مرگ و شکنجه‌ای دیگر

نویسنده

» گزارش بوستون گلوب ازوضعیت زندان ها در ایران

سباستین آبوت

روز دوشنبه یک خبرگزاری نیمه رسمی ایران گزارش داد که یک پزشک آزمایشگر ایرانی دریافته است که پسر مشاور سیاستمدار محافظه‌کار بر اثر  ضرب و شتم و وضعیت نامساعد زندان جان باخته است؛ این نخستین تایید رسمی مبنی بر آزار زندانیان در وقایع پس از انتخابات در کشور محسوب می شود.

این گزارش می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که محافظه‌کاران در تلاش برای آرام کردن خشم ایجاد شده بر سر این موضوع که بسیاری از زندانیان مخالف دستگیر شده پس از انتخابات مناقشه‌آمیز ریاست جمهوری ایران مورد شکنجه قرار گرفته‌اند، به دنبال پیگرد قانونی افراد مسئول در آزار زندانیان هستند.

این ادعاها بسیاری از محافظه‌کاران را علاوه بر اصلاح‌طلبان مخالف که معتقد هستند محمود احمدی‌نژاد تندرو با تقلب گسترده در انتخابات خرداد پیروز شده خشمگین کرده است. بخشی از خشم محافظه‌کاران به علت مرگ محسن روح‌الامینی پسر مشاور نامزد شکست خورده ریاست جمهوری محسن رضایی بوده است.

پلیس در آغاز اعلام کرده بود که علت مرگ روح‌الامینی در طول بازداشت به علت مننژیت بوده است. اما خبرگزاری نیمه رسمی مهر که ارتباط نزدیکی با محافظه‌کاران دارد روز دوشنبه گفت که یک پزشک قانونی در گزارشی که حدود 10 روز پیش تحویل مقامات قضایی داده این موضوع را رد کرده است.

به گفته این خبرگزاری به نقل از “منابع غیررسمی” بدون عنوان کردن نام آنها، این گزارش می گوید روح‌لامینی بر اثر “فشار فیزیکی، تاثیر نگهداری در شرایط بد، ضربات متعدد و جراحات شدید بدن” فوت کرده است.

این گزارش نمی‌تواند مستقلا مورد تایید قرار بگیرد اما منتقدان محافظه‌کار احمدی‌نژاد از این خبرگزاری برای نشت اخبار استفاده می کنند.

رهبر ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای اخیرا برادر مهمترین رقیب احمدی‌نژاد را بر راس قوه قضائیه گماشته است. حرکتی که برخی تحلیلگران آن را به عنوان راهی برای تسکین ناراحتی محافظه‌کاران از حمایت محکم خامنه‌ای از رئیس‌ جمهور در بحران انتخابات تلقی کرده‌اند.

صادق لاریجانی رئیس جدید قوه قضائیه که برادرش علی لاریجانی رئیس مجلس ایران است اخیرا گروهی سه نفره را مسئول نظارت بر بررسی ناآرامی‌های پس از انتخابات از جمله ادعای آزار معترضان زندانی قرار داده است.

پیگرد مقامات متهم به شکنجه برای احمدی‌نژاد که شدیدا از نیروهای امنیتی پس از سرکوب خشونت‌بار هزاران معترض که به خیابان‌ها آمده بودند حمایت کرده است ناراحت کننده است.

دولت تایید کرده است که حداقل 30 نفر در این ناآرامی‌ها کشته شده‌اند اما مخالفان معتقد هستند حداقل 69 نفر جان خود را از دست داده‌اند. صدها معترض و فعال مخالف نیز دستگیر شده‌اند.

روح‌الامینی در طی تظاهرات 18 تیر دستگیر و دو هفته بعد به بیمارستانی که ساعاتی بعد در آنجا فوت کرد برده شد. وب‌سایت‌های اصلاح‌طلبان گفته‌اند که وی در زندان کهریزک بوده است که بسیاری از آزارهای زندانیان در آن رخ داده است و زمانیکه پدرش جسد او را تحویل گرفته بود فکش شکسته بوده است.

گزارش پزشک قانونی که توسط خبرگزاری مهر منتشر شده است می‌گوید، روح‌الامینی پیش از اینکه به زندان اوین که آن نیز در تهران قرار دارد منتقل شود در “وضعیت فیزیکی بدی” قرار داشته است.

این گزارش می‌گوید: “پس از اینکه دیده شد وضعیت او بدتر شده… و پس از تاخیر 70 دقیقه‌ای به بیمارستان برده می‌شود که متاسفانه جان خود را از دست می‌دهد.”

منبع: بوستون گلوب، 31 اوت