نامه محمد شطه به روحانی

نویسنده

» خبر وال استریت جورنال از حرکت کسی که کشته شد

محمد شطه وزیر سابق اقتصاد لبنان روز جمعه در یک حادثه بمب‌گذاری کشته شد. او هفته گذشته نامه سرگشاده ای برای روحانی رییس جمهور ایران فرستاده بود که خلاصه اش این است:

 

عالیجناب،

ما این تصمیم استثنایی را گرفتیم و برای شما و رهبران دیگر منطقه نامه نوشتیم چون زمانه‌ای استثنایی برای کشورمان است. نه تنها امنیت داخلی و خارجی لبنان به شدت در خطر است بلکه اتحاد کشورمان نیز به خطر افتاده است. این وظیفه ماست که از کشورمان حفاظت کنیم. امروز بیش از هر زمان دیگر تصمیمات جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در شکست یا پیروزی ما خواهد داشت. به همین دلیل به شما به عنوان رئیس‌جمهور ایران نامه نوشتیم.

زمانه برای ایران هم استثنایی است. پس از سال‌های مقابله با جامعه بین‌المللی، انتخاب شما نشان داد که مردم ایران می‌خواهند کشورشان در مسیر جدیدی قرار گیرد. توافق اخیر ایران با ۱+۵ و اظهارات شما در انتخابات، انتظاراتی را ایجاد کرده که نشان از خواست همگان برای پا نهادن در مسیر مثبت است. امیدواریم که این‌چنین باشد.

اما برای ما به عنوان نمایندگان مردم لبنان آ‍زمون اصلی رابطه ایران با جهان یا وضعیت داخلی این کشور نیست،‌ بلکه برای ما در لبنان آز‍مون اصلی این است که آیا ایران آماده تغییر سیاست خود در منطقه بخصوص در مورد لبنان هست یا خیر.

 

عالیجناب،

روشن است که سپاه پاسداران ایران رابطه استراتژیک نظامی با حزب‌الله دارد. سازمانی نظامی که سپاه نقش عمده‌ای در تشکیل آن در سی سال پیش داشت. در آن زمان لبنان درگیر جنگ داخلی بود و جنوب لبنان را اسرائیل اشغال کرده بود. امروز از جنگ داخلی ۲۳ سال گذشته و از اشغال اسرائیل هم ۱۳ سال می‌گذرد اما حزب‌الله همچنان یک نیروی نظامی و مسلح خارج از کنترل دولت باقی مانده است. این با حمایت مستقیم کشور شما ممکن شده است.

مطمئنا شما می‌دانید که حضور یک نیروی نظامی به موازات نیروی نظامی رسمی کشور نه تنها با قانون لبنان مغایرت دارد بلکه با تعریف هر کشور مستقل نیز همخوانی ندارد.

اصرار حزب‌الله برای حفظ یک سازمان نظامی مستقل زیر پرچم “مقاومت اسلامی” مانعی بزرگ در مقابل تلاش‌های لازم برای تقویت موسسات دولتی و پایان دادن به جنگ داخلی و گسترش سلاح در سراسر کشور محسوب می‌شود. این موضوع اتحاد لبنان را نیز به خطر انداخته و کشور را در معرض درگیری فرقه‌ای قرار داده است.

استفاده حزب‌الله از برتری سلاح‌های پیشرفته برای دخالت در سیاست داخلی،‌ مدیریت سیستم سیاسی لبنان را تقریبا غیرممکن کرده است. حفاظت حزب‌الله از پنج تن از اعضایش که دادگاه ویژه بین‌المللی آن‌ها را در پرونده ترور رفیق حریری دخیل دانسته بود، به شک‌ها و بی‌اعتمادی افزوده است.

 

عالیجناب،

در سال گذشته دخالت حزب‌الله در سوریه وضعیت آشفته لبنان را بدتر کرده است. مردم لبنان به خاطر جنگ سوریه از هم جدا شده‌اند. ما به عنوان عضو اتحاد سیاسی ۱۴ مارس، کاملا از مردم سوریه حمایت می‌کنیم. اعتقاد داریم که رژیم اسد مشروعیت اخلاقی و توانایی برای بازگرداندن صلح و اتحاد در سوریه را از دست داده است. اما ما به عنوان نمایندگان مردم لبنان تلاشمان این است که شعله‌های جنگ به کشور ما کشیده نشود. با این حال، تا همین لحظه، بسیاری از شهرهای مرزی ما در معرض آسیب درگیری‌ها قرار گرفته‌اند. همانطور که می‌دانید سفارت ایران در بیرون هم هدف بمبگذاری تروریستی قرار گرفته است.

حفاظت از منافع لبنان در حالیکه یکی از احزاب بزرگ لبنان مستقیما در این درگیری‌ها نقش دارد ممکن نیست. این باعث می‌شود کسانی که زیر بمب‌های حزب‌الله قرار دارند، جنگ را به کشور این گروه بازگردانند. متاسفانه این وضعیت با حمایت جمهوری اسلامی اتفاق می‌افتد.

 

عالیجناب،

لبنان امروز از هر لحاظ در بحران قرار دارد. ما نباید بگذاریم کشورمان در سراشیبی لغزنده قرار گیرد. این بدون اقدامات قدرت‌های بین‌المللی و منطقه، از جمله ایران ممکن نیست. سال گذشته تمام احزاب سیاسی اعلامیه ی ملی منتشر کردند که اعلامیه بابدا نام گرفت. این اعلامیه امنیت لبنان را در گرو این اقدامات اعلام کرد: ‌۱) حفاظت در مقابل سوریه و دور کردن کشور از درگیری‌ها و ائتلافات منطقه‌ای و بین‌المللی. ۲) تکمیل اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت.

به نظر ما،‌ باید اقدامات مهمی انجام شود و از طریق جلسه شورای امنیت یا یک کنفرانس ویژه مورد توافق قرار بگیرد:

۱. تعهد تمام کشورها، از جمله ایران،‌ برای بی‌طرفی لبنان طبق اعلامیه بابدا.

۲. پایان عملیت نظامی تمام گروه‌ها و احزاب لبنانی از جمله حزب‌الله در سوریه.

۳. کنترل نظامی ارتش لبنان در شهرهای مرزی با سوریه و حمایت سازمان ملل در صورت نیاز.

۴. درخواست از شورای امنیت برای شروع اجرای قطعنامه ۱۷۰۱.

ممکن است این نقشه‌راه با توجه به این‌که لبنان کنترل کامل بر تمام خاک و تجهیزات نظامی خود را ندارد کمی رادیکال باشد. اما این‌ها حقوق اولیه هر کشور مستقلی است. ما سال‌ها از حقوق فلسطینی‌ها دفاع کرده‌ایم. همچنین از حقوق ملی ایران به عنوان یک کشور آزاد و مستقل در کنترل سرنوشت و امنیت خود در داخل مرزهایش نیز حمایت کرده‌ایم.

 

عالیجناب،

این هدف لبنان است. ما هر کاری بتوانیم برای حمایت از آن می‌کنیم. اما شکست یا پیروزی بستگی به تصمیماتی خواهد داشت که گرفته می‌شود؛ نه تنها تصمیمات مردم لبنان،‌ بلکه تصمیمات افراد دیگری از جمله شما. در منطقه و در لبنان نسبت به ایران بدبینی وجود دارد؛ امیدواریم تصمیمات ایران در مورد لبنان نشان دهد که این بدبینی ها اشتباه است.

ارادتمند،

محمد شطه

منبع: وال استریت ژورنال - 28 دسامبر