چرا انتخابات شوراها با ریاست جمهوری تجمیع شد؟

نویسنده
مهشید برومند

» ییش بینی مشارکت بالای ۹۰ درصدی

در آستانه برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، منصوبان آیت الله خامنه ای که تا پیش از این از “تلاش دشمنان برای عدم شرکت مردم” در انتخابات خبرمی دادند از “مشارکت ۹۰ درصدی” و انتخابات “پرشور” خبر می دهند. این ادعا در حالی مطرح می شود که در این دوره و برخلاف دوره های گذشته با تلاش نهادهایی همچون مجلس نهم، شورای نگهبان و دستورات رهبر جمهوری اسلامی انتخابات شوراهای شهر و روستا که خود به تنهایی در سه دوره گذشته بالای ۲۰ میلیون نفر مشارکت کننده داشته نیز قرار است همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.

حجت الاسلام احمد خاتمی از منصوبان رهبر جمهوری اسلامی طی اظهاراتی در شهر کاشان گفت: “تحریم ها در شور و نشاط اجتماعی کشور بی‌تأثیر است. افزایش ۹ درصدی مسافرت‌های نوروز امسال نسبت سال قبل خودش نشان از شور و نشاط اجتماعی در کشور است.”

او با ربط مسافرت های نوروزی مردم به انتخابات پیش رو همچنین مدعی شد:” در نظرسنجی‌هایی که تا چند روز قبل انجام شده ۷۰ درصد از مردم اعلام کردند در انتخابات شرکت می کنند و این میزان طی روزهای آینده به ۸۰ تا ۹۰ درصد نیز افزایش می‌یابد که نشان‌دهنده این است که دشمن هنوز ملت ایران را که فرزندان عاشورا در میدان نبرد و فرزندان رمضان در صحنه تحریم‌ها است نشناخته است، این ملت شکست‌ناپذیر بوده و این آمریکا است که باید از مواضع خودش عقب‌نشینی کند.”

ادعای امام جمعه تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری در شرایطی است که پیش تر محمدحسین صفارهرندی، مشاور راهبردی فرمانده کل سپاه و از منصوبان آیت الله خامنه ای نیز “مشارکت بالای ۷۰ درصدی” در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را “پیش بینی” کرده بود.

او در ۷ اسفندماه سال گذشته در “نشست بصیرت انتخاباتی و شاخصه های مورد نظر رهبری” اعلام کرده بود که “چهار نظر سنجی که در پنج ماه گذشته در خصوص انتخابات صورت گرفته نشان می دهد که اعلام آمادگی مردم برای مشارکت در انتخابات نزدیک به ۵۰ درصد است و هر چه به انتخابات نزدیک تر می شویم این رقم افزایش می یابد. پیش بینی می شود با در نظر گرفتن همه احتمالات حضور مردم در انتخابات آینده به بالای ۷۰ درصد برسد که با این تفاسیر شگرد دشمن برای عدم حضور مردم در انتخابات ۹۲ تا به اینجا با شکست مواجه شده است.”

سردبیر پیشین کیهان و رییس سابق اداره سیاسی سپاه در این اظهارات خود البته سعی در کمرنگ نشان دادن حضور مردم در انتخابات شهر و روستا کرده و با اعلام آمار و ارقام اشتباه و “بی اهمیت جلوه دادن همزمانی آن با انتخابات ریاست جمهوری مدعی شده بود که ” مشارکت مردم در برخی انتخابات هاکمرنگ بود. در سال ۸۱ در انتخابات شوراهای شهر و روستا تنها ۱۲ درصد مردم تهران و ۳۰ در صد کل کشور مشارکت کردند که این امر به دلیل مناقشات و نزاعهای داخلی بین گروههای مختلف بود.”

