حذف تبصره استیضاح، مرتضوی سرکار

نویسنده
آرش معتمد

» مجلس عقب نشست، احمدی نژاد جلو آمد

در حالی که کمتر از 20 روز دیگر کار مجلس هشتم به پایان می رسد، اصولگرایان بهارستان شکست دیگری را در مقابل دولت پذیرفتند، مهم ترین تبصره تغییر قانون سوال از رئیس جمهور را که پیش از این به تصویب رسانده بودند حذف کردند. از سوی دیگر تلاش ها و ان ها برای استعفای سعید مرتضوی نیز پس از 20 روز بی نتیجه ماند و رئیس مرکز پژوهش های مجلس پس از حکمیت نافرجامش حالا اعلام داشت که چشم امید به دیوان عدالت اداری دوخته است.

پارلمان جمهوری اسلامی که پس از برگزاری جلسه “سوال” از محمود احمدی نژاد در اسفند سال گذشته کوشش کرده است انتقام “توهین های” رئیس دولت به نمایندگان اصولگرا را با استیضاح وزیر کار و اصلاح طرح سوال از “رئیس جمهوری” در سال جاری بگیرد، دیروز از مواضع عقب نشینی کاملی کرد.

روز سه شنبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در یک جلسه علنی ضمن حذف بخش مربوط به استیضاح رییس‌جمهور، از طرح اصلاح آیین‌نامه بار دیگر نشان دادند که مجلس هشتم آمادگی یا مجوز مقابله با محمود احمدی نژاد را ندارد. به این ترتیب مجلس برای جلب رضایت شورای نگهبان با جذف تبصره دوم ماده 197 “آیین نامه” داخلی مجلس موافقت کردند. تبصره دو قرار بود تا کانالی میان “سوال” از رئیس دولت و “استیضاح” وی بزند. بر این اساس در صورتی که اکثریت حداقلی مجلس ( نصف بعلاوه یک) از جواب های رئیس دولت در صحن علنی مجلس “قانع” نشوند و در صورتی که تعداد سوالات ارسال شده به قوه قضاییه درباره یک رییس‌جمهور به عدد شش برسد، طرح استیضاح رییس‌جمهور در دستور کار مجلس قرار می گرفت.

محمود احمدی نژاد و حامیانش، از واکنش هایشان پیداست که احساس غرور کرده و معتقدند که به کرسی نشینان در بهارستان نشان دادند که نباید در اندیشه رئیس دولت “مکتبی” باشند. اصولگرایان در پارلمان پس از آنکه احمدی نژاد اسفند سال گذشته با ریشخند پاسخ هایی استهزاآلود به پرسش های آن ها داده بود هم قسم شده بودند که رییس دولت جسور را با ایجاد تغییرات در قوانین ادب کنند. کاری که بدان موفق نشدند.

 

لاریجانی به کواکبیان: شما دیگر نیستید

مصطفی کواکبیان نامزدی که به نام “اصلاح طلبی” در انتخابات مجلس نهم حاضر شد و ناکام ماند دیروز در اعتراض به حذف تبصره مذکور به علی لاریجانی گفت: “چنین رویه‌ای در مورد سوال از وزرا وجود دارد و به همین دلیل حذف این تبصره هیچ معنایی ندارد.”

اما رئیس پارلمان به وی توضیح داد که اگر مجلس بر نظر خود اصرار کند هم دیگر این طرح به این دوره مجلس نمی‌رسد. علی لاریجانی از خاطر نبرد تا با کنایه ای خطاب به کواکبیان حرفش را به پایان ببرد: “شما هم در دوره بعد نیستید که از وجودتان استفاده کنیم.”

 

مطهری: طرح آسیب ندیده

علی مطهری که معمار طرح سوال از احمدی نژاد در سال 90 بود نیز دیروز به جمع خبرنگاران آمد و در حالی که می کوشید شکست مجلس در برابر احمدی نژاد را عادی جلوه دهد گفت: “حذف تبصره 2 به کلیات این طرح آسیب نزد.”

فرزند آیت الله مرتضی مطهری – از تئورسین های جمهوری اسلامی – و نماینده تهران خاطرنشان کرد “افزایش وقت سؤال کنندگان موضوع مهم دیگری بود که آنهم انجام شد که از این به بعد رئیس جمهور موضوع را جدی‌تر می‌گیرد و جلسه سؤال از رئیس جمهور به شوخی برگزار نمی‌شود.”

