقابله فیزیکی منجر شود، آن را درک کنیم و برای مقابله با آن بسیج شویم. زیرا وظیفه و رسالت ما دفاع از انقلاب اسلامی است و این دفاع صرفا نشستن و آمادگی برای زمانی که تهدید واقع می‌شود، نیست.”

جعفری با بیان اینکه “ما نباید در افتخارات گذشته خود بمانیم بلکه باید از آنها برای آینده استفاده و بهره‌برداری کنیم”،‌ سخنان خود را چنین پایان داد: “این درخواست رهبری از سپاه و بسیج و همه مردم است و به دلیل اینکه نتوانستیم در جنگ نرم خوب دفاع کنیم، تلفاتی دادیم و این به دلیل این است که ما بلد نیستیم در این حوزه خوب بجنگیم مانند سال‌های اول جنگ تحمیلی. ولی در آن زمان دغدغه‌مان این بود که یاد بگیریم چگونه با دشمن مقابله کنیم در جنگ نرم هم به همین صورت است. ما باید یاد بگیریم چگونه با دشمن در جنگ نرم مقابله کنیم و رهبری سال‌هاست که بر این موضوع تاکید می‌کنند و ما حتما می‌توانیم در این جنگ هم پیروز شویم.”