این ادعای وی در حالی مطرح شد که در جریان انتخابات شوراهای شهرو روستا در سال ۱۳۸۱ که در دولت محمد خاتمی برگزار شد و بنا بر آمارهای رسمی ارایه شده بیش از ۲۰ میلیون و ۲۳۵ هزار نفر در انتخابات شرکت کردند که رقمی نزدیک به ۵۰ درصد واجدان شرایط شرکت در انتخابات در آن سال را شامل می شد.

همچنین در انتخابات شوراهای شهر و روستای دوره سوم که در سال ۱۳۸۵ و توسط دولت محمود احمدی نژاد برگزار شد بنا بر آمارهای ارایه شده از سوی وزارت کشور بیشتر از ۲۸ میلیون و ۱۹۸ هزار نفر در انتخابات مشارکت کردند که رقمی نزدیک به ۶۵ درصد واجدین شرایط را شامل می شد.

گفتنی است سال گذشته در جریان اصلاح قانون انتخابات کشوراعضای مجلس نهم با تایید و پافشاری شورای نگهبان و بی توجه به مخالفت ها و همچنین انتقادات دولت،طرح تجمیع انتخابات شوراهای شهر و روستا با انتخابات ریاست جمهوری را تصویب کردند.

پس از این مصوبه مجلس برخی از بولتن های نهادهای نظامی از این موضوع استقبال کردند و با اشاره به تعداد شهر و روستاهای کشور نوشتند: “شوراها به عنوان کوچکترین تشکیلات انتخاباتی، به دلیل نوع فعالیت خود و ارتباط نزدیکتر با مردم، از پتانسیل بسیار بالایی برای جذب مشارکت های مردمی در شهرها و روستاها برخوردارند.همزمانی این دو انتخابات از سوی دیگر اتفاق مبارکی است که نهادینه شدن آن می تواند اثرات مطلوب زیادی از جنبه های مادی و معنوی به همراه داشته باشد.”

رهبر جمهوری اسلامی نیز ۱۶ اردیبهشت ماه در جریان دیدار خود با دست اندرکاران برگزاری انتخابات اعلام کرد:” در طول این سال ها، این سی و چند انتخاباتی که برگزار شده و مردم در پای صندوق های رای حاضر شده‌اند، هر باری یک مجموعه بلایی را از کشور دفع کرده است و هر باری توانسته است یک قوت جدیدی، روح جدیدی در کالبد کشور و ملت و انقلاب بدمد؛ این دفعه هم از جهاتی، از پاره‌ای از انتخابات گذشته مهمتر است؛ که حالا یک جهت این است که انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها و در بعضی جاها انتخابات میاندوره‌ایِ بعضی از انتخابات های دیگر، با هم مجتمع شده است.”

او همچنین گفته بود که “انتخابات ریاست جمهوری بسیار مهم است،ولی انتخابات شوراها بسیار مهم است. توجه شود که توجه به انتخابات ریاست جمهوری نتواند اهمیت انتخابات شوراها را از چشم مسئولین، از چشم مردم، از چشم نخبگان، دور بدارد. این که ما از سطح روستا و شهر تا سطح کشور، کارها را، تصمیمها را، در نهایت به دست مردم میسپریم، خیلی حادثهی مهمی است. شوراها مظهر یک چنین چیزی است.”

این درحالی بود که محمود احمدی نژاد چند روز پیش از این اظهارات رهبر جمهوری اسلامی از برگزاری همزمان این دو انتخابات انتقاد و اعلام کرد که این موضوع با ۲ برابر کردن هزینه های انتخابات مقرر است اجرا شود.

او در جریان “همایش ملی شورای اسلامی شهر و روستا” در وزارت کشور در این ارتباط تاکید کرده بود که “ انشاالله انتخابات شوراها با حضور با شکوه تر مردم برگزار می‌شود، البته من به همزمانی این انتخابات با انتخابات ریاست جمهوری راضی نیستم، این کار در ابتدا با هدف کاهش هزینه‌ها انجام شد اما در حال حاضر با دو برابر هزینه در حال انجام شدن است.”