شورای دوازده نفر نگهبان میل دارد قوانین جمهوری اسلامی در قالب کلاسیک آن اجرا شوند. همان شیوه ای که بهار 1360 ابوالحسن بنی صدر را از ریاست جمهوری خلع کرد. قانون اساسی کنونی جمهوری اسلامی استیضاح رئیس جمهور را به درخواست مستقیم یک سوم نمایندگان مجلس موکول می کند و تصریح می کند برای تایید “عدم کفایت سیاسی” رئیس جمهوری باید حداقل “دو سوم” نمایندگان مجلس موافق باشند.

تازه آن هم کافی نیست. ولی فقیه است که باید درباره نظر نمایندگان مجلس تصمیم گیری کند و او است که ئذ مختبن عزل رئیس جمهور، حتی در صورت تصویب مجلس، تنفید می کند یا نمی کند.

 

نمایندگان و مرتضوی، هر دو سر کار!

به غیر از این ها ماجرای حکمیت بر سر کنار رفتن سعید مرتضوی از ریاست سازمان تامین اجتماعی در مقابل خودداری مجلس از استیضاح وزیر کار از دیگر مواردی است که در پایان دوره مجلس، نمایندگان مجلس را در برابر دولت ناکام نشان می دهد.

اوایل فروردین 20 نماینده مجلس در واکنش به انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی، طرح استیضاح وزیر کار را امضا کردند تا در صورت ادامه حضور قاضی کهریزک در این سازمان؛ شیخ الاسلامی را استیضاح کنند. با این حال یکشنبه سه هفته پیش در روز استیضاح 19 نماینده در آستانه برکناری وزیر کار از استیضاح وی انصراف دادند. در آن روز غلامعلی حداد عادل میانجیگری کرده و از نمایندگان خواسته بود به دلیل اینکه سعید مرتضوی “قول شرف” داده از مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی انصراف دهد، پیگیر استیضاح وزیر کار نشوند.

با اینکه 24 روز از موعد استعفای مرتضوی گذشته است نه تنها هنوز هیچ خبر رسمی در خصوص کنار رفتن وی از سازمان تامین اجتماعی منتشر نشده، که اخباری از حضور دوباره وی در سازمان تامین اجتماعی به گوش می رسد.

دو شنبه این هفته الیاس نادران از طراحان استیضاح وزیر کار که همچون 19 نماینده دیگر قید استیضاح وزیر کار را زده بود، وقتی دید سعید مرتضوی به “قول شرف” خود به توکلی عمل نکرده است در مصاحبه با سایت اعتدال گفت: “سه شنبه (دیروز) بحث استیضاح وزیر کار قطعی می شود و اگر مرتضوی استعفا نداده باشد، وزیر قطعا استیضاح می شود.”

نمابینده تهران که در مجلس آینده هم حاضر خواهد بود گفته اگر “تصمیم نهایی” مرتضوی برای استعفا “رسانه ای” نشود و سرکار بماند، استیضاح وزیر “قطعی” خواهد بود.

با این حال تا پایان دیروز نه متهم اصلی پرونده قتل های کهریزک استعفایش را به رسانه ها اعلام کرده است و نه مجلس از “قطعیت” استیضاح شیخ الاسلامی سخنی به میان آورده است.

علی مطهری تنها نماینده ای بود که قول مرتضوی را معتبر ندانسته و امضا خود را پس نگرفته بود. وی از خام شدن و فریب خوردن نوزده نماینده دیگر از جمله احمد توکلی سخن گفته بود که “حکمیت” میان مرتضوی و نمایندگان مخالف را پذیرفته بود.

احمد توکلی نیز روایت متفاوت خود را برای بازگو می کند. وی روز دوشنبه در نشستی با عنوان “اما و اگر های مجلس نهم” که به همت جامعه اسلامی دانشجویان پیرامون برقراری سعید مرتضوی بر صندلی مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی گفت: “در حال پیگیری موضوع انتصاب مرتضوی به ریاست سازمات تامین اجتماعی از راههای غیر رسمی و رسمی غیر استیضاح هستیم و به دیوان عدالت اداری نیز شکایت کرده ایم.”

به گزارش سایت الف، او پیرامون حضور سعید مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی گفته است: “مرتضوی جسته و گریخته سر کار خود می رود اما طبق اطلاعات این گونه نبوده است که به طور عادی از صبح تا شب سر کار خود باشد.”