کودکان نه برقصند، نه بخوانند

نویسنده
شیرین کریمی

» گام دیگر دولت در اسلامیزه کردن کشور

در ادامه سیاست های جداسازی جنسی و اسلامیزه کردن نهادهای تربیتی و تحصیلی، یکی از مقامات ارشد بهزیستی روز گذشته ضمن انتقاد شدید از آواز و رقص کودکان در مهدکودک های کشور، از “برخورد شدید” با مدیران مهدکودک های متخلف خبر داد. ماه گذشته نیز یکی از مدیران سازمان تبلیغات اسلامی در شمال کشور خواستار توجه به مسائل دینی در مهدکودک ها شده بود. پیشتر نیز یکی از فرمانداران از توجه به امر به معروف در محیط جمع شدن کودکان زیر شش سال سخن گفته بود. از دیگر سو رسانه های نزدیک به سپاه، مهدکودک را موجب “مسمومیت مغز” خردسالان و گرایش آن ها به یافتن همسر دانسته بودند.

“رقص و آواز از برنامه‌های مهد کودک حذف می‌شود”. این تیتری است که فارس برای گفتگوی مدیرکل بهزیستی استان تهران با این خبرگزاری برگزیده است. استدلال ولی الله نصر در انتقاد از رقصیدن و آواز خواندن کودکان ایرانی، “غیر اخلاقی” بودن آن ها است. نصر در واکنش به اینکه در سال های اخیر برخی از مهدکودک ها به کودکان آموزش آواز و رقص داده اند، تنها به ابراز تاسف بسنده نکرده بلکه هشدار داده است: “امسال با مهدهای متخلف برخورد شدیدی صورت می‌گیرد.”

سازمان بهزیستی زیر نظر وزارت رفاه فعالیت های خود را سازماندهی می کند. دولت که در هفت سال اخیر از سوی مخالفان خود به تلاش برای “جداسازی جنسی” در تمام مقاطع تحصیلی کشور متهم شده، حالا دایره محدودیت های خود را به مهدکودک ها گسترش داده است.

تمرکز دولت بر کودکان به اندازه ای است که مدیرکل بهزیستی استان تهران دیروز یکی از “اصلی ترین برنامه” های این سازمان در سال 91 را کنترل برنامه های آموزشی در مهدکودک ها عنوان و تصریح کرد :” باید این برنامه‌ها در راستای موازین اسلامی و شرعی باشد.”

روانشناسان کودک مهدکودک را محلی می دانند که خردسالان برای گذار از محیط خانه به مدرسه آماده و با پیش زمینه های کنش های اجتماعی آشنا شوند. آن ها می گویند کودکان نیاز دارند تا برای فراگیری برقراری ارتباط با یکدیگر در کنش های جمعی مفرح شرکت گزینند و از این طریق راه های تعاملات اجتماعی را فراگیرند.

 

وزیر کشور: مهدکودک ها ناهنجارند

حدود دو سال پیش بود که دولت احمدی نژاد اسلامیزه کردن مهدکودک ها را در دستور کار قرار داد. اردیبهشت سال 89مصطفی محمد نجار درمعرفی طرح های جدید دولت از لزوم “اسلامی سازی مهدکودک ها” سخن به میان آورد. وزیر کشور محمود احمدی نژاد گفته بود: “هم‌اکنون در مهدکودک‌ها شاهد ناهنجاری‌هایی هستیم و امیدواریم با آموزش مربیان و آموزش بازی‌های مناسب به کودکان، فرهنگ اسلامی را در مهدکودک‌ها شاهد باشیم”. مصطفی محمد نجار البته اشاره نکرده بود که ناهنجاری های موجود در مهدکودک ها شامل چه مواردی است.

در ایران عموما کودکان زیر شش سال پای به مهدکودک ها می گذارند؛ سنی که حتی قوانین شریعت اسلامی نیز آن را در دایره رعایت امور شرعی قرار نمی دهد. دین اسلام سن “تکلیف شرعی” برای دخترها را 9 سالگی و برای پسران 15 سالگی تعیین کرده است. با این حال دیروز ولی الله نصر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی فارس همچنان خبر از لزوم استقرار شرع و اخلاق در مهدکودک ها سخن گفت:” تمامی برنامه‌ها تدوین شده به مهدهای کودک ارسال شده اند به طوری که مهدها حق آموزش برنامه‌های غیراخلاقی را ندارند.”

 

انتقاد رئیس انجمن مددکاران ایران

چنین مواضعی منتقدانی جدی دارد. برای نمونه روزنامه شرق سال 90 در گزارشی به اظهارات سیدحسن موسوی‌چلک، رییس انجمن مددکاری ایران در واکنش به بخشنامه وزارت آموزش و پرورش در مورد تفکیک جنسیتی مراکز پیش‌دبستانی و مهدهای کودک استناد کرده بود.او تدوین‌کنندگان این طرح را کسانی معرفی کرد که هیچ شناختی از کودکان ندارند : این طرح چه از نظر شرعی، چه از نظر منطقی و چه از نظر اجرایی درست و منطقی نیست. باید دید مطرح‌کنندگان طرح‌های اینچنینی چه نگرشی به کودکان و نحوه شکل‌گیری رفتار‌های اجتماعی آنان دارند.

رییس انجمن مددکاری ایران پرسیده بود: مگر نه اینکه کودکانی که وارد این مراکز می‌شوند، در سنینی بین چهار تا شش هستند، پس چطور تدوین‌کنندگان این طرح به چنین مساله‌ای رو آورده‌اند. به نظر من تدوین‌کنندگان این طرح کسانی هستند که هیچ شناختی از کودک، شرایط زندگی و رشد شخصیت او در تعامل با دیگران و شناخت با جنس مخالف ندارند.

