چطور رقابت کمدین های خندوانه هم سیاسی و امنیتی شد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» جنجال استندآپ کمدی امیرمهدی ژوله و امین حیایی

با اوج گیری هیجان در یک مسابقه طنز تلویزیونی، و پیروز شدن امیرمهدی ژوله طنزنویس و امین حیایی هنرپیشه در جلب نظر مردم، با هجوم رسانه های مجازی که سوابق حیایی را در همکاری با فیلم های مورد حمایت دولت احمدی نژاد یادآور می شدند، رسانه های تندرو جناح راست هم وارد کارزار طنز »خندوانه» شده و ژوله را زیر تبلیغات منفی گرفتند و به این ترتیب یک مسابقه طنز که موفق ترین کار تلویزیونی جمهوری اسلامی در همه عمر سی و شش ساله قلمداد می شود، به میدان یک مبارزه سیاسی کشیده شد و در پیام ها و شایعات درگوشی خبر از دخالت مقامات امنیتی و احتمال توقف این برنامه پرهوادار می رسد.

از زمانی که آشکار شدن در مسابقه برنامه پرهوادار خندوانه، امیرمهدی ژوله و امین حیاتی به فینال رسیده اند و مردم باید با رای خود یکی از آن ها را انتخاب کنند جناح بندی رسانه ها آشکار شد اما آخرین خبر را رسانه های دست راستی و تندرو و از جمله هواداران احمدی نژاد ساخته اند که با متهم کردن امیرمهدی ژوله به توهین به امام ششم شیعیان، همزمان با حمایت از امین حیایی، حساسیت ها را تشدید کردند.

پیش از این که رسانه های نزدیک به منابع امنیتی و جناح راست به حمایت از حیایی و کوبیدن امیر ژوله بپردازند کاربران رسانه های جمعی، با یادآوری بازی امین حیایی در فیلم های مشخصی از تولیدات دوران احمدی نژاد و از جمله قلاده های طلا فیلمی به کارگردانی رضا کریمی این هنرپیشه کمدین پرکار را یک چهره امنیتی معرفی کردند. فیلم قلاده طلا که به جز امین حیایی، محمد رضا شریفی نیا دیگر هنرپیشه مشهور به همکاری با جناح راست و تولیدات ضد مردمی دوران احمدی نژاد هم در آن فیلم بازی داشت و بنا به گفته ها گروهی از هنرپیشگان مشهور حتی با پیشنهاد چند میلیارد هم حاضر به همکاری در فیلمی که اساس آن بر بدنام کردن اصلاح طلبان و جنبش سبز بود نشدند. موضوع فیلم یک گروه از مجاهدین خلق گریخته از پایگاه اشرف در عراق هستند که ادعا شده اساس آن از اعترافات واقعی کسانی گرفته شده که در جریان جنبش سبز دستگیر شده بودند. آن ها می خواسته اند با ترور شخصیتی مردمی مانند محمد خاتمی موجب پیروزی جریان هوادار وی ـ مثلا اصلاح طلبان - شوند. سناریو این فیلم که در ابتدا رییس جمهور فرضی را کسی مانند هاشمی رفسنجانی گرفته بود با مخالفت دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تغییر نام و جزییات داد و ابتدا گفته شد بدون هیچ کمک دولتی و هیچ نهاد دیگر ساخته شده ولی بعدا فاش گردید که بیت آیت الله خامنه ای یک میلیارد به آن کمک کرده است.

بازی در چنین فیلمی بدترین بخش از زندگی هنری امین حیایی به حساب آمد و کاربرانی که با اشاره به ان از دیگران می خواستند به چنین چهره “بدنامی” رای ندهند امیرمهدی ژوله را فرد مطلوب می خواندند و خواستار رای دادن به وی می شدند. در همین زمان رسانه های جناح راست و تندرو هم ادعا کردند که ژوله به امام صادق توهین کرده است.

 امیرمهدی ژوله ناچار با ارائه توضیحاتی به نوعی از چنین فضایی ابراز نارضایتی کند و امین حیایی تهدید به انصراف از مسابقات. او به روزنامه سینما گفته است که “اگر حاشیه ها و جوسازی ها به همین شکل پیش برود فکر می‌کنم انصراف بدهم و وارد این حاشیه ها نشوم”. 

برنامه خندوانه با کارگردانی و اجرای رامبد جوان اخیرا با مسابقه ای با عنوان استندآپ کمدی خبرساز شده است. مسابقه ای که هر بازیگر یا طنز نویس ۱۵ دقیقه فرصت دارند یک شوی کمدی اجرا کنند و درنهایت این رای مردم است که ادامه حضور آنها در این مسابقه را تضمین می کند. بازیگرانی چون علیرضا خمسه. مهران غفوریان، جواد رضویان، الیکا عبدالرزاقی، شقایق دهقان، امین حیایی و نادر سلیمانی در کنار نویسندگانی چون امیرمهدی ژوله، علی مسعودی، سروش صحت، سجاد افشاریان و.. دو به دو در این مسابقه رقابت می کنند و برنده به مرحله بعدی می رود و بازنده از دور مسابقه حذف می شود.

امیرمهدی ژوله، روزنامه نگارو سردبیر سابق نشریه چلچراغ و طنزنویس که برنامه های پاورچین، نقطه چین، شب های برره، باغ مظفر، قهوه تلخ، شوخی کردم و درحاشیه با کارگردانی مهران مدیری را در کارنامه طنزنویسی خود دارد و در دور اول مسابقه استندآپ کمدی نشان داده بود که بیش از سایر حاضرین در این مسابقه با استندآپ کمدی آشنایی دارد در دور دوم با امین حیایی به رقابت پرداخته، بازیگر سینما و تلوزیون که در فیلم هایی چون مهمان مامان، اخراجی های ۱ و ۲ و ۳، قلاده های طلا و دهها فیلم و سریال نقش ایفا کرده است.

 وب سایت تصمیم نیوز امیرمهدی ژوله را متهم به توهین به امام ششم شیعیان کرد و نوشت ژوله که بنا داشت به هر بهانه ای خنده ی مردم را بدست بیاورد و رای خنداننده ی برتر را بدست آورد حتی از تمسخر حدیث منصوب به امام صادق (ع) که فرمودند “پیاز بخورید زیرا در پیاز سه حکمت سودمند نهفته است: ۱ - لثه ی انسان را نیرومند و محکم می سازد. ۲ - دهان را خوشبو می کند. ۳ - بر نیروی جنسی می افزاید” نیز دریغ نکرد و حتی این حدیث را به تمسخر گرفت و در کمال تعجب و سکوت مسئولان برنامه و حتی صدا و سیما، این طنز تلخ در ۳ مرتبه از شبکه ی نسیم پخش گردید. 

اما این مساله تنها به مردم عادی و مخاطبان برنامه خندوانه محدود نماند تا جایی که محمدعلی ابطحی، مسول دفتر سیدمحمد خاتمی در دولت اصلاحات در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد: خیلی جالبه مسابقه خندوانه جناحی شده. کلی گروه تلگرامی اصولگرایی و دلواپس دیدم که توصیه میکردند به صورت سازمانی به امین حیایی رای بدهید. فقط به دلیل بازی توی فیلم های ده نمکی و یا فیلم های علیه حوادث انتخابات ۸۸ سو خیلی ها دنبال رای آوری ژوله هستند. من البته به ژوله رای دادم چون کمدی استند آپش بهتر بود

 مهدی خزعلی، فعال سیاسی و فرزند آیت الله خزعلی هم در صفحه فیسبوک خود نوشت: سوای از این که امیر مهدی ژوله نویسنده و خالق طنز است و رقیبش مجری آن…! و سوای برتری بی چون و چرای او در مسابقه….! من هرگز به هنرمندی که در خدمت دربار باشد رای نخواهم داد، هنرمند باید در خدمت مردم و ارزش ها باشد و بس، هرگز اجازه ندهد که ارباب زر و زور و تزویر بر گردنش قلاده بیاندازند، حتی اگر آن قلاده از طلا باشد.

وحید یامین پور، فعال رسانه ای اصولگرا و از مجریان تلوزیون اما با اشاره به حواشی مسابقه امیرمهدی ژوله و امین حیایی مدعی شد که جنبش سبز مدتی است در حد شعارنویسی پشت در توالت های عمومی شهر تنزل کرده. او در ادامه نوشته که “میگن یه پبرزنی گفته اگر ژوله رای نیاورد بریزین تو خیابون”.

اشاره تمسخرآمیز یامین پور به سخنان کوتاه عفت مدعشی، همسر هاشمی رفسنجانی بعد از انتخابات خرداد ۸۸ است که گفته بود اگر تقلب کردند مردم به خیابان می آیند.

سیدپویان طباطبایی، از دیگر فعالان رسانه ای اما نوشته است: سوای دعوای کذایی حیدری ـ نعمتی و دو قطبی کاذب حیایی ـ ژوله که از دیشب راه افتاده و همه‌جور ردپایی از سیرک مضحک سیاسی تا مگوی‌های اقتصادی مربوط به اسپانسر در خودش دارد، نکته جالبی که به نظرم رسید در نوع نوشتاری است که بعضی بزرگان فضای مجازی اعم از اصول‌گرا و اصلاح‌طلب در این خصوص تولید کردند.تقریباً عمده این‌ها که من دیدم، در سطر اول یا دوم، مؤکداً ذکر کرده‌اند که اهل دیدن خندوانه نیستند و دنبالش نمی‌کنند و از قضا همه این‌ها دیروز از سر اتفاق، به تماشای برنامه نشسته‌اند.خب من حرف خاصی ندارم الا این‌که اشکال خاصی ندارد که شما هم مثل یک بخش کثیری از مردم هرشب به تماشای خندوانه بنشینید و از جذابیت‌های طنازانه‌اش لذت ببرید و حتی‌تر از خنده روده‌بُر شوید.

امیرمهدی ژوله اما در واکنش به این حواشی به وب سایت خبرآنلاین گفته است: یک مسابقه استندآپ کمدی در یک شبکه‌ای که اصلا برای سرگرمی و تفریح ساخته شده پا گرفته است. برنامه ای که با زحمت و مشقت فراوان و با زحمت های رامبد جوان و تیمش و اطرافیانش به اینجا رسیده است. حالا یک اتفاق جدیدی در ایران دارد می افتد و استندآپ کمدی دارد معرفی می شود. رقابتی شکل گرفته و کمدین های درجه یکی حاضر شدند با امثال من نویسنده مسابقه بدهند. من و امین حیایی فقط دو استند اپ کمدینیم. تنها کارمان این است که بخندانیم نه عقبه ای داریم و نه آمدیم به کسی توهین کنیم. من خواهش می کنم بدون توجه به این که کی قبلا چه کار کرده یا بعدا چه کار می خواهد بکند ۱۵ دقیقه استنداپ را ببینیم و در نهایت به آنهایی که دوست داریم رای بدهیم و به جا افتادن فرهنگ کمدی و طنز کمک کنیم. انقدر سیاه و سفید نگاه نکنیم. اگر یکی را دوست داریم لازم نیست به آن یکی فحش بدهیم، اگر افکار و عقاید یک نفر با ما همخوان است به معنی این نیست که آن یکی مزدور است. کمی با هم مهربانتر باشیم و کمک کنیم خندوانه به هدف اصلی‌اش برسد.

رامبدجوان، کارگردان و مجری خندوانه هم در اینستاگرام خود واکنش نشان داده و نوشته است: بابت موضع گیری اون دوستانی که رقابت فوق دوستانه ی مسابقه خنداننده ی برتر(امین حیایی عزیز و امیرمهدی ژوله عزیز) رو دارن چرک و تلخ می کنن متاسفم.عزیزان من،ما خندوانه رو فقط برای شادی و حال خوب مردم عزیز ایران می سازیم تا با هم نزدیکتر بشیم و احساس رفاقتمون بیشتر بشه و این خیلی بده که یه لذت بزرگ و اجتماعی و شاد رو با نسبتهای کاملن غلط تبدیلش کنیم به فضایی تلخ و نامنصفانه و بی اساس. از همه ی شما عزیزانم می خوام که عاقلانه و عاشقانه از این جریان دوستانه و شاد حمایت کنین و به اشتباه همراه تحلیلهای غلط و توهین های آزاردهنده نشین.

هنوز مشخص نیست امیرمهدی ژوله به مرحله بعدی مسابقه می رود یا امین حیایی اما آرای نزدیک و شانه به شانه انها هیجان این مسابقه را بیشتر کرده است. یک کاربر فیسبوک نوشته که این ماجرا حداقل به امین حیایی و سایر هنرمندان نشان می دهد که مردم حافظه خوبی دارند و از هنرمندان خود انتظار دارند مردمی بمانند و با بازی در فیلم های ضدمردمی به مردم پشت نکنند. کاربر دیگری اما نوشته است: کاری که ژوله کرد استندآپ کمدی بود. معلوم بود که این آدم میدونه استندآپ چیه. حالا اینکه من خوشم اومد یا نه بحث جداگانه ایست. کاری که حیایی کرد استندآپ نبود و بیشتر شبیه تالنت شو بود. خنده دار بود، ولی استند آپ نبود. مقایسه این دو تا مثل مقایسه یه فیلم وودی آلن با یه سیرکه. در یک ژانر نبودند اصلا.