قاچاق تسلیحات از کره به تهران

نویسنده

» یادداشت وال استریت درباره توقیف کشتی به مقصد ایران

پیتر اشپیگل

مدیر عامل یک شرکت ایتالیایی که از طرف امارات متحده عربی به عنوان حامل کانتینرهای حاوی تسلیحات و مهمات از کره شمالی به مقصد ایرانی معرفی شده است گفت که شرکت وی محموله را در صندوق‌های مهر و موم شده دریافت کرده است و آنها پیش از اینکه در کشتی بارکش قرار بگیرد هرگز باز نشده‌اند.

ماریو کارنیلیا، رئیس شرکت اوتیم مستقر در میلان، یک شرکت حمل و نقل بار بین‌المللی، در مصاحبه‌ای از طریق ایمیل گفت، شرکت وی 10 محموله از یک صادرکننده دریافت کرده است و آنها را از بندر نامپو کره شمالی به بندر دالیان در چین برده است.

اوتیم در دالیان، کانتینرها را در ای‌ان‌ال (استرالیا) قرار داده است که به سمت بندرعباس در ایران حرکت می‌کرده است. آقای کارنیلیا گفت: “کانتینرها دالیان را ترک کردند… به آنها دست نخورد و با همان بسته‌بندی مبدا حرکت کردند.”

به گفته یک دیپلمات شورای امنیت سازمان ملل، امارات متحده عربی کشتی به مقصد ایران را حدود یک ماه پیش در دبی متوقف می‌کند وبه سازمان ملل اطلاع می دهد که آنها سلاح‌های کوچک متعددی را از جمله منفجره و پرتاب‌کننده موشک را از مبدا کره شمالی پیدا کرده‌اند.

تحت تحریم‌های تحمیل شده توسط سازمان ملل پس از آزمایش هسته‌ای در ماه مه علیه کره شمالی، پیونگ‌یانگ از صادرات هرگونه سلاح منع شده است. تمام کشورها از جمله ایران نیز نمی‌توانند از کره‌شمالی سلاح وارد کنند. این اولین توقیف پس از تحریم‌های جدید بوده است و می‌تواند تلاش‌های آمریکا و دیگرقدرت‌های غربی را برای فشار بیشتر برای تحریم‌های شدیدتر اقتصادی علیه تهران در صورت شکست خوردن تلاش های دیپلماتیک شدت بخشد.

یک مقام شورای امنیت گفته است کمیته تحریم‌های سازمان ملل تحقیق خود را انجام خواهد داد و احتمالا نامه‌هایی را به تمام کشورهایی که شرکت‌هایشان در این انتقال از جمله ایتالیا، استرالیا و فرانسه که شرکت مادر ای‌ان‌ال در آنجا قرار دارد خواهد فرستاد.

آقای کارنیلیا با استناد به قوانین رعایت حقوق  خصوصی درایتالیا و استانداردهای اخلاقیات حرفه‌ای از تعیین هویت صادرکننده‌ای که این کانتینرها را از کره شمالی فرستاده است خودداری کرد. وی گفت زمانیکه محموله به دالیان رسید صادرکننده اسنادی را ارائه داده بود که بر اساس آن محتویات این کانتینرها “تجهیزات پمپاژ نفت (قطعات ماشین حفاری نفت)” است.

بنا به گزارش آسوشیتد پرس، وزیر حمل و نقل دریایی استرالیا روز یکشنبه گفت دولت وی در حال بررسی این هستد که آیا هیچکدام از قوانین استرالیا زیر پا گذاشته شده است یا خیر. ای‌ان‌ال-استرالیا متعلق به ای‌ان‌ال مستقر در ملبورن است، واحدی از CMA CGM فرانسه. بنا بر گزارش آسوشیتد پرس، ای‌ان‌ال ANL از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است.

منبع: وال استریت ژورنال، 31 اوت