 

فارس: مهدکودک مغز کودکان را مسموم می کند

خبرگزاری فارس هم که به سپاه پاسداران نزدیک است در دو سال اخیر علاقه بسیاری به طرح های دولتی برای جداسازی جنسیتی و محدود کردن فعالیت مهدکودک های کشور نشان داده است. تابستان سال گذشته این رسانه مدعی شده بود که مغز کودکان ایرانی “در فضای به ظاهر امنی به نام مهد کودک در حال مسموم شدن است.” استدلال گزارش نویس فارس به این ترتیب بود: “از صبح تا غروب، چشمان پاکشان شاهد کارتون‌های خارجی است که بدون هیچ فیلتری، صحنه‌‌های معاشقه آدم‌ها و حیوانات را به نمایش می‌گذارند.”

فارس از رقص کودکان به شدت آزرده خاطر بود، چرا که ریشه “جوان سرکش” در مهدکودک هاست. این خبرگزاری نوشته بود :“کودکی که از یک سالگی با رقص و آواز و صحنه‌های نابهنجار رشد می‌کند در سن نوجوانی به یک باره تغییر شخصیت نمی‌دهد و سر به راه نمی‌شود. او‌‌ همان جوان سرکشی می‌شود که عفاف برایش مفهومی ندارد.”

جستجوهای کوچه به کوچه خبرنگاران اجتماعی این رسانه نزدیک به نهاد های نظامی و امنیتی حاکی از آن بود که “بعضی از مهدهای کودک گران قیمت‌ از رقص ایرانی گذشته‌اند و رقص عربی آموزش می‌دهند.”

فارس تقصیرها را البته متوجه نخستین پادشاه پهلوی دانسته بود، چرا که به نوشته این خبرگزاری “رضاخان ملعون” در روزگار پیاده سازی سیاست های کشف حجاب، “پیش از هر کاری به سراغ کودکستان‌ها رفت، یعنی پایه‌های تربیتی یک مملکت و آن‌ها را مختلط کرد. وضعیتی که پس از اسلامی‌شدن جامعه متأسفانه هنوز هیچ دستی نخورده است.”

فارس برای آنکه اعلام وضعیت قرمز در ارتباط با نقش منفی مهدکودک ها را تکمیل کند همچنین مدعی شد که کودکان 4 ساله هم اکنون تحت تاثیر آموزش‏های غلط مهدهای کودک “به دنبال پیدا کردن همسر برای خود” هستند.

 

“عمو روحانی”

وزارت رفاه البته تنها سیاست های تنبیهی در قبال مهدکودک های متخلف ندارد. این نهاد به مهدکودک هایی که ضوابط اسلامی را رعایت می‌کنند، وام و کمک های دولتی اعطا می کند.

یکی دیگر از برنامه های اصلی دولت، حضور روحانیون در جمع کودکان است. طرحی با نام “عمو روحانی” در مهدکودک ها که پارسال مطرح شد اما مشخص نیست چقدر دولت در مجاب کردن مهدکودک های کشور به فراخواندن روحانیون موفق بوده است.

همین یک ماه پیش بود که حجت الاسلام جمال یاری، مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان، در سومین کارگاه آموزشی مربیان مهدکودک ها با اشاره به تاثیر گذاری مهد ها در کودکان، خواستار پرداختن بیشتر به “مسائل دینی” در مهدکودک ها شده بود. یاوری گفته بود: “مهدکودک ها و مراکز پیش دبستانی وظیفه آموزش فعالیت های پیش از دبستان و آماده کردن کودک برای ورود به دبستان را بر عهده دارند و این آموزش وتعلیم دادن در فکر و ذهن بچه ها نقش خواهد بست از این رو لازم است به مسایل دینی بیشتر پرداخته شود.”

 

تقدیر از مدیران اسلام گرای مهدکودک ها

یک ماه پیش از آن نیزعبدالوهاب فرید رییس اداره تبلیغات اسلامی و حمید رضا حبیب اللهی رییس اداره بهزیستی رامسر به مهد کودک گلهای زندگی رفته بودند تا از کودکان بخواهند در شادی سی و سومین سالگرد انقلاب سال 57 شریک شوند.

در آن مراسم حبیب اللهی ضمن قدردانی از سیاست های اسلامی مهدکودک مذکور گفته بود: “اکنون در تمام مهد کودک های شهرستان رامسر مربیان متعهد و تحصیل کرده با تلاش و صبر حوصله مشغول به آموزش نوگلان بر اساس اصول اسلامی و قرآنی به کودکان هستند.”

 وی همچنین از برپایی “مهد قرآن” بصورت اختصاصی در آینده نزدیک در رامسر خبر داده بود.

رئیس این مهدکودک نیز در پاسخ به تشکر مسئولان دولتی در خصوص اسلامیزه شدن مهدکودک ها خاطرنشان کرده بود: “تمام تلاش مدیران و مربیان این مهد برای آموزش و تربیت کودکان و آشنایی آنان با تعالیم اسلامی قرار گرفته و همواره در راستای برنامه مدون فرهنگی و آموزشی سازمان بهزیستی حرکت کرده ایم و سعی مان این است تا به نحو احسن در خدمت دهی به کودکان انجام وظیفه کنیم.”

در همین ارتباط آبان سال 90 فرماندار همدان حتی خواستار مورد توجه قرار گرفتن فریضه امر به معروف در مهدکودک های کشور شده بود.