با گذشت یک هفته از عمل جراحی آیتالله خامنهای، یکی از اساتید حوزه علمیه قم، مدعی شد که حکومت رهبر جمهوریاسلامی، همان حکومت “اهل بیت” است و مخالفت با این حکومت نیز به معنای مخالفت با “اهل بیت” است.
علی رحمانیسبزواری، از اساتید حوزه علیمه قم، در گفتوگویی با وبسایت رسا، گفته است که پس از مرگ ایتالله خمینی به این مساله فکر میکرده که “آیا حضرت آقا که به ولایت منصوب شده است، منصب اجتهاد و مرجعیت که شرط منصب ولایت است، را داراست”.
رحمانی اضافه کرده که در خواب دیده “صدای هاتفی آمد که حکومت آیتالله خامنهای، حکومت اهلبیت پیغمبر (علیهمالسلام) است، مخالفت با این حکومت مخالفت با اهلبیت پیغمبر (علیهمالسلام) است”.
رحمانی گفته که سه بار متوالی و در فاصلههای چند ساعت این خواب را دیده و در نهایت “برایم یقین حاصل شد که هدایتی از جانب خداوند صورت گرفت تا به اجتهاد و مرجعیت حضرت آقا یقین حاصل کنم”.
این البته نخستین بار نیست که اصولگرایان و حامیان آیتالله خامنهای، از چنین تعبیراتی برای وی استفاده میکنند. تهیه کتاب از زندگی رهبر جمهوریاسلامی، تدریس واحدهایی نظیر “امام خامنهای پژوهی”، تلاش برای مرتبط دانستن وی با امامان شیعه و خداوند و مدیون بودن مردم ایران به او، از جمله سخنانی است که اصولگرایان دراین زمینه بیان کردهاند.
زمستان گذشته ، کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، گفته بود که “آنقدر قرائن و شواهد وجود دارد” که هر کسی “به آرامش و یقین” برسد که ایتالله خامنهای “رهبر الهی” است.
به گفته صدیقی نباید شک کرد که”خداوند خودش ایشان (مقام معظم رهبری) را برگزیده است چراکه هم انرژی ایشان فوق همه است و در برابر همه طوفانها و فتنهها و از نظر علمی، بینش و بصیرت نیز بالاتر از دیگران هستند”.
اصولگرایان تلاش میکنند از نظر تئوریک هم رهبر جمهوریاسلامی و رفتار وی را تدریس کنند. پیش از این اعلام شده بود که کتابی با عنوان “مثل خمینی” درباره زندگی رهبر جمهوریاسلامی در حال تهیه است که در آن به مساله “سبک زندگی” وی پرداخته میشود. یک موسسه اصولگرا با عنوان “طلوع رجعت حق” خبر از آن داده بود که قصد دارد واحدی با عنوان “ضرورتهای نظری امام خامنهای پژوهی” برگزار کند.
پس از اعتراضهای سال ۸۸ به نتایج انتخابات ریاستجمهوری و برخی شعارها علیه رهبر جمهوریاسلامی،اصولگرایان تلاش کردهاند که با تعریف و تمجید از آیتالله خامنهای، برای وی مشروعیت کسب کنند.
پاییز گذشته روحالله قرهی، مدیر حوزه علمیه “امام مهدی” گفته بود که “در فتنه ۸۸ اگر خود آقا تنها بودند، اصلاً نمیتوانستند. ایشان مهره هستند و دستور میگیرند”. به گفته قرهی خطاب قرار دادن امام دوازدهم شیعیان از سوی خامنهای در خطبه نماز جمعه سال ۸۸ معلوم میکند که “رهبری از ناحیه حضرت و خدا انتخاب میشوند” و “ما قائل به این هستیم که وقتی نظام، نظام مهدوی است، دیگر معلوم است رهبر این نظام هم انتخاب شده از ناحیه حضرت حجّت است”.
پیش از این برخی رسانهها نیز اقدام به انتشار ویژهنامههایی درباره آیتالله خامنهای کرده بودند. ویژهنامههایی چون “تداوم آفتاب” که توسط روزنامه جامجم و ویژهنامه “سیره امین” توسط معاونت سیاسی نهاد نمایندگی ولایتفقیه در دانشگاهها از جمله این اقدامات بود.
کاظم صدیقی، پیش از این گفته بود که ایتالله خامنهای “در تمام مشکلاتی که برایش پیش میآید قبلش یا بیابان میرود و با حضرت خلوت میکند یا جمکران میرود و یا حرم حضرت رضا میرود، آنجا را در بغل میگیرد و کلید را از آنها میگیرد و دربها را باز میکند. حضور در بیابانها یا در مسجد جمکران برای رفع مشکلات سیره مستمر زندگی حضرت آقا بوده و هست”.
وی همچنین چند سال پیش در سخنانی گفته بود که امام دوازدهم شیعیان در صحرای عرفات آیتالله خامنهای را دعا کرده است: “در عرفات دیدم وجود نازنین امام عصر ارواحنا فداه به مقام معظم رهبری با اسم دعا میکرد”.
چند سال پیش در هنگام سفر آیتالله خامنهای به قم نیز، یکی از سایتهای اصولگرا مدعی شده بود که امام زمان به دیدار آیتالله خامنهای رفته است: “صبح قبل از آنکه کسی متوجه شود، آقا به مسجد جمکران رفتند و بدون برنامه قبلی وارد مسجد جمکران شدند. وقتی آقا وارد شدند نمیدانید چه حال و هوایی بر مسجد حاکم بود، اما میشود فهمید که مولا و سرور همه اهل عالم به استقبال ایشان آمده بودند، وای چه هوایی و چه روحانیتی بر این فضا حاکم است”.
همان زمان یک وبسایت اصولگرا نوشته بود که رهبر ایران در دیدار با برخی مراجع تقلید، گفته: “این را الحمدلله من میدانم و خداوند متعال نگذاشته من اشتباه کنم و تصور کنم که این مربوط به شخص من